بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۰
بورس‌نیوز وضعیت شیرخام را با رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران بررسی کرد؛

قیمت کف شیرخام به لیتری 1950 تومان رسید / بوی دلار به گاوداری‌ها رسید

گرچه دولت برای واردات ذرت و سویا ارز با نرخ رسمی بر مبنای دلار 4200 تومانی تخصیص می‌دهد و ذرت و سویا به میزان کافی در اختیار دامداران قرار گرفته؛ اما این دو به تنهایی برای خوراک دام کافی نبوده و سایر نهاده ها با ارز آزاد تامین می شود.
کد خبر : ۱۷۹۷۹۹
به گزارش بورس‌نیوز، این روزها بسیاری از فعالان صنعت لبنی از افزایش نرخ شیر خام گلایه دارند. گفته شده نرخ خرید شیر خام در برخی شرکت های لبنی به 2100 تومان رسیده است. 

احمد مقدسی رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی گاوداران ایران در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز در این خصوص بیان کرد: نرخ مصوب فروش شیرخام همان 1570 تومان بوده و افزایشی نداشته؛ اما این نرخ، نرخ پایه بوده و با توجه به کیفیت شیر، درصد چربی و پروتئین، بار میکروبی و عدم وجود آنتی بیوتیک نرخ شیر خام می تواند بالاتر از 1570 تومان باشد و اگر گفته شده شرکتی شیرخام را با قیمت مثلا 2000 تومان خریداری می کند، به سبب دارا بودن همین فاکتورها بوده است.
وی افزود:بهای تمام شده هر لیتر شیر خام به 1950 تومان رسیده و نرخ نهاده های دامی هر روز در حال افزایش است. گرچه دولت برای واردات ذرت و سویا ارز با نرخ رسمی بر مبنای دلار 4200 تومانی تخصیص می دهد و ذرت و سویا به میزان کافی در اختیار دامداران هست؛ اما این دو به تنهایی برای خوراک دام کافی نبوده و باید اقلام دیگری هم در کنار ذرت و سویا به عنوان خوراک دام استفاده شود و این طور نیست که بتوان دام را فقط با ذرت و سویا تغذیه کرد. ضمن اینکه نهاده های دامی در بازارهای جهانی افزایش داشته است. بنابراین تولید شیر خام در حال حاضر حاشیه سود چندانی ندارد.
مقدسی در رابطه با علل افزایش نرخ گوشت در بازار گفت: ما در زمینه تولید گوشت در داخل کشور کمبودی نداریم، اما از یک سو واردات به تولیدکنندگان داخلی لطمه می زند و از سوی دیگر قاچاق دام زنده به دلیل افت ارزش پول ملی، بازار گوشت را تحت تاثیر قرار داده است. به هر حال افزایش نرخ نهاده های دامی، قیمت تمام شده گوشت قرمز را هم افزایش داده و در واقع، تمامی کالاها و محصولات از موج تورمی بازار متاثر شده اند. این وضعیت هم موجب مشکلات برای تولیدکنندگان شده و هم به مصرف کنندگان فشار وارد کرده است.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر