بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۵
صورت‌های مالی 6 ماهه حسابرسی شده زیر ذره‌بین بورس‌نیوز؛

وام ارزی 95 میلیون یوروریی لاستیک‌ساز بورسی و چالش سودآوری

نرخ یورو در بازار ثانویه در حال حاضر در محدوده 90 هزار ریال بوده و درصورتی که این نرخ مبنای تسعیر وام ارزی شرکت قرار گیرد، با توجه به افتتاح طرح و عدم امکان انتقال زیان تسعیر به حساب دارایی در جریان ساخت، زیان حدودی 3 هزار و 657 میلیارد ریالی به عنوان هزینه تسعیر ارز می‌بایست در حساب‌های شرکت ثبت شود.
کد خبر : ۱۸۰۰۰۳
به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز، بر اساس صورت های مالی شش ماهه حسابرسی شده منتهی به 31 خرداد 1397 شرکت لاستیک کردستان به عنوان زیرمجموعه شرکت لاستیک بارز، این شرکت موفق به کسب درآمدهای عملیاتی یک هزار و 234 میلیارد ریالی شده است. 
سود خالص کسب شده شرکت در این دوره، 122 میلیارد و 527 میلیون ریال بوده است. در جدول زیر اقلام عمده صورت های مالی شرکت بر اساس صورت های مالی 6 ماهه ارائه شده است:



پروانه بهره برداری شرکت در اسفند ماه سال 1396 اخذ شده و ظرفیت اسمی تولید این شرکت، 36 هزار تن لاستیک رادیال سواری است که در دوره شش ماهه منتهی به 31 خرداد، بیش از 9 هزار و 378 تن تولید صورت گرفته است. در حالی که جمع درآمدهای عملیاتی شرکت در این دوره به یک هزار و 234 میلیارد ریال رسیده است که بهای تمام شده کالای فروش رفته شرکت در این دوره 956 میلیارد ریال بوده است.

هزینه‌های تولید شرکت شامل 70 درصد هزینه مواد‌اولیه مصرفی، 13 درصد هزینه استهلاک، 10درصد هزینه‌های پرسنلی و 7 درصد سایر هزینه ها است. 

مواد اولیه اصلی مصرفی شرکت شامل کائوچوی طبیعی وارداتی، کائوچوی مصنوعی، دوده، نخ تایر و غیره بوده ضمن آنکه تعداد کارکنان شرکت 610 نفر است.

به منظور اجرای طرح تولیدی شرکت، مبلغ 95 میلیون یورو وام ارزی از صندوق توسعه ملی دریافت شده که این وام بر اساس نرخ‌های بانک‌مرکزی و به ازای هر یورو 51 هزار و 110 ریال تسعیر و ثبت شده است.

هزینه‌های مالی شرکت در دوره شش ماهه سال جاری 76 میلیارد و 847 میلیون ریال ثبت شده که در واقع می‌توان مهم‌ترین آیتم ریسک شرکت در حال حاضر را نرخ تسعیر وام ارزی دریافتی شرکت در نظر گرفت. 

تاکنون بانک مرکزی تصمیمی در خصوص نحوه تسعیر نرخ ارز وام های ارزی دریافتی شرکت‌ها نگرفته، اما در صورتی که بانک مرکزی تصمیمی مبنی بر تسعیر نرخ ارز وام ها بر اساس نرخ های بازار ثانویه داشته باشد، این نرخ ها می تواند زیان تسعیر ارز وحشتناکی را به شرکت لاستیک کردستان وارد نماید.

نرخ یورو در بازار ثانویه در حال حاضر در محدوده 90 هزار ریال است و درصورتی که این نرخ مبنای تسعیر وام ارزی شرکت قرار بگیرد، با توجه به افتتاح طرح و عدم امکان انتقال زیان تسعیر به حساب دارایی در جریان ساخت، زیان حدودی 3 هزار و 657 میلیارد ریالی به عنوان هزینه تسعیر ارز می بایست در حساب های شرکت ثبت شود.

گفتنی است بازپرداخت وام ارزی شرکت بر اساس اعلام شرکت از 21 اسفند سال جاری و در مدت 4 سال آغاز می گردد. نرخ وام ارزی دریافتی در صورت های مالی درج نگردیده است،لیکن در طبقه بندی وام های دریافتی، این وام به عنوان وام دریافتی با نرخ بین 1 تا 10 درصد ثبت شده است.

در یادداشت مالی مربوط به مالیات شرکت عنوان شده که این شرکت با توجه به قرار گرفتن در مناطق کمتر توسعه یافته و همچنین مناطق با نرخ اشتغال اندک، از معافیت مالیاتی 20 ساله برخوردار است.

همچنین ، مبلغ یک هزار و 808 میلیارد ریال از دارایی های شرکت همچنان در بخش دارایی های در جریان ساخت ثبت شده و بابت این مبلغ، هزینه استهلاکی در صورت های مالی شناسایی نشده است. با توجه به درصد پیشرفت بالای دارایی های در جریان تکمیل که بیش از 95 درصد از ساخت آن ها تکمیل شده است، انتظار می رود طی چند ماه آینده این مبالغ نیز به سرفصل های دارایی ثابت قابل مستهلک شدن منتقل و هزینه استهلاک سالیانه شرکت به بیش از 400 میلیارد ریال در سال برسد. در شش ماهه نخست سال جاری هزینه استهلاک ثبت شده در صورت های مالی 130 میلیارد ریال بوده است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر