بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۲
شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی، مجوز عرضه نفت خام در رینگ صادراتی بورس انرژی را صادر کرده است تا گام اصلی برای عرضه و خرید و فروش و البته صادرات نفت از سوی بخش خصوصی فراهم شود.
کد خبر : ۱۸۰۲۵۲
به گزارش بورس نیوز، در شرایطی که کمتر از یک ماه و نیم تا شروع دور دوم تحریم‌های آمریکا که تمرکز اصلی آن بر قطع فروش نفت و روابط بانکی استوار است، باقی مانده؛ شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی، مجوز عرضه نفت خام در رینگ صادراتی بورس انرژی را صادر کرده است تا گام اصلی برای عرضه و خرید و فروش و البته صادرات نفت از سوی بخش خصوصی فراهم شود؛ آن هم در زمانی که دولت باتوجه به تحریم‌های آمریکا با مشکلات جدی برای صادرات نفت مواجه خواهد شد و در ماه‌های گذشته هم بیش از 500 هزار بشکه از صادرات نفت ایران کاهش پیدا کرده است و تعدادی از شرکای نفتی ایران خرید نفت را کاهش داده و حتی قطع کرده‌اند. در همین حال تعدادی از اعضا اوپک و غیر اوپک که در راس آن‌ها عربستان و روسیه قرار دارند در حال افزایش صادرات و جبران کاهش صادرات نفت ایران هستند و حتی در اجلاسی که هم اکنون در الجزایر در حال برگزاری است به دنبال تصویب تصمیماتی بر خلاف منافع ایران هستند؛ اقداماتی که با واکنش تند وزیر نفت ایران بیژن نامدار زنگه همراه شده است. زنگنه تهدید کرده مصوبات ضد ایرانی اوپک را به وتو خواهد کرد و این موضوع حتما شکستی بزرگ برای این نهاد بین‌المللی محسوب می‌شود.

اما همزمان با این بحث‌های جهانی و نزدیک شدن به تحریم‌های نفتی ایران، موضوع مهمی تحت عنوان ارائه نفت در بورس انرژی و فعال شدن بخش خصوص برای خرید و فروش و صادرات طلای سیاه در داخل مطرح شده است؛ اتفاقی که در ماه‌های گذشته اولین بار نیمه تیر ماه به نوعی از سوی اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور مطرح شد. او در مراسم روز ملی صنعت و معدن گفته بود:« نفت خام ایران در بورس داخلی عرضه خواهد شد و بخش خصوصی می‌تواند به طور شفاف نفت بخرد و صادر کند. نخستین هدف آمریکا، ممانعت از فروش نفت ایران است و کسی که کمترین شناخت بین‌المللی را داشته باشد می‌داند چنین کاری شدنی نیست. به همین دلیل به سمت سعودی‌ها رفتند تا اگر نفت ایران کم شد اتفاقی در بازار نفت آنها نیفتد.» او حتی اعلام کرد هم‌اکنون روزانه حدود 60 هزار بشکه نفت برای فعالیت‌های داخلی در بورس عرضه می‌شود و خواستار مشارکت بیشتر فعالان بخش خصوصی در این حوزه شد.

حالا بعد از سه ماه از اعلام نظر معاون اول رئیس‌جمهور شورای شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی که با حضور سران قوا تشکیل جلسه داده بود، مجوز عرضه نفت خام در رینگ صادرات بورس انرژی را صادر کرده است و عملا شرایطی را فراهم آورده است تا امکان خرید و فروش نفت خام به ‌صورت ارزی در بورس فراهم و مشارکت بخش خصوصی در این حوزه تسهیل شود. اقدامی که در آستانه تشدید تحریم‌های نقتی باعث متنوع ‌سازی روش‌های فروش نفت‌خام می‌شود. اما سوال مهمی در این بین وجود دارد که آیا شرایط فراهم است؟ سوالی که رضا پدیدار رئیس کمیسیون انژی اتاق تهران در پاسخ به آن اعلام کرده است:« قرار است نفت خام در بورس انرژی عرضه شود، ولی با توجه به فراهم ‌نبودن زیرساخت‌ها، کمیسیون انرژی اتاق در نامه‌ ای به وزارت نفت اعلام کرده تا زمانی که زیرساخت‌های لازم فراهم نشود، بورس انرژی توان انجام این کار را نخواهد داشت. باید تمامی مولفه‌های ناظر بر بورس به‌ صورت بورس ملی با پول رایج کشور و بورس بین‌ الملل با ارزهای رایج تعریف شود. به گفته او این نامه به سازمان بورس و سایر نهادهای ذیربط هم ارجاع داده شده است تا تصمیم ‌گیری نهایی انجام شده و پس از آن عرضه صورت گیرد.» البته رئیس کمیسیون انرژی اتاق تهران عرضه نفت در بورس را اقدامی مهم می‌داند و معتقد است:« عرضه نفت خام در بورس انرژی اقدامی ضد‌ تحریمی بوده و اگر بخش خصوصی وارد عمل شده و اقدام به خرید و صادرات نفت کند، کمک شایانی به بهبود وضعیت اقتصاد خواهد بود؛ زیرا بخش خصوصی همچون دولت مشمول تحریم‌ها نیست.»

بخش از کارشناسان و فعالان حوزه انرژی نگرانند تا عرضه نفت در بورس انرژی در شرایطی که پیش زمینه‌های لازم برای عرضه نفت فراهم نیست باعث سوء استفاده و اقدامات غیر شفاف شود که خروجی آن تکرار تجربه تلخ حضور افرادی همچون بابک زنجانی و... در صادرات نفت ایران باشد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر