بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۳
مدیر عامل فولاد مبارکه اصفهان در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز مطرح کرد:

حذف سقف رقابت کوره فولادسازان را داغ کرد / استقبال از افزایش هزینه‌‌های انرژی به صلاح نیست

مدیر عامل فولاد مبارکه اصفهان پیرامون تاثیر حذف نوسان قیمتی بر سودآوری این شرکت، گفت: قطعا این موضوع بر سودآوری تاثیر مثبت خواهد داشت ولی در مورد میزان آن فعلا نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی ارائه داد و پس از تثبیت قیمت‌ها می‌توان در این خصوص اظهارنظر کرد.
کد خبر : ۱۷۹۷۸۳

حذف سقف رقابت کوره فولادسازان را داغ کرد / استقبال از افزایش هزینه‌‌های انرژی به صلاح نیست

به گزارش بورس‌نیوز، امروز وزارت صمت با ابلاغیه‌ای از برداشته شدن سقف رقابت محصولات فولادی در بورس‌کالا خبر داد ضمن آنکه در دستورالعملی که به امضای جعفر سرقینی معاون وزیر صمت رسیده، به این موضوع اشاره‌شده که در صورت عبور نوسان محصولات فولادی از بیست درصد ، هزینه انرژی فولادسازها نیز افزایش خواهد یافت.

بهرام سبحانی مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان در گفت‌وگو با بورس‌نیوز گفت: در شرایط فعلی نمی‌توان پیرامون افزایش هزینه انرژی و تصمیمات دیگر پیش‌داوری کرد.

وی ادامه داد: بحث افزایش انرژی فعلاً قطعی نبوده و در این مورد بحث‌های مختلفی مطرح شده، در شرایط کنونی اولویت و دغدغه شرکت‌های فولادساز بزرگ که در بورس‌کالا عرضه دارند، برداشته شدن سقف قیمت‌ها بود.

سبحانی افزود: واقعی شدن قیمت‌ها، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های فولادسازان مطرح بوده اما اینکه میزان نوسانات از بیست درصد عبور کرده یا خیر، موضوعی است که باید پس از رسیدن به قیمت‌های واقعی، بررسی شود.

وی همچنین در خصوص تأثیر این دستورالعمل بر سودآوری «فولاد» گفت: حذف سقف رقابتی منجر به متعادل شدن قیمت‌ها در بازارسرمایه خواهد شد و قطعاً این موضوع از نظر عددی نیز تأثیر مثبتی بر سودآوری فولادی‌ها خواهد داشت.

مدیرعامل بزرگ‌ترین فولادساز کشور در پاسخ به این سؤال که بررسی میزان فروش این شرکت در مردادماه نسبت به ماه قبل با کاهش همراه بوده تصریح کرد: مصوبه‌ها و دستورالعمل‌های وزارت صمت مشکلاتی از قبیل کاهش فروش کالا در بورس کالا را برای کارخانه رقم زد اما از میزان تولید کارخانه کاسته نشده است.

سبحانی همچنین با رد کاهش فروش شرکت در مردادماه به دلیل تحریم‌ها گفت: فولاد مبارکه در مردادماه با مشکلاتی درزمینهٔ قطعی برق مواجه بود که این کمبودها، محدودیت‌های را برای ما ایجاد کرد .

شایان‌ذکر است قیمت‌گذاری دستوری باقیمت‌های پایه 4200 تومان منجر به هجوم دلالان و سودجویان به بورس کالا شد، این موضوع با اعتراض شرکت‌های فولادساز همراه بود چراکه افرادی با خرید محصولات فولادی باقیمت 4200 تومان از بورس کالا، اقدام به صادرات یا قاچاق فولاد می‌کردند و رانتی عظیم در این صنعت شکل‌گرفته بود و اگر به‌درستی این موضوع مدیریت و این رانت برچیده نمی‌شد بیم آن می‌رفت که در آینده بزرگ‌ترین شرکت فولادساز کشور که در منطقه نیز جایگاه منحصربه‌فردی دارد، دچار مشکلات عمده‌ای شود.

این موضوع با واکنش دلسوزان کشور همراه بود چراکه فولاد مبارکه اصفهان از شرکت‌های سهام عدالت و صندوق‌های بازنشستگی بوده و در بورس تهران نیز پذیرفته‌شده لذا این رانت موجب ضرر و زیان شرکت و سهامداران آن‌ که در حقیقت بازنشستگان و مردم معمولی هستند، شده بود.

در خصوص این موضوع بحث‌های زیادی درگرفت و درنهایت امروز وزارت صنعت به حذف سقف قیمتی در محصولات فولادی رضایت داد گرچه اعلام کرده که در صورت نوسان بیش از 20 درصدی محصولات فولادی رد بورس کالا، قیمت انرژی این شرکت‌ها را افزایش خواهد داد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر