بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۵
کارشناس بورس گفت: اکنون پیش بینی تاثیرات حذف سقف معاملات پتروشیمی به دلیل عدم تعیین نرخ خوراک در هاله ای از ابهام است.
کد خبر : ۱۸۰۲۶۰
هوای ابری نرخ خوراک بر سر پتروشیمی‌ها/ میزان نقدشوندگی سهم شرکتی در سیبل سهامداران

به گزارش بورس نیوز، فروش محصولات پتروشیمی در بورس‌کالا به نرخ ارز دولتی در چند ماه اخیر موجب شد دلالان با سوء‌استفاده از این شرایط به خرید از بورس‌کالا و فروش محصولات به نرخ ارز آزاد در بازار اقدام و سود سرشاری عاید خود کنند که ادامه این موجب افزایش قیمت این محصولات شد و در نتیجه تولیدکنندگان بخش پایین‌دستی و مصرف‌کنندگان از دسترسی به مواد اولیه ارزان محروم شدند پس از آن دولت طرح‌هایی را با هدف حذف دلالان از بازار بورس و کنترل قیمت محصولات پتروشیمی ارائه کرد که تازه‌ترین آن‌ها حذف سقف قیمت معاملات پتروشیمی‌ها در بورس‌کالاست که
با توجه به مشکلات ناشی از معاملات پتروشیمی‌ها در بورس‌کالا حمایت فعالان بازار از اجرای این طرح روز به روز بیشتر می‌شود.

نادر جزایری کارشناس بازار سرمایه به بورس نیوز گفت: پیش‌بینی تاثیرات حذف سقف معاملات پتروشیمی به دلیل عدم تعیین نرخ خوراک در هاله‌ای از ابهام است.

وی ادامه داد: تا زمانی که دولت یا مجلس نرخ خوراک را تعیین نکنند تکلیف پتروشیمی‌ها مشخص نیست.

وی با بیان اینکه در چندماه اخیر به دلیل افزایش نرخ ارز پتروشیمی‌ها سود زیادی نصیب شرکت‌های پتروشیمی شده است، افزود: پتروشیمی‌ها باید به مجلس یا دولت برای پایین نگه‌داشتن نرخ خوراک فشار بیاورند زیرا تنها در اینصورت سود آن ها افزایش می یابد.

کارشناس بازار سرمایه با تاکید براینکه به دلیل عدم تعیین نرخ خوراک در چند روز اخیر شرکت های پتروشیمی افت سهام را تجربه کرده اند، ادامه داد: اکنون با توجه به شرایط سیاسی کشور صنایع مادر بهترمی توانند سرمایه ها را جذب کنند .

جزایری با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد سهامداران باید با تحقیقات بیشتری سهام را انتخاب کنند، گفت: به دلیل مثبت بودن بازار در چند روز اخیر سهامداران نباید سهام صنایع میان دستی که 40 یا 50 درصد رشد را تجربه کرده اند اما تا یک یا دو سال اخیر تعداد معاملات آن ها کم بود را خریداری کنند.

وی با اشاره به اینکه سهم های پر پتانسیل و نیمه دولتی باید مورد توجه قرار گیرند، ادامه داد: سهامداران نباید سهم هایی که تا قبل از رشد شاخص بازار معاملات پایینی داشتند و میزان نقدشوندگی آن ها کم بود را خریداری کنند اما شرکت های مادر اینگونه نخواهند بود و اگر هم افتی را تجربه کنند کوتاه مدت است و پس از آن دوباره رشد خواهند کرد.

وی ادامه داد: تا زمانی که دولت یا مجلس نرخ خوراک را تعیین نکنند تکلیف پتروشیمی‌ها مشخص نیست.

وی بابیان اینکه در چند ماه اخیر به دلیل افزایش نرخ ارز پتروشیمی‌ها سود زیادی نصیب شرکت‌های پتروشیمی شده است، افزود: پتروشیمی‌ها باید به مجلس یا دولت برای پایین نگه‌داشتن نرخ خوراک فشار بیاورند زیرا تنها در این صورت سود آن‌ها افزایش می‌یابد.

کارشناس بازار سرمایه با تأکید بر اینکه به دلیل عدم تعیین نرخ خوراک در چند روز اخیر شرکت‌های پتروشیمی افت سهام را تجربه کرده‌اند، ادامه داد: اکنون با توجه به شرایط سیاسی کشور صنایع مادر بهتر می‌توانند سرمایه‌ها را جذب کنند .

جزایری با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد سهامداران باید با تحقیقات بیشتری سهام را انتخاب کنند، گفت: به دلیل مثبت بودن بازار در چند روز اخیر سهامداران نباید سهام صنایع میان‌دستی که 40 یا 50 درصد رشد را تجربه کرده‌اند اما تا یک یا دو سال اخیر تعداد معاملات آن‌ها کم بوده را خریداری کنند.

وی با اشاره به اینکه سهم‌های پر پتانسیل و نیمه‌دولتی باید موردتوجه قرار گیرند، ادامه داد: سهامداران نباید سهم‌هایی که تا قبل از رشد شاخص بازار معاملات پایینی داشتند و میزان نقدشوندگی آن‌ها پایین بوده را خریداری کنند اما شرکت‌های مادر این‌گونه نخواهند بود و اگر هم افتی را تجربه کنند، کوتاه‌مدت بوده و پس‌ازآن دوباره رشد خواهند کرد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر