بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۵
فعال بازار سرمایه گفت: به دلیل پیچیده بودن سیاست های نرخ گذاری هنوز دولت نتوانسته شفافیت مالی را درشرکت ها و در نتیجه مانعی برای رانت در بورس کالا ایجاد کند.
کد خبر : ۱۷۹۶۰۵

به گزارش بورس‌نیوز، بیشترحوزه های اقتصادی به دلیل عدم مدیریت ارز و تورم درچندماه اخیربا چالش هایی مواجه اند که در این میان وضعیت بورس اوراق بهادار و بازار سرمایه هرچند ایده آل نبود اما با توجه به حاکم شدن جو عقلایی بهترازسایرحوزه ها بوده وعملکرد مناسبی داشته است اما باید دید که با ادامه روند فعلی وضعیت اقتصادی کشورچه برسر بازارسرمایه خواهد آمد.

در این باره علیرضا قدرتی مدیرعامل کارگزاری نمادشاهدان به خبرنگار بورس نیوز، گفت: متغییرهای اصلی بازار سرمایه شامل تولید و فروش شرکت ها در وضعیت مناسبی قرار دارند لذا براساس تحلیل های فاندامنتال این دو شاخصه نسبت به سال های گذشته رشد خوبی را تجربه می کنند و شاهد بهبود در وضعیت تولید و فروش این شرکت ها هستیم.

وی ادامه داد: از سویی دیگر به دلیل پیچیده بودن سیاست های نرخ گذاری هنوز دولت نتوانسته شفافیت مالی را درشرکت ها و در نتیجه مانعی برای رانت در بورس کالا ایجاد کند.

قدرتی با اشاره به اینکه سه متغییر فروش،تولید و نرخ شرکت ها آینده بازار سرمایه را تعیین می کنند،افزود: مسائل سیاسی و اتفاقات حاشیه ای نیز می تواند بازار را تحت تاثیر قرار دهد اما اگر تولید و فروش این شرکت ها وضعیت خوبی داشته باشد و بحران نرخ گذاری آن ها رفع شود وضعیت بازارسرمایه در سال جاری مطلوب خواهد بود و بازدهی مناسبی را نصیب سهامداران می کند.

وی با بیان اینکه حمایت از بازار سرمایه یکی از سیاست های دولت است،گفت: بازار سرمایه ابزاری قدرتمند و مناسب برای کنترل نقدینگی و پیشبرد اهداف دولت محسوب می شود که در صورت تحقق وعده های دولت کماکان بازار سرمایه محل مناسبی برای کسب سود سرمایه گذاران و سهامداران محسوب شود.

قدرتی ادامه داد: اگر کاری کنیم که سهامداران از بازار سرمایه روی برگردانند نقدینگی سرگردان جامعه به سمت بازارهای مخرب موازی مثل سکه ،ارز و بازار سفته بازی مسکن سوق می یابد که این امر اثرات جبران ناپذیری در اقتصاد برجای خواهد گذاشت.

وی در پاسخ به این سوال که در شرایط فعلی بهترین و بدترین صنایع بورسی کدامند، گفت: صنایع صادرات محور، پالایشی ها،معدنی ها، فلزی ها، پتروشیمی ها بعنوان صنایع سودآور در شرایط فعلی محصوب می شوند.

وی ادامه داد: با درنظرگرفتن مولفه هایی همچون فروش،میزان نیاز به ارزخارجی و واردات این صنایع بازدهی خوبی را تجربه می کنند.

فعال بازارسرمایه خاطرنشان کرد: باتوجه به تغییرات ارزی کشور در چندماه اخیر صنایع واردات محور نمی توانند بازدهی مناسب را کسب کنند.

قدرتی در پاسخ به این سوال که صندوق های سرمایه گذاری و تامین در بهبود وضعیت این صنایع چه نقشی دارند، گفت: باتوجه به اینکه یکی از ویژگی های بازار سرمایه تخصیص بهینه منابع است لذا این بازار باید بتوانند منابع مازاد مردم را به سمت سرمایه گذاری های مولد هدایت کند.

وی افزود: ازطریق تزریق نقدینگی نمی توان مانع افت صنایع شد و بازار باید سازوکار واقعی خودرا پیدا کند.

قدرتی در پاسخ به این سوال که دلیل ناکامی سیاست های خصوصی سازی در کشورچیست؟ به دلیل تفاوت اقتصاد ایران با دیگر کشورها مدل های اقتصادی و خصوصی سازی آن ها در ایران نتایج مثبتی در برنداشت.

وی با بیان اینکه دولت اراده لازم برای انجام خصوصی سازی را نداشت، ادامه داد: این دولت در کلام شعار خصوصی سازی را بیان می کند اما درعمل نتوانست خصوصی سازی را به معنای واقعی انجام دهد.

قدرتی با بیان اینکه خصوصی سازی معایب و محاسن زیادی دارد، تصریح کرد: خصوصی سازی یک جراحی بزرگ برای اقتصاد کشور محسوب می شود که عوارضی را در پی دارد.

وی با اشاره به اینکه عوارض خصوصی سازی در ایران توسط متولیان پذیرفته نشده، گفت: به همین دلیل خصوصی سازی واقعی که منجربه افزایش تولید، افزایش بهره وری، ایجاد اشتغال وکاهش بهای تمام شده می شود ایجاد نشد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر