بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۱
دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

رشد 17.3 درصدی حجم صادرات سیمان و کلینکر / تعهدنامه ارزی، دست‌انداز صادرات سیمانی‌ها‌

در این 5 ماه 2884 هزار تن کلینکر و 2935 هزار تن سیمان روانه بازارهای صادراتی شده که در مجموع حجم صادرات کلینکر و سیمان نسبت به مدت مشابه سال قبل 17.3 رشد داشته است.
کد خبر : ۱۷۹۹۴۵

به گزارش بورس‌نیوز، امروز خبری مبنی بر ممنوعیت صادرات مواد نفتی و سیمان و آهن و کاشی و سرامیک به افغانستان منتشر شد. ممنوعیت صادرات سیمان به افغانستان نگرانی هایی برای فعالان این صنعت و سهامداران به دنبال داشت. این در حالی است که گزارشات آمار تولید و فروش سیمانی ها نشان می دهد روند درآمد سیمانی ها در مردادماه رشد داشته است.

عبدالرضا شیخان دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در گفت و گو با بورس‌نیوز در خصوص صادرات سیمان به افغانستان گفت: از مجموع حجم صادرات سیمان و کلینکر حدود 30 درصد روانه بازارهای افغانستان می شود. 

وی ادامه داد: نکته اینجا است که شرایط کشور افغانستان، مشابه کشور عراق نبوده و افغانستان نه توان تولید سیمان را داشته و نه به بازاری مناسب‌تر از ایران جهت تامین سیمان با کیفیت بالا و قیمت ارزان دسترسی دارد؛ موضوعی که در مورد ممنوعیت واردات سیمان و غیره از ایران به افغانستان مطرح شده مربوط به یکی از گمرکات مرزی بوده و به معنای توقف کل صادرات سیمان و کلینکر به افغانستان نیست بکله گفته شده این مشکل نیز به زودی برطرف می شود و جای نگرانی نخواهد بود.

شیخان افزود: مشکلاتی که از داخل کشور به صنعت سیمان تحمیل می‌شود، بزرگ‌تر از محدودیت‌های طرف افغانی بوده البته بخش عمده صادرات سیمان و کلینکر به عراق و افغانستان ارسال می‌شود و درآمد صادراتی به این دو کشور هم به صورت ریالی بوده است. 

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان خاطرنشا کرد: در حال حاضر از صادر کنندگان تعهدنامه ارزی خواسته شده که برای شرکت‌هایی که درآمد صادراتی ریالی دارند قابل توجیح نیست ضمن اینکه این ابلاغیه با ابلاغیه قبلی معاون رییس جمهور در اردیبهشت ماه سال جاری مبنی بر اینکه صادرات به افغانستان و عراق مشمول قوانین تسعیر ارز بر اساس سامانه نیما نیست، در تعارض است بنابراین ابهاماتی در این زمینه وجود دارد که پیگیر رفع این مشکل هستیم و امیدواریم هر چه زودتر این مساله حل شود. 
درآمدهای صادراتی صنعت سیمان، نسبت به کل ارز حاصل از صادرات کشور در حدی نبوده که اینک با اعمال چنین محدودیت هایی مواجه شود.

فعال صنعت سیمان در رابطه با آمار تولید و فروش این صنعت در 5 ماهه اظهارکرد: در 5 ماهه نخست سال 1397، حجم تولید کلینکر 26 میلیون تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش 2.7 درصدی داشته است؛ حجم تولید سیمان هم 24 میلیون تن بوده که 1.1درصد بیشتر از مدت مشابه پارسال بوده و در این 5 ماه 2884 هزار تن کلینکر و 2935 هزار تن سیمان روانه بازارهای صادراتی شده که در مجموع حجم صادرات کلینکر و سیمان نسبت به مدت مشابه سال قبل 17.3 رشد داشته است.

شیخان در ادامه گفت: بررسی درآمد شرکت های سیمانی در مردادماه امسال نسبت به تیرماه، نشان می دهد 10 شرکت سیمانی بورسی 16 الی 21 درصد افزایش درآمد داشته، 6 شرکت بورسی سیمانی با رشد 11 تا 14 درصدی و 3 شرکت بورسی هم رشد 10 درصدی درآمدی داشته اند. 

وی اضافه کرد: بهبود وضعیت درآمد شرکت های سیمانی عمدتا ناشی از افزایش قیمت ها و حذف تخفیفات صورت گرفته است.

شیخان در خاتمه در مورد اثر افزایش نرخ محصولات فولادی بر بازار سیمان گفت: افزایش نرخ محصولات فولاد ساختمانی می تواند سبب جایگزینی سیمان به جای فولاد افزایش تقاضای سیمان شود. البته این افزایش قیمت ها بهای تمام شده ساختمان را هم افزایش خواهد داد و احتمالا مدتی بازار ساخت و ساز را دچار رکود خواهد کرد و سازندگان صبر خواهند کرد تا قیمت ها تثبیت شود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر