بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۳۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۰
مدیر عامل کارگزاری مبین سرمایه در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز مطرح کرد:

اقتصاد تعزیراتی و سهمیه‌بندی نخ‌نما شده / بورس شفاف سد مقابل رانت‌زایی

مدیر عامل کارگزاری مبین سرمایه با اشاره به این مطلب که رانت محصولات فولادی با آزادسازی سقف نوسان از بین رفته، گفت: دهه 60 ابزاری به انسجام و استحکام بورس در اقتصاد ما وجود نداشت و حال آنکه در همان دوران سهمیه بندی نیز رانت وجود داشت.
کد خبر : ۱۸۰۰۸۵

به گزارش بورس نیوز، طی هفته های اخیر بورس مورد هجمه برخی مدیران قدیمی و دهه 60 قرار گفته و آنها معتقدند سیستم بورس و خصوصا بورس کالا قابلیت و کارایی لازم را در شرایط اقتصادی کنونی جامعه ندارد   و باید محصولات از بورس کالا خارج شده و با اقدامات سهمیه بندی از افزایش تورم جلوگیری شود.

محمد علی شریفی نیا در گفت و گو با بورس نیوز با بیان این مطلب که نگاه تعزیراتی و سهمیه بندی در شرایط فعلی جامعه جوابگو نیست، تصریح کرد: در دهه 60 که سیستم سهمیه بندی کالاها در کشور حاکم بود، ابزاری برای کنترل قیمت ها به عنوان بورس وجود نداشت که بتوان با آن کار کرد در حالی که همان زمان نیز رانت وجود داشت، اما در شرایط فعلی که مکانیزم بورس می توان از رانت جلوگیری کند.

وی ادامه داد: ابزارهای موجود در بورس مانند کنترل سطح عرضه و تقاضا، باید در محیط شفاف و روشن رقم خورد تا دلیلی برای فساد وجود نداشته باشد، بنابراین اکنون تجربه نشان می دهد هیچ سیستمی به کارایی و بازدهی بورس در شرایط فعلی در اقتصاد ما وجود ندارد.

وی با بیان این مطلب که با آزاد شدن سقف عرضه محصولات فولادی رانت ایجاد شده در این صنعت از بین رفت، تصریح کرد: به تدریج قیمت ها در عرضه محصولات فولادی در بورس کالا واقعی خواهد شد چراکه قانون از صنایع حمایت می کند.

وی در مورد ورود شرکت های استارت آپی و فروشگاه های اینترنتی به بازار سرمایه گفت: بورس در جست و جوی شرکت های سودده بوده بنابراین ورود این صنایع به عنوان شرکت ها وصنایع سودده قطعا به نفع بازار بوده و نقش پرنگی در افزایش اقبال سهامداران به این بازار دارد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر