بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۳۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۰
مشاور بانکی اتاق بازرگانی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

بانک‌ها در کمین جذب نقدینگی بازار ارز/ جدیت سود سپرده در فاز دوم تحریم‌ها

با افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی نقدینگی‌ از بازار ارز خارج شده و روانه بانک‌ها برای سپرده‌گذاری می‌شود که این امر موجب کنترل نرخ ارز در کشور خواهد شد.
کد خبر : ۱۸۰۱۲۱

به گزارش بورس نیوز، برخی از کارشناسان معتقدند در شرایط فعلی نیز افزاش نرخ سود سپرده های بانکی یکی از بهترین راهکارها برای کنترل بازار ارز محسوب می شود زیرا علاوه بر کاهش نقدینگی در بازارارز قیمت سهام بانک ها نیز اغزایش می یابد لذا احتمال می رود که در چند روز آینده به منظور جلوگیری از افزایش حجم نقدینگی و نرخ تورم درکشور شورای پول و اعتبار نسبت به افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی اقدام کند که این امر در بلندمدت موجب تاثیرات زیادی را برای اقتصاد و بخصوص بازار سرمایه به همراه دارد که در این رابطه مهدی رییس زاده کارشناس بانکی به بورس نیوز گفت: افزایش رشد سهام شرکت ها در بورس به ارزش جایگزین ها بستگی دارد.

وی ادامه داد: نوسانات و تک نرخی شدن نرخ ارز در ماه های اخیر فرصت های خوبی رابرای شرکت های صادرات محور فراهم کرده لذا به دلیل اینکه اغلب این شرکت ها زیرمجموعه بانک ها و هلدینگ ها هستند می توان به رشد سهام بانک ها نیز امیدوار بود البته مشکلات ناشی از تحریم ها مانند تنگناهایی که برای حمل و نقل های دریایی و کشتیها و کانتینرها بوجود آمده مانعی برای رشد این صنایع محسوب می شود.

رییس زاده ادامه داد: اگر ارزش واقعی کارخانه با نرخ میانگین ارز (نه ارز آزاد یا دولت) حدود 8000 تومان در نظر گرفته شود می توان گفت هنوز واحدهای تولیدی کشور ظرفیت زیادی برای رشد دارند.

کارشناس بانکی با بیان اینکه استمرار این روند منوط به شرایط آتی اقتصاد کشور خواهد بود، تصریح کرد: مشکلات ناشی از اجرای فاز دوم تحریم ها شاید موانعی برای رشد سهام شرکت ها ایجاد کند اما امیدواریم با اجرای سیاست های دیپلماتیک مانعی برای ایجاد این مشکلات پدید آید.

رییس زاده با بیان اینکه رشد سهام بانک ها در هفته اخیر به افزایش نرخ سود سپرده های بانکی نیز مرتبط است، گفت: درحال حاضر برخی از بانک ها با استفاده از راهکارهای مختلف نرخ سود سپرده ها را افزایش دادند و اکنون نرخ سود 15 درصد بخصوص برای مبالغ بالا اعمال نمی شود.

وی با بیان اینکه برای سپرده های بیش از 100 میلیون تومان سود 20 درصدی نیز در نظر گرفته می شود، افزود: لذا می توان گفت رشد سهام بانک ها به افزایش سود سپرده ها نیز مرتبط است اما ادامه این روند هم بستگی به شرایط اقتصادی کشوردارد زیرا بانک ها باید بتوانند سود سپرده های جذب شده را تامین کنند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر