بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۴
معاون وزیرجهاد کشاورزی گفت: بدون شک در آینده ای نزدیک شاهد حمایت خودجوش کل کشاورزان از بورس کالا و ورود منسجم تعاونی های این بخش در معاملات بورس خواهیم بود.
کد خبر : ۱۷۹۹۹۹

به گزارش بورس نیوز، عباس کشاورز معاون وزیرجهاد کشاورزی گفت: طی چند سال گذشته شاهد افزایش عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا و توسعه معاملات این بخش هستیم به طوری که تجربه سیاست قیمت تضمینی جو و ذرت چند ساله شده و محصولات دیگر نیز در قالب طرح قیمت تضمینی در بورس کالا عرضه خواهد شد.

وی ادامه داد: تولیدات پراکنده، شمار بالای کشاورزان و همچنین وجود واسطه های زیاد در بازار محصولات کشاورزی بر هیچ کس پوشیده نیست.

معاون وزیرجهاد کشاورزی با بیان اینکه اقدامات وزارت کشاورزی برای حمایت از تولید و کشاورز در حال انجام است، گفت: بهره گیری از بورس کالا برای کشف مناسب قیمت ها و حذف واسطه های غیر ضروری به منظور انسجام در تولیدات کشاورزی یکی از برنامه های این وزارتخانه است.

کشاورز با بیان اینکه اکنون بیش از نیمی از قیمت گذاری ها در میادین صورت می گیرد، گفت: قیمت گذاری هایی که درمیادین انجام می شود بلندمدت نیست بلکه براساس قیمت روز قبل است در صورتی که اگر برنامه ای چند ساله و با ایجاد فرهنگ سازی، کالاهای کشاورزی در بورس کالا عرضه شوند و کشف قیمت ها نیز به صورت عادلانه رقم بخورد بدون شک در آینده ای نزدیک شاهد حمایت خودجوش کل کشاورزان از بورس کالا و ورود منسجم تعاونی های این بخش در معاملات بورس خواهیم بود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه به طور حتم قیمت هر کالایی که وارد بورس کالا می شود به نفع تولیدکننده و مصرف کننده خواهد بود، افزود: بورس کالا تاثیر به سزایی را در حمایت از تولید و کالای ایرانی و بهبود معاملات بازار دارد و مسوولان و فعالان بخش های مختلف باید از این بستر شفاف برای ساماندهی به دادوستدهای سنتی استفاده کنند.

کشاورز افزود: تجربه چند سال اخیر نشان می دهد که به منظور تعادل بخشی به بازار هر محصولی می توان از ظرفیت های بورس کالا بهره برد.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت اخیر در بازار برنج، هیچ گونه ارتباطی به تولید ندارد، گفت: میزان تولید و واردات برنج امسال بسیار رضایت بخش بود اما نوع رفتار تولیدکنندگان واقعا جای تعجب دارد و در صورتی که بتوانیم برنج را به اضافه باقی کالاها به صورت شفاف وارد بورس کالا کنیم وضعیت بهتر می شود البته ما نیز معتقدیم که عرضه محصولات در بورس کالا به صورت مدیریت شده جوابگو نیست و باید با رفتارهای بازاری و مکانیسم عرضه و تقاضا اقدام به تعادل بازار یک محصول کرد.

کشاورز در پاسخ به این سوال که شما آینده بورس کالا در حوزه معاملات کشاورزی را چگونه می بینید؟ گفت: با توجه به سنتی بودن بازار کشاورزی برخی زیرساخت ها را به منظور بهره برداری حداکثری از ظرفیت های بورس باید فراهم کنیم به طوریکه باید انبارهای استاندارد و درجه بندی کیفی محصولات کشاورزی را در دستور کار قرار دهیم.

وی ادامه داد: با انجام این دست اقدامات، شاهد عرضه محصولات از سوی تولیدکنندگان در بورس و خرید مصرف کنندگان خواهیم بود که از این رو سود اصلی به جیب تولیدکننده می رود و مصرف کننده نیز به جای خرید از واسطه ها، به تالار بورس می رود این موضوع محقق خواهد شد و در سال های آینده این ساماندهی و نظم را در بخش کشاورزی ایجاد می شود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر