بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۸
وزیر راه و شهرسازی با یبان اینکه برگشت تحریم‌های ناجوانمردانه و عدم تعهد آمریکا به برجام مهمترین تهدید پیش روی صنعت دریانوردی است، گفت: ایران با مالکیت 238 کشتی و ظرفیت بارگیری 19 میلیون تن مقام 21 جهان را به خود اختصاص می‌دهد.
کد خبر : ۱۷۹۶۱۸
به گزارش بورس نیوز، عباس آخوندی در مراسم روز جهانی دریانوردی که با حضور دبیر کل IMO در تهران برگزار شد با بیان اینکه امروز برای سی و سومین سال متوالی شاهد برگزاری مراسم گرامیداشت روز جهانی دریانوردی در ایران هستیم گفت: برگزاری این همایش فرصتی را فراهم کرده تا اهداف و برنامه‌های کشور در خصوص حمل و نقل دریایی مورد توجه قرار بگیرد و افکار عمومی نسبت به نقش مثبت و حیاتی صنعت حمل و نقل دریایی آگاهی بیشتری پیدا کند.

وی ادامه داد: صنعت دریایی و در یک کلام فعالیت‌های دریایی در ریشه‌کن کردن فقر نقش کلیدی ایفا می‌کند و این صنعت از طریق فعالیت‌هایی چون ثبت کشتی‌ها، تامین نیروی انسانی مورد نیاز کشتی‌ها، بازیافت ناوگان، مالکیت و امور خدماتی کشتی‌ها، کشتی‌سازی، تعمیرات و ارائه خدمات بندری می‌تواند برای اقشار مختلف اشتغال‌زایی کند و به عنوان منبع مهم درآمدی باشد.

آخوندی با بیان اینکه صنعت دریانوردی نیاز به نیروی کار بسیار زیادی دارد، گفت: تجهیزات و ماشین‌آلات سنگین، دانش برنامه‌ریزی و مدیریت قوی از جمله نیازهای صنعت دریانوردی هستند بنابراین این صنعت می‌تواند بسیاری از مشکلات اجتماعی از جمله بیکاری را تا حد قابل توجهی رفع کند.

وی با بیان اینکه صنعت دریایی و کشتیرانی و حمل و نقل دریایی به صرفه‌ترین روش حمل و نقل کالا و مواد خام در مقادیر زیاد در سراسر جهان محسوب می‌شوند، گفت: اغلب تجارت جهانی امروز از طریق دریا به وسیله کشتی انجام می‌شود و سهم کشتی‌ها در جابجایی کالا و مواد خام به 90 درصد کل تجارت جهانی می‌رسد.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه کل کالای حمل شده توسط کشتی‌ها در جهان تا سال 2017 نزدیک به 10.3 میلیارد تن بوده اظهار داشت: این حجم حمل و نقل دریایی به وسیله ناوگانی با 1.6 میلیارد تن ظرفیت حمل شده است که نیمی از تناژ ناوگان جهان هم تحت مالکیت کشورهای آسیایی هستند.

آخوندی با اشاره به نقش حیاتی حمل و نقل دریایی به ویژه در حمل و نقل نفت گفت: بر اساس آمار موجود بیش از 60 درصد مصرف سالانه نفت و مواد نفتی از طریق دریا حمل می‌وشد که عمدتا تا 99.99 درصد آن به صورت ایمن تحویل داده شده است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ناوگان دریایی ایران اظهار داشت: ایران با 2500 سال سابقه دریانوردی و یبش از 5 هزار کیلومتر خطوط ساحلی و با دارا بودن 15 جزیره و 90 بندر جایگاه ویژه‌ای در حمل و نقل دریایی دارد.

وی افزود: خلیج فارس به عنوان یکی از مهمترین و پرترافیک‌ترین مناطق جهان سالیانه بیش از 12 هزار کشتی اقیانوس‌پیما از تنگه هرمز تردد می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بر اساس آمار ارائه شده توسط آنکتاد در سال 2017 ایران با مالکیت 238 کشتی و ظرفیت بارگیری حدود 19 میلیون تن مقام 21 جهان را از این حیث به خود اختصاص داد.

آخوندی گفت: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با جایگاه بیست و یکم از جمله 25 خط کشتیرانی اول جهان محسوب می‌شود همچنین ایران با شش میلیون و 583 هزار تن ظرفیت ناوگان تحت پرچم سی و یکمین کشور جهان از این لحاظ است.

آخوندی با یبان اینکه ایران دارای ناوگانی با بیش از 11 هزار فروند شناور غیرکنوانسیونی است گفت: گسترش حمل و نقل دریایی کشور بگارگیری نیروهای ایرانی بر روی کشتی‌های خودی برای سفارش ساخت و تعمیر کشتی‌ها و شناورها به طور قطع ما را در تحقق اقتصاد مقاومتی و ایجاد رونق کمک خواهد کرد.

آخوندی با بیان اینکه ناوگان تجاری ما با داشتن بیش از 6.5 میلیون تن ظرفیت ناخالص در سال 2017 در رتبه سی و یکم جهان قرار دارد گفت: ناوگان تجاری و نفت‌کش در سطح منطقه خاورمیانه بزرگترین است و از نظر سن هم در بهترین وضعیت قرار دارد.

وی تاکید کرد: حضور ایران در لیست سفید کنوانسیون بین المللی استانداردهای آموزش‌، نگهبانی و گواهینامه دریانوردان، امکان ادامه ارائه آموزش دریایی مطلوب و ارائه گواهینامه به دریانوردان ایرانی را استمرار می‌دهد.

وی ادامه داد: از دیگر نقاط قوت صنعت دریانوردی ایران جذب سرمایه‌گذاری خارجی است جذب سرمایه‌گذاری خارجی از طریق واگذاری طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار به شرکت IPGL با مشارکت شرکت‌های داخلی کاهش هزینه حمل با هدف افزایش سهم بازار حمل  نقل بین المللی تا 50 درصد تخفیف بر کشتی‌ها با محموله ترانزیت خارجی تا 70 درصد و کالاهای ترانزیت خارجی در عملیات باربری از دیگر نقاط مثبت صنعت دریایی است.

وی با اشاره به تهدیدهای روبرو صنعت دریایی اظهار داشت: از جمله مهمترین تهدیدهایی که حمل و نقل دریایی و واردات و صادارات را تهدید می‌کند عدم پایبندی دولت آمریکا به برنامه جامع اقدام مشترک و بازگشت تحریم‌های ناجوانمردانه و اعمال تحریم‌های ثانویه آن کشور بر خلاف تمامی موازین بین المللی و حقوق بشری بر علیه کشورمان است.

بر اساس گزارش ایلنا، به وی افزود: پیدایش ائتلاف‌های بزرگ کشتیرانی که قرت چانه‌زنی آنها را بالا می‌برد، گسترش امکان جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در بنادر رقیب و حضور نیروهای بیگانه در منطقه و اخلال آنها در رفت و آمد آزاد کشتی‌ها از جمله تهدیدهایی است که ما با آن مواجه هستیم.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر