بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۸
این شرکت در سرفصل دارایی‌های آماده برای فروش خود، مبلغ 361 میلیارد ریال دارایی ثبت نموده است که شامل 131 میلیارد ریال سهام شرکت فولاد مبارکه، 84 میلیارد ریال سهام شرکت کارگزاری بهمن و 145 میلیارد ریال مخارج پروژه ساختمانی میرداماد است.
کد خبر : ۱۷۹۹۵۰
به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز؛ شرکت سرمایه‌گذاری بهمن به‌عنوان یکی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری پذیرفته‌شده در بورس و تحت مالکیت گروه بهمن ، بر اساس صورت‌های مالی حسابرسی شده منتهی به پایان خردادماه سال جاری، مالکیت بیش از 2 هزار و 860 میلیارد ریال سهام شرکت‌های مختلف را دارا هست که از این مبلغ، در حدود 60 درصد در سرفصل سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت و 40 درصد نیز در سرفصل سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت طبقه‌بندی‌شده است.

سود خالص این شرکت در دوره شش‌ماهه اول با بیش از 200 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به 360 میلیارد و 500 میلیون ریال رسیده که این مبلغ به ازای هر سهم 131 ریال است.

اصلی‌ترین عوامل رشد قابل‌توجه سودآوری شرکت می‌توان به تحقق یافتن سود فروش سرمایه‌گذاری‌های شرکت به مبلغ 226 میلیارد ریال که مدت مشابه سال قبل 86 میلیارد ریال، برگشت برخی از ذخایر کاهش ارزش شناسایی‌شده سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت از سنوات قبل به مبلغ 47 میلیارد ریال (مدت مشابه سال قبل 59 میلیارد ریال منفی) و شناسایی سود سهام شرکت‌های سرمایه پذیر به مبلغ 91 میلیارد ریال (مدت مشابه سال قبل 99 میلیارد ریال) بوده است.

در جدول زیر اقلام عمده صورت‌های مالی شرکت بر اساس صورت‌های مالی حسابرسی شده منتهی به 31 خرداد 1397 ارائه‌شده است:


با نگاهی به ترکیب سرمایه‌گذاری‌های شرکت متوجه می‌شویم که تمرکز اصلی شرکت بر یک صنعت نیست و شاید بتوان صنعت خودرو را یکی از صنایع با سرمایه‌گذاری بالای شرکت در نظر گرفت که در این صنعت شاهد سرمایه‌گذاری 412 میلیارد ریالی در سهام شرکت گروه بهمن و 392 میلیارد ریالی در سهام شرکت ایران‌خودرو هستیم.

سایر سرمایه‌گذاری‌های شرکت در صنایع و شرکت‌های مختلفی صورت گرفته است و به نظر نمی‌رسد که این شرکت استراتژی خاصی در خصوص سرمایه‌گذاری در صنایع مشخصی را داشته باشد.عمده سرمایه‌گذاری‌های شرکت را می‌توان در جدول زیر نشان داد:


همچنین این شرکت در سرفصل دارایی‌های آماده برای فروش خود، مبلغ 361 میلیارد ریال دارایی ثبت نموده است که شامل 131 میلیارد ریال سهام شرکت فولاد مبارکه، 84 میلیارد ریال سهام شرکت کارگزاری بهمن و 145 میلیارد ریال مخارج پروژه ساختمانی میرداماد است.

با توجه به ارزش فعلی سهام شرکت فولاد مبارکه، واگذاری سهام این شرکت در قیمت‌های فعلی، سود فروش سرمایه‌گذاری به مبلغ 230 میلیارد ریال را می‌توان نصیب شرکت نماید. سود فروش دو دارایی دیگر نیز در زمان انعقاد قرارداد و مشخص شدن قیمت‌های فروش تعیین خواهد شد.

انتظار می‌رود شرکت سرمایه‌گذاری بهمن در سال جاری و با توجه به سود محقق شده شش‌ماهه نخست و همچنین، قطعی شدن فروش سرمایه‌گذاری‌های آماده برای فروش و رشد سودآوری شرکت‌های سرمایه پذیر و افزایش سود تقسیمی از این شرکت‌ها، بتواند در سال جاری به سود خالص 1.000 میلیارد ریالی (به ازای هر سهم 363 ریال) دست یابد که با توجه به اینکه بخش بزرگی از این سود از محل فروش و واگذاری سرمایه‌گذاری‌های شرکت صورت خواهد پذیرفت، این سود در سال‌های آینده تکرارپذیر نخواهد بود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر