بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۳
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

توپ در زمین فولادی‌ها افتاد/ رشد سودآوری حتی در صورت آزادسازی نرخ مواد اولیه

هر چند باید منتظر جزئیات بیشتری از افزایش بهای تمام شده فولادی‌ها باشیم، ولی به نظر می‌آید در صورت آزادسازی نرخ مواد‌اولیه و انرژی باز هم سودآوری شرکت‌ها بیش از سود کنونی خواهد بود.
کد خبر : ۱۷۹۸۰۷



به گزارش بورس‌نیوز، کارگروه تنظیم بازار طی ابلاغیه‌ای دامنه نوسان قیمت محصولات فولادی را در بورس‌کالا باز اعلام کرد و این ابلاغیه از امروز قابلیت اجرا خواهد گرفت.

حمید پهلوان کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: قطعا بازشدن دامنه‌نوسان قیمت محصولات فولادی در بورس‌کالا، قیمت‌ها افزایش یافته و شرکت‌های فولادی که محصول خود را در بورس‌کالا عرضه می‌کنند از افزایش قیمت‌ها منتفع خواهند شد.

وی ادامه داد: اما چند نکته را باید در تحلیل‌ها مدنظر قرار داد که نخست، در بخشنامه وزارت صمت ذکر شده چنانچه افزایش نرخ‌ها در بورس‌کالا بیش از ۲۰ درصد باشد، نرخ مواداولیه و هزینه‌های انرژی نیز برای تولیدکنندگان فولاد افزایش خواهد یافت؛ در واقع قطعا نرخ محصولات فولادی در بورس‌کالا بیش از ۲۰ درصد افزایش یافته و بهای تمام شده هم به سبب همین موضوع دستخوش تغییر خواهد شد.

پلهوان اضافه کرد: بنابراین تحلیلگران باید در نظر داشته باشند که این موضوع را در تحلیل‌های آتی لحاظ کنند؛ با این حال هر چند باید منتظر جزئیات بیشتری از افزایش بهای تمام شده فولادی‌ها بود، ولی به نظر می‌آید در صورت آزادسازی نرخ مواد اولیه و انرژی باز هم سودآوری شرکت‌ها بیش از سود کنونی باشد.

کارشناس بازار سرمایه افزایش نرخ‌ها در رشد سودآوری نیمه دوم سال موثر بوده و شرکت‌های تولیدی نیمی از سال، محصولات خود را با نرخ پایین در بورس‌کالا عرضه کرده‌اند البته به سبب این تصمیم‌گیری در صورتی که سیاست جدیدی اتخاذ نشود، چشم‌انداز سال ۹۸ فولادی‌ها بالاخص «ذوب» و «فولاد» مثبت خواهد بود.

وی افزود: هنوز ابهاماتی در مورد نحوه عرضه برخی محصولات فولادی وجود دارد؛ مثلا گفته شده به منظور کنترل بازار، میلگرد و تیرآهن شرکت ذوب‌آهن اصفهان به تعاونی‌ها فروخته شود که باید این موضوع شفاف‌سازی شود.

پهلوان در رابطه با اثر این اتفاق بر قیمت سهم فولادی‌ها اظهار کرد: گرچه سهم فولادی‌ها در ماه‌های اخیر رشد قابل ملاحظه‌ای داشته و به علت پیش‌بینی اصلاح قیمت‌گذاری‌ها در بورس‌کالا، سهم‌ها تا حدی اثر این اتفاق را پیشخور کرده‌اند؛ ولی بدون شک سهم‌هایی که بیشترین تاثیر را از این قضیه می‌پذیرند، از جمله «فولاد» و «ذوب»، هنوز جای رشد دارند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر