بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۹
مدیر بازاریابی و فروش پالایش نفت اصفهان در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز مطرح کرد:

عدم تاثیر‌پذیری لوب‌کات از حذف سقف قیمتی/نرخ غیرواقعی لوب‌کات و عرضه با قیمت‌گذاری دستوری

مدیر بازاریابی و فروش پالایش نفت اصفهان گفت: قیمت‌گذاری دستوری لوب‌کات و انحصاری بودن خریداران آن یعنی 4 شرکت تولیدکننده روغن و مدیریت قیمت توسط آنان منجربه غیر واقعی بودن قیمت لوب‌کات در بورس‌کالا شده است.
کد خبر : ۱۷۹۷۳۷

به گزارش بورس‌نیوز، مسئله‌ای که این شرکت همچون سایر شرکت‌های پالایشی در چند وقت اخیر با آن مواجه بود، قیمت‌گذاری دستوری محصولات این شرکت بود طی روزهای اخیر سقف نوسان قیمتی محصولات پتروشیمی برداشته شد که خبر خوبی برای سهامداران پالایشی بود.

در همین زمینه گفت‌وگویی با ابراهیم کاویانی‌پور رئیس بازاریابی و فروش شرکت پالایش نفت اصفهان انجام شده که به شرح زیر است.

برداشته شدن سقف نوسان قیمتی چه تأثیری بر روند سودآوری شرکت خواهد داشت؟

کاویانی‌پور : با تصمیمی اخذشده، سقف نوسان قیمتی حذف ولی نحوه قیمت‌های پایه تغییر نکرد و نرخ‌گذاری با همان ارز مرجع قیمت پایه 4200 تومان خواهد بود ولی با توجه به کشش و تقاضایی که در بازار وجود دارد، باز شدن سقف قیمت‌ها این فرصت را ایجاد خواهد کرد که قیمت‌ها به نرخ‌های واقعی تبدیل شود چراکه خریداران این فرآورده‌ها عمدتاً صادرکننده محصول نهایی هستند.

وی افزود: خریداران فرآورده‌های پالایشگاه عمدتاً محصولاتی نهایی را صادر کرده و طبیعتاً باز شدن سقف قیمتی نیز فرصت مناسب درآمدی در شرایط فعلی برای شرکت به شمار می‌آید البته در مقاطعی عرضه‌های پالایشگاهی با همان قیمت پایه نیز به صورت کامل به فروش نرسیده اما در شرایط فعلی می‌توان افزایش درآمد را به دلیل این تصمیم گرفته‌شده، پیش‌بینی کرد.

تأثیر این موضوع بر درآمدهای 6 ماهه اول سال چقدر خواهد بود؟

کاویانی‌پور : با توجه به اینکه این مصوبه از شهریور اعمال‌شده، یعنی در حقیقت یک ماه از 6 ماهه اول سال را دربرمی‌گیرد و تأثیر آن به نسبت همان یک ماه خواهد بود و نمی‌تواند سودآوری 6 ماهه را تحت تأثیر قرار دهد.

این برداشته شدن سقف قیمتی بر تمامی فرآورده‌های ویژه تأثیرگذار است ؟

کاویانی‌پور : خیر، فرآورده‌های خاصی مثل لوب‌کات را در بورس‌کالا وجود داشته که به دلیل آنکه به قیمت پایه عرضه می‌شوند، تغییر سیاست تأثیر آن‌چنانی بر قیمت این فرآورده‌ها ندارد؛ مثلاً فرآورده‌ای مثل لوب‌کات را در بورس‌کالا داریم که به دلیل شرایط خاصی که در آن حاکم بوده، قیمت آن واقعی به نظر نمی‌رسد.

شرکت‌های روغن‌سازی که مصرف‌کننده لوب‌کات هستند، بخشی از فرآورده‌های خریداری‌شده را صرف تهیه روغن‌های مصرفی داخل کشور کرده، با این توجیه سایر متقاضیان لوب‌کات  اجازه ورود به بورس‌کالا را ندارند و فقط شرکت‌های روغن‌سازی می‌توانند برای خرید آن از بورس‌کالا اقدام کنند و این موضع باعث شده که قیمت لوب‌کات واقعی به نظر نرسد.

بر این اساس چهار شرکت روغن‌سازی روغن‌سازی نفت سپاهان، نفت بهران، نفت پارس و ایرانول خریدار لوب‌کات هستند که با توجه به ساختار تولید محصول در این چهار شرکت متفاوت بوده و قسمتی از روغن‌موتور در داخل کشور مصرف می‌شود باید صورت‌های مالی آنان بررسی شود تا بتوان قضاوت کرد.

با توجه به اینکه روغن‌سازان بخش عمده از محصولاتشان صادراتی بوده ولی خرید  به دلیل آنکه با نرخ قیمتی 4200 تومان قیمت‌گذاری می‌شود، رقابتی نبوده و خریداران بسیار محدود داشته، بنابراین پالایشگاه‌ها گرچه از این تغییر سیاستی منتفع هستند ولی در برخی محصولات همچنان با چنین فضایی مواجه هستیم.

در وکیوم باتوم شرایط متفاوت بوده و به دلیل کشش بازار و تعداد بسیار زیاد خریداران می‌تواند تأثیر زیادی بر بازار داشته باشد.

لازم به ذکر است که شرکت پالایش نفت اصفهان در سال ۱۳۵۵ تأسیس و فعالیت خود را درزمینهٔ پالایش نفت خام و تولید فرآورده‌های نفتی از سال ۱۳۵۸ با ظرفیت اسمی ۲۰۰ هزار بشکه آغاز کرد. هم‌اکنون این پالایشگاه حدود ۲۳ درصد از فرآورده‌های نفتی موردنیاز کشور را تولید می‌کند.

پالایش نفت اصفهان از سال‌های آغازین دهه ۶۰ توان تولید خود را به بیش از ۸۵ درصد ظرفیت طراحی‌شده رساند به‌طوری‌که توان پالایشی این شرکت از ۲۰۰ هزار بشکه در روزبه بیش از ۳۷۵ هزار بشکه افزایش‌یافته است.

خوراک این پالایشگاه از طریق شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب تأمین می‌شود و نفت خام موردنیاز آن به‌طور روزانه از طریق لوله‌ای به طول ۴۳۰ کیلومتر، از میدان نفتی مارون در استان خوزستان، ارسال می‌شود.

این شرکت در سال ۱۳۸۶ مشمول اصل ۴۴ قانون اساسی قرار گرفت و باعرضه سهام آن در بازار بورس، به بخش خصوصی واگذار شد. 

فرآورده‌های تولیدی پالایشگاه اصفهان عبارت از گاز مایع، بنزین، نفتای سبک، سوخت جتATK, خوراک پتروشیمی، نفت سفید، نفت گاز، روغن خام، روغن خام، نفت کوره و خوراک قیرسازی است.

نگاهی به جایگاه "شپنا" در بین ۱۰ شرکت فعال در حوزه فرآورده‌های نفتی، کک و مواد سوختنی در سال ۹۶ حکایت از سهم تولید۲۲ درصدی نفت گاز رتبه نخست را برای این شرکت به ارمغان آورده است.

همچنین پالایش نفت اصفهان سال گذشته ازنظر تولید بنزین، نفت کوره و گاز مایع با در اختیار داشتن سهم ۱۷، ۱۴ و ۱۸ درصدی، رتبه سوم را به خود اختصاص داده است.شپنا با تولید ۱۰ درصد از نفت سفید کشور رتبه چهارم و با سهم ۱۷درصدی رتبه در تولید بنزین را داراست.

یکی از مهم‌ترین ریسک‌های "شپنا" بحران ملی کمبود آب بوده که این پالایشگاه برای کنترل این ریسک اجرای پروژه انتقال و تصفیه پساب شاهین‌شهر را در دستور کار قرار داده که بر اساس گزارش شپنا این پروژه ۵۵۸ میلیارد ریالی ، پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصدی داشته است.

دیگر ریسکی که این پالایشگاه با آن مواجه بوده، تحریم‌ها و محدودیت‌های بین‌المللی ، منابع ارزی گران‌قیمت و اثرات آن‌ها در اجرای پروژه‌های سرمایه‌ای است.

پالایش نفت اصفهان سرعت بخشی به اجرای پروژه‌های در دست اقدام، تشکیل کمیته تخصصی مطابق مصوبه و دستور هیئت‌مدیره شرکت برای بررسی و پیشنهاد راهکارهای کاهش آسیب‌پذیری افزایش نرخ ارز و استفاده حداکثری از توان سازندگان و تأمین‌کنندگان داخلی است.

مسائلی که در سال جاری بر سودآوری این شرکت تأثیر خواهد گذاشت، می‌توان به فسخ قرارداد منعقده با شرکت دایلیم و به نتیجه نرسیدن فاینانس پروژه فوق (827/1میلیون یورو) و همچنین کمبود نقدینگی در این شرکت اشاره کرد که پالایش نفت اصفهان برای حل این مشکل و به سرانجام رساندن پروژه تصفیه گازوئیل و همچنین بهره‌برداری از پروژه واحد تقطیر سوم و گاز مایع، تأمین مالی از سایر منابع را در دستور کار قرار داده است.

از سهامداران عمده این پالایشگاه می‌توان به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، شرکت آوای پردیس سلامت و شرکت سرمایه صبا تأمین اشاره کرد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ابعاد تخلف احتمالی در ناحیه سروان استان سیستان بلوچستان بررسی می‌شود

اطلاعیه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‎خیز جنوب؛

نیروی انسانی، فقط نیروی انسانی صنعت نفت نیست

مدیر تامین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران خبر داد:

تولید گاز مایع بیش از نیاز داخلی

ارسال نظر