بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۹
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

ضعف بورسی‌ها در تامین مالی شرکت‌ها/ صنعتی‌ها محرکی برای ورود به بورس ندارند

کارشناس بازار سرمایه گفت: مدیران شرکت ها باید با مقوله بورس آشنا شوند وقوانین و مقررات جدید نیز برای الزام شرکت ها به تامین مالی از طریق بورس با هدف توسعه اقتصادی کشور تدوین شوند.
کد خبر : ۱۸۰۲۰۱

به گزارش بورس نیوز، چندی پیشمعاون ناشران و اعضاء شرکت بورساز ورود افق کوروش و چند شرکت هواپیمایی به بورس خبر داد و قابل پیش‌بینی است که به‌محض ورود این شرکت‌ها به بازار سرمایه موج گسترده‌ای از نقدینگی به سمت این بازار روانه می‌شود اما با توجه به آشفتگی‌های اقتصادی کشور پیش‌بینی وضعیت بازار پس از ورود این صنایع و شرکت‌ها کمی دشوار خواهد بود و در این رابطه کارشناسان نظرات مختلفی را مطرح می‌کنند.

علی جعفری کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز گفت: چرخش سهام در بازارثانویه تأثیری در تأمین مالی شرکت‌ها نخواهد داشت بنابراین باید بازاراولیه تقویت شود؛ در این بازار، مردم باهدف رشد شرکت‌ها سهام آن‌ها را خریداری می‌کنند، البته کسی که سهام شرکتی را خریداری می‌کند باید بتواند آن را در بازار ثانویه بفروش رساند بنابراین می‌توان گفت این بازار نقش پشتیبان و لجستیک بازاراولیه را ایفا می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: عرضه سهام شرکت‌ها و تأمین مالی آن‌ها در بورس، پول فراوانی را به آنها تزریق خواهد کرد که این امر درنهایت رشد و توسعه اقتصادی را به همراه دارد.

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه یک خطای استراتژیک و راهبردی در تشکیل شرکت‌ها این است که سرمایه ثابت آن‌ها از محل منابع بانکی تشکیل می‌شود، تصریح کرد: یعنی نظام اقتصادی کشور درزمینهٔ تأمین مالی، بانک محور بوده و تا زمانی که این رویکرد تغییر نکند اقتصاد به رشد و بالندگی دست نخواهد یافت.

جعفری در پاسخ به این سؤال که ورود شرکت‌ها و صنایع جدید به بورس چه نفعی برای سهامداران دارد، گفت: با افزایش اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی برای هدایت سرمایه‌های مردم به بازار بورس تقاضا برای خرید سهام شرکت‌ها نیز افزایش می‌یابد که اگر عرضه سهام متناسب با تقاضا افزایش نیابد بازار با بی‌ثباتی و حباب قیمت مواجه خواهد شد بنابراین ورود شرکت‌های جدید به بورس موجب افزایش تعداد سهامداران و درنتیجه تعمیق بازار سرمایه می‌شود که منافع حاصل از آن متعلق به سهامداران و شرکت‌ها خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه عرضه سهم شرکت‌ها در بورس یکی از راه‌های تأمین مالی آنان محسوب می‌شود، گفت: با ورود شرکت‌ها و صنایع جدید به بورس حجم زیادی از منابع مالی در اختیار شرکت‌ها قرار می‌گیرد و هزینه تأمین مالی آن‌ها نیز کاهش و توان رقابتی آن‌ها افزایش می‌یابد که این امر در بلندمدت رشد اقتصادی کشور را به همراه دارد.

جعفری در پاسخ به این سؤال که آیا ورود شرکت‌های جدید به بازارسرمایه کاهش نرخ ارز را نیز به همراه دارد، گفت: رشد اقتصادی به‌همراه نرخ ارز و طلا رابطه معکوس با یکدیگر دارند یعنی اگر اقتصاد با رکود و بحران مواجه شود، قیمت طلا نیز افزایش می‌یابد اما در صورت رونق اقتصاد نرخ طلا و ارز کاهش می‌یابد.

وی ادامه داد: با ورود سرمایه‌های بیشتر به بورس، اقتصاد کشور نیز رونق می‌یابد که به‌موجب آن نرخ طلا و ارز نیز به نقطه تعادل دست می‌یابد.

جعفری با اشاره به اینکه در حال حاضر اکثریت مردم می‌دانند سکه حباب یک‌میلیون تومانی را تجربه می‌کند اما بازهم آن را می‌خرند، افزود: این یعنی دلالی، اما اگر به بورس اعتماد کنند، دیگر به سمت‌وسوی دیگر بازارهای موازی نخواهند رفت.

وی تأکید کرد: برای ایجاد رونق اقتصادی باید شرکت‌ها به سمت‌وسوی بازار سرمایه هدایت شوند که به‌موجب آن اقتصاد کشور نیز از بحران نجات یابد.

جعفری با اشاره به اینکه نظام بانکی کشور سالیانه 250 تا 300 هزار میلیارد تومان سود سپرده پرداخت می‌کند، افزود: اما این رقم در چرخه معیوب فعالیت‌های پولی و بانکی قرارگرفته و گرفتار پیامدهای ناشی از اقتصاد پامزی خواهد شد اما اگر این سپرده‌ها در بورس سرمایه‌گذاری شوند، اقتصاد رونق می‌یابد.

وی بابیان اینکه مشکل اصلی نظام مالی و بانکی کشور نیست، گفت: مشکل اصلی مدیران شرکت‌ها هستند زیرا با مقوله بورس آشنا نیستند لذا باید قوانین و مقررات جدیدی برای الزام شرکت‌ها به تأمین مالی از طریق بورس باهدف توسعه فعالیت‌ها تدوین شوند.

جعفری بابیان اینکه نرخ تورم و هزینه تأمین مالی زیاد و نیز افزایش قیمت تمام‌شده کالا از اثرات ناشی از اقتصاد بانک محور محسوب می‌شوند، گفت: در نظام‌های اقتصادی بورس‌محور، قیمت تمام‌شده کالاها و نرخ تورم کمتر خواهد بود و صنایع مخالف نیز توان رقابت بیشتری را دارند.

کارشناس بازار سرمایه با تأکید بر اینکه نظام اقتصادی بانک‌محور توان رقابت را از صنایع گرفته و مشکلات عمده‌ای را برای اقتصاد کشور به وجود آورده است،گفت: برای توسعه فعالیت‌های اقتصادی نظام تأمین مالی شرکت‌ها باید از بانک محور به بورس محور تغییر یابد که در این زمینه رئیس‌جمهور هم بخشنامه‌های متعددی را ابلاغ کرده‌اند اما برای هدایت صاحبان صنعت به سمت بورس نیازمند محرک‌های قانونی بیشتری هستیم.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر