بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۴
دستورالعمل و ضوابط اجرایی رفع تعهد ارزی صادرکنندگان و برگشت ارز حاصل از صادرات کالا به چرخه اقتصادی کشور ابلاغ شد.
کد خبر : ۱۷۹۸۰۱


به گزارش بورس نیوز، دستورالعمل برگشت ارز حاصل از صادرات کالا به چرخه اقتصادی کشور ابلاغ شدبه گزارش  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، این دستورالعمل، پیرو نامه شماره ۲۰۸۴۲۱‏/۹۷ مورخ ۱۸‏/۰۶‏/۱۳۹۷ و در راستای اجرایی کردن بند ۳ تصویب‌نامه شماره ۶۳۷۹۳‏‏‏/ت ۵۵۶۳۳ هـ مورخ ۱۶‏‏‏/۰۵‏‏‏/۱۳۹۷ هیأت وزیران موضوع «برگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور»، به شرح زیر اعلام می‌شود:

۱- گمرک ج. ا. ا. مکلف است همزمان با اظهار الکترونیک صادرات در پنجره واحد تجارت فرامرزی نسبت به اخذ سیستمی تعهد بازگشت ارز حاصل از صادرات از صادرکننده یا نماینده قانونی وی به شرح تعهدنامه پیوست اقدام کند.

۲- گمرک ج. ا. ا. موظف است اطلاعات پروانه‌های صادراتی موضوع بند (۱) را به صورت برخط و سیستمی به بانک مرکزی ج. ا. ا. ارسال کند.

تبصره: ارسال اطلاعات پروانه صادرات به بانک مرکزی توسط گمرک به منزله دریافت تعهدنامه موضوع بند «۱» از صادرکننده توسط گمرک ج. ا. ا. است.

۳- صادرکنندگان کالا مکلفند حداکثر ظرف مدت زمانی سه ماه از تاریخ صدور پروانه صادراتی گمرکی، حداقل ۹۵ درصد ارزش گمرکی کالای مندرج در پروانه صادراتی را به چرخه اقتصادی کشور بازگردانند و از طریق سامانه جامع تجارت به بانک مرکزی اظهار کنند. ۵ درصد باقی‌مانده به منظور تأمین هزینه‌هایی از قبیل: بازاریابی، تبلیغات و دفاتر خارج از کشور و نظایر آن در اختیار صادرکننده خواهد بود.

تبصره: مصادیق بازگشت ارز حاصل از صادرات بیش از سه ماه توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین خواهد شد.

۴- نحوه بازگردانی ارز به چرخه اقتصادی کشور و رفع تعهد ارزی برابر مقررات و سیاست‌های بانک مرکزی می‌تواند به یک یا ترکیبی از شکل‌های زیر صورت گیرد:

الف‏‏‏- واردات خود در مقابل صادرات خود
ب‏‏‏-‏‏ واردات اشخاص ثالث در مقابل صادرات
ج‏- پرداخت اقساط بدهی ارزی تسهیلات فاینانس، ریفاینانس و یوزانس خود
د. ‏‏‏- فروش ارز به بانک‌ها و صرافی‌های مجاز
هـ‏‏‏- سپرده‌گذاری ارزی نزد بانک‌ها
تبصره: صادرکنندگان کالا‌های پتروشیمی، فرآورده‌های پایه نفتی، میعانات گازی و کانی‌های فلزی صرفاً با تأیید مقام عالی وزارتخانه‌های ذی‌ربط مجاز به استفاده از بند‌های "الف" و "ب" خواهند بود.

۵- ارائه خدمات و تسهیلات به صادرکنندگان توسط تمام دستگاه‌های اجرائی منوط به رفع تعهد ارزی صادرکنندگان هستند.

منظور از خدمات و تسهیلات در دستگاه‌های اجرایی ذیربط به شرح ذیل است:

- گمرک ج. ا. ا. عبارتند از: مسیر سبز و فعالان مجاز اقتصادی، وزارت صنعت، معدن و تجارت عبارتند از: تمدید کارت بازرگانی و جوایز و مشوق‌های صادراتی، سامانه اعتبارسنجی و رتبه‌بندی، وزارت امور اقتصاد و دارایی عبارت است از معافیت‌های مالیاتی.

۶- بانک مرکزی موظف است به صورت هفتگی، تمام اطلاعات تعهدات ارزی ایفا نشده صادرکنندگان را به تمام دستگاه‌های متولی اجرایی و نظارتی ارسال کند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر