بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۵
نگاهی اجمالی به عملکرد شش ماهه؛

ثبات در سودآوری، تنها مزیت این سهم برقی

به نظر می رسد ادامه روند فعلی که همراه با رشد برخی هزینه های سربار در این صنعت است در کنار عدم افزایش نرخ های خرید برق از سوی دولت که مشتری اصلی این صنعت محسوب می شود، می تواند حاشیه سود شرکت های فعال در این حوزه را با کاهش بیشتری روبرو نماید.
کد خبر : ۱۷۹۹۹۰
به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز، شرکت امید تابان هور بر اساس گزارش حسابرسی شده 6 ماهه منتهی به پایان خرداد ماه سال 1397، موفق به کسب سود خالص  303 میلیارد و 679 میلیارد ریالی گردیده است. همچنین، سود خالص گروه شامل سود شرکت اصلی و شرکت های فرعی در این دوره به بیش از 439 میلیارد ریال رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از 8 درصد رشد را نشان می دهد.

حوزه فعالیت این شرکت، سرمایه گذاری و مدیریت شرکت های تولید کننده و فعال در صنعت برق کشور است و این شرکت بازوی اجرایی هلدینگ سرمایه گذاری امید دربخش انرژی و برق محسوب می شود. در جدول زیر اقلام عمده صورت های مالی شرکت بر اساس عملکرد و وضعیت مالی شش ماهه آن ارائه شده است :



درآمدهای عملیاتی کسب شده شرکت عمدتا از محل سود سرمایه گذاری در سهام شرکت های زیرمجموعه بوده و در سال گذشته بیشترین سهم سود شرکت از محل سود دریافتی از شرکت توسعه مسیر برق گیلان تامین شده است.

در شش ماهه نخست سال جاری نیز سود سهام دریافتی از شرکت های تدبیرسازان سرآمد به مبلغ 230 میلیارد ریال و گهر انرژی سیرجان به مبلغ 134 میلیارد و 745 میلیون ریال، بیشترین سهم را در کسب درآمدهای عملیاتی داشته اند.

در سرفصل سرمایه گذاری های بلندمدت و کوتاه مدت شرکت، مبلغ 8 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری ثبت شده است و شرکت های زیرمجموعه این هلدینگ، عمدتا در بخش تولید برق و فعالیت های مربوط به آن فعالیت دارند.

بر اساس صورت های مالی شش ماهه شرکت، ترکیب سرمایه گذاری های شرکت به شرح جدول زیر است :


شرکت تولید برق نیروی سبز منجیل در زمینه تولید برق بادی فعالیت دارد. همچنین شرکت توسعه مسیر برق گیلان مالکیت نیروگاه گیلان و شرکت تدبیرسازان سرامد نیز مالکیت نیروگاه ارومیه را در اختیار دارد.

در سرفصل بدهی های بلندمدت شرکت، شاهد شناسایی مبلغ 2 هزار و 690 میلیارد ریالی به سازمان خصوصی سازی بابت اقساط خرید سهام شرکت تولید نیروی برق سبز منجیل هستیم. لازم به ذکر است که نرخ کارمزد خرید سهام این شرکت، 10 درصد است.

وضعیت فعلی صنعت نیروگاهی کشور با توجه به نرخ های دستوری دولتی و رشد هزینه های این شرکت ها را نمی توان مطلوب در نظر گرفت و با توجه به همین موضوع، شاهد کاهش استقبال فعالین بازار سرمایه از شرکت های فعال در صنعت برق هستیم.

به نظر می رسد که ادامه روند فعلی که همراه با رشد برخی هزینه های سربار در این صنعت است در کنار عدم افزایش نرخ های خرید برق از سوی دولت که مشتری اصلی این صنعت محسوب می شود، می تواند حاشیه سود شرکت های فعال در این حوزه را با کاهش بیشتری روبرو نماید و به نظر می رسد که مشکلات تحریم ها و افزایش هزینه خرید برخی تجهیزات وارداتی، مشکلات بیشتری را برای این شرکت ها به وجود بیاورد. نتیجه اینکه، افزایش سودآوری شرکت های فعال در این صنعت با شرایط فعلی غیرقابل تصور خواهد بود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر