بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۰
رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان کاشی و سرامیک در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد:

انفجار قیمت تمام‌شده کاشی و سرامیک/ چشم امید سهامداران به صادرات

بهای تمام‌شده کاشی و سرامیک با رشد 60درصدی همراه شده و اوضاع صنایع تولیدی حتی در شرایطی همچون جنگ، هرگز تا این حد وخیم نبوده است.
کد خبر : ۱۷۹۴۹۰

به گزارش بورس‌نیوز، بررسی گزارش عملکرد شرکت‌های تولیدکننده کاشی و سرامیک نشان می‌دهد درآمد شرکت‌ها در فصل تابستان نسبت به ماه‌های قبل روند صعودی داشته است.

مقایسه فروش مردادماه نسبت به تیرماه کاشی‌سازان حاکی از رشد 7 درصدی درآمد فروش کاشی سعدی، رشد 56 درصدی کاشی و سرامیک سینا، رشد 54 درصدی کاشی پارس، رشد 50 درصدی تولیدی تکسرام، رشد 17 درصدی کاشی حافظ، رشد ۸۱ درصدی کاشی الوند، و رشد 57 درصدی تولیدی گرانیت بهسرام بوده است.

بر اساس این گزارش، به‌رغم رشد درآمد فروش، فقط کساوه، کپارس و کلوند در دوره 3 ماهه نخست سال جاری سود محقق کرده و باقی کاشی‌سازان بورسی، زیان محقق کرده‌اند.

زیان شناسایی‌شده در برخی شرکت‌ها همچون کاشی سعدی و تکسرام، رشد چشمگیری نسبت به سال قبل داشته و علت این زیان‌ها، افزایش بهای تمام‌شده ذکرشده البته با توجه به وزن صادرات در سبد فروش برخی از این شرکت‌ها، خوش‌بینی‌هایی به رشد سودآوری این گروه ایجادشده و سهم‌های گروه کاشی و سرامیک رخت سبز به تن کرده‌اند.

محمد روشنفکر فلاح رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان کاشی و سرامیک در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز در خصوص وضعیت صنعت بیان کرد: بهبودی در وضعیت صنعت کاشی و سرامیک حاصل نشده و این صنعت کاشی و سرامیک نیز مانند سایر صنایع تولیدی کشور با معضل کمبود مواد اولیه دست‌به‌گریبان بوده و ریشه اصلی این مشکل، سیاست‌های ارزی دولت است.

وی ادامه داد: نرخ ارز به‌شدت افزایش داشته و تولیدکنندگان کاشی و سرامیک، باید مواد اولیه موردنیاز خود را با نرخ ارز بازار آزاد تأمین کنند؛ فقر نقدینگی تولیدکنندگان از یک‌سو و خودداری فروشندگان از عرضه مواد اولیه در بازار به طمع افزایش قیمت بیشتر از سوی دیگر، کارخانه‌ها را تا مرز تعطیلی برخی واحدهای تولید کاشی و سرامیک پیش برده و موجب بیکاری صدها کارگر در سراسر کشور شده است.

روشنفکر فلاح افزود: علاوه بر کمبود مواد اولیه، بهای تمام‌شده تولید نیز پس از ارائه بسته ارزی جدید دولت حدود 60 درصد افزایش داشته است؛ درحالی‌که نرخ‌های فروش تغییری نکرده و بازار کاشی و سرامیک هم به سبب مازاد عرضه نسبت به تقاضای بازار، کشش افزایش قیمت ندارد.

این کارشناس صنعت کاشی و سرامیک تصریح کرد: افزایش نرخ ارز و افت ارزش پول ملی سبب رشد صادرات و درآمد فروش شرکت‌ها شده باشد، ولی این خبر مثبتی نیست؛ افزایش صادرات در این شرایط به معنی هدر دادن منابع و سرمایه‌های ملی کشور است.

وی اضافه کرد: رشد درآمد فروش به معنای رشد سودآوری شرکت‌ها نبوده و تنها با افزایش درآمدهای فروش، نمی‌توان به بهبود وضعیت شرکت‌ها خوش‌بین بود؛ چراکه قیمت فروش تولیدات تمامی کارخانه‌ها، چه در بازار داخل و چه در بازارهای صادراتی، کمتر از قیمت تمام‌شده است. لذا میزان فروش، معیار درستی برای قضاوت در مورد سوددهی در این شرایط بحرانی که مواد اولیه باقیمت‌های انفجاری و گران به دست تولیدکننده می‌رسد، نخواهد بود.

این فعال صنعت کاشی و سرامیک در خاتمه تصریح کرد: صنایع تولیدی کشور از بحران‌های سختی همچون جنگ، گذر کرده‌اند و هرگز اوضاع به وخامت امروز نبوده چطور ممکن است در شرایطی که کشور درگیر جنگ یا بحران جدی نیست، وضعیت تولید تا این حد وخیم شود؛ ریشه مشکلات در روابط بین‌المللی نبوده و قطعاً بیش از 90 درصد از مشکلات اقتصادی کشور ریشه در سوء مدیریت دارند.

روشنفکر فلاح گفت: قوانین و سیاست‌های اقتصادی هیچ‌گونه ثباتی نداشته و به علت تصمیمات خلق‌الساعه مسئولان، حتی شرکت‌هایی که اقدام به واردات مواد اولیه کرده‌اند، از ترس اتخاذ یک تصمیم ناگهانی جدید و عدم امکان ترخیص کالا از گمرک، کالاهای خریداری‌شده را به داخل کشور منتقل نکرده‌اند. تنها درخواست فعالان حوزه تولید از مسئولان، خودداری آنان از مداخله‌ها و تصمیم‌گیری‌های یک شبه‌ای است که منافع تولیدکنندگان در آن لحاظ نشده است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر