بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۸
مدیر مالی پتروشیمی غدیر با بیان اینکه همکاری دولت برای حل مشکل خریدهای خارجی بسیار حایز اهمیت بوده ، گفت: چنانچه دولت بخواهد با آزاد سازی سقف رقابت در بورس کالا و تعیین مثلا سقف 20 درصدی قیمت خوراک را بر اساس بازار ثانویه محاسبه کند قطعا به ضرر مجتمع های پتروشیمی خواهد بود.
کد خبر : ۱۷۹۹۹۴

به گزارش بورس‌نیوز، پتروشیمی غدیر در شفاف سازی از کاهش تولید به دلیل مشکل در تهیه کاتالیست خبر داده در همین زمینه گفت و گویی با کورش معظمی گودرزی مدیر مالی این شرکت داشته‌ایم.

کورش معظمی گودرزی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز با بیان اینکه اقداماتی از طرف شرکت ملی پتروشیمی و خود شرکت برای حل مشکل انجام شده گفت: شرکت نه تنها کمک دولتی نداشته‌ بلکه برخی محدودیت‌های داخلی‌ها بیشتر از تحریم‌های بین‌المللی مشکل‌ساز بوده است.

وی ادامه داد: نمی‌توان زمان دقیقی برای حل تاخیر در تهیه کاتالیست اعلام کرد و پیگیر برطرف‌کردن این مشکل هستیم تا در بلندمدت با این معضل دیگر مواجه نشده تا بتوان سقف تولید را در حد مطلوب حفظ کرد.

گودرزی با بیان اینکه کاتالیست مورد نیاز «شغدیر» از شرکت‌های خارجی تامین شده و با توجه به تاریخ تولید و مصرف این گونه مواد امکان تهیه و نگهداری بیش از تاریخ معینی وجود ندارد، افزود: با توجه به اینکه نگهداری کاتالیست در هر درجه حرارتی ممکن نبوده نمی‌توان بیش از نیاز آنها را خریداری کرد.  

وی تاخیر در تهیه کاتالیست را ناشی از آثار تحریم دانست، گفت: فرآیند تهیه و خرید این مواد تغییر کرده و در پرداخت و همچنین در جابه‌جایی ارز با مشکلات عدید‌ای روبه‌رو هستیم. 

گودرزی با اشاره به موضوع پرونده فردی که اسنادی را برای خرید PVC به شرکت ارائه داده و سپس این اسناد را به صورت زد و بند به دیگری منتقل کرده، گفت: این فرد اکنون در زندان به سر می‌برد و فرایند شناسایی اموال و بازگشت پول کالای فروخته شده به شرکت در حال انجام است.

وی در مورد پرونده خرید کاتالیست اکسین در سال 94 نیز گفت: رای دادگاه بدوی صادر شده با اعتراض متهم رای به دادگاه تجدید نظر ارسال شده و نتیجه آن هنوز مشخص نیست و با توجه به زمان‌بر بودن پرونده‌های حقوقی پرونده کماکان در مرحله رسیدگی قرار دارد.

وی در خصوص عرضه‌های این پتروشیمی در بورس‌کالا گفت: ماه گذشته اورهال در دستور کار قرار گرفته بود که بر اساس تولید باید عرضه محصولات را در بورس‌کالا اجرایی می‌شد اما قطعا با توجه به اینکه بین قیمت فروش محصولات پتروشیمی در بورس کالا ونرخ واقعی بازار اختلاف قابل توجهی وجود دارد، چنانچه دست دلالان کوتاه شده و این سود نصیب شرکت های تولیدی شود مسلما بهتر خواهد بود البته باید منتظر ماند ودید در صورت عملیاتی شدن این موضوع و آزاد شدن سقف محصولات پتروشیمی در مورد خوراک این مجتمع ها چه تصمیمی گرفته خواهد شد.

گودرزی با اشاره به ابهامات فراوان در شرایط فعلی ادامه داد: چنانچه دولت بخواهد با آزاد سازی سقف رقابت در بورس کالا و تعیین مثلا سقف 20 درصدی قیمت خوراک را بر اساس بازار ثانویه محاسبه کند قطعا به ضرر مجتمع های پتروشیمی خواهد بود.

شایان ذکر است پتروشیمی شغدیر با سرمایه 130 میلیارد تومانی طی چند ماه اخیر در فرابورس عرضه شده و سهامدار عمده آن نیز سرمایه گذاری نفت ، گاز و پتروشیمی تامین(تاپیکو ) است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر