بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۱
نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

نگاه عرش به فرش پتروشیمی‌‌ها در نرخ ارز/ کمربند تامین ارز اقتصاد محکم نیست

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و چین گفت: در چند سال اخیربا مشکلاتی از جمله خروج سرمایه از کشور و افزایش قاچاق کالا مواجه بوده‌ایم و لذا تمام سیاست‌های ارزی کشورباید در راستای ایجاد مانع برای خروج ارز و مبارزه با قاچاق تعیین شود.
کد خبر : ۱۷۹۷۱۸

به گزارش بورس نیوز، بعد از سخنان رییس جمهور در جشنواره شهیدرجایی که بار دیگر تاکید کرد تمامی صادرکنندگان باید ارز حاصل از صادرات را به چرخه اقتصاد بازگردانند روز گذشته بانک مرکزی طی بخشنامه ای 4 شیوه واردات در مقابل صادرات خود یا اشخاص ثالث،پرداخت جهت تسهیلات ارزی اعم از فاینانس، ریفاینانس، یوزانس، فروش ارز به بانک ها و صرافی های مجاز و سپرده گذاری ارزی نزد بانک ها را برای رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان تعیین کرده است که این امر واکنش های زیادی را از سوی صادرکنندگان کشور به همراه داشت

در این خصوص مجیدرضا حریری نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و چین به بورس نیوز، گفت: در گذشته سازوکار این مقررات تعیین و اکنون ابلاغیه آن به فعالان اقتصادی صادر شده است.

وی با بیان اینکه کلیه صادرکنندگان باید ارزهای خود را در سامانه نیما عرضه کنند، افزود: تمام ارزهای حاصل از صادرات باید به بدنه اقتصادی کشور وارد شود اما شاید برخی از صادرکنندگان در مرحله اجرای این شیوه‌ها به درستی عمل نکنند و با مشکل مواجه شوند لذا باید راهکاری را برای حل مشکلات آنان نیز در نظر گرفت.

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و چین با اشاره به اینکه درچند سال اخیر با مشکلاتی از جمله خروج سرمایه از کشور و افزایش قاچاق کالا مواجه بوده‌ایم، گفت: تمام سیاست‌های ارزی کشور باید در راستای ایجاد مانع برای خروج ارز و مبارزه با قاچاق تعیین شود.

وی ادامه داد: اکنون شرکت‌های پتروشیمی خوراک خود را با نرخ دلار 3800 یا 4200 تومان خریداری کرده اما صادرات این محصولات را با نرخ بازار آزاد انجام می‌دهند که عملا این امر در تضاد با سیاست‌های مبارزه با قاچاق است.

حریری با تاکید براینکه منابع کشورنباید صرف خروج سرمایه از کشور شود،تصریح کرد: قاچاقچی پس از فروش کالای خود در کشور ریال دریافت می‌کند اما برای ادامه فعالیت خود باید آن را به ارز تبدیل کرده بنابراین ایجاد محدودیت در منابع تامین ارز یکی از راه‌های مبارزه با قاچاق محسوب می شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا روش فروش ارز به بانک‌ها برای رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان موجب کاهش سرمایه بانک‌ها می‌شود، گفت: این ارز در بانک ها حبس نمی‌شود و بانک‌ها به میزان ارزی که از طریق صادرات استحصال می‌شود واردات را در دستور کار قرار می‌دهد.

حریری با بیان اینکه درحال حاضرصنایع مختلف نیازبه ارزدارند، گفت: ارز مورد نیاز باید از طریق صادرات تامین شود و لذا فروش ارز به بانک‌ها توسط صادرکنندگان، افزایش میزان صادرات کشور را به همراه خواهد داشت.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر