بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۷
صورت‌های مالی حسابرسی شده شش ماهه نشان داد:

منت پتروشیمی پارس و سنگ‌آهن گهر زمین بر سرمایه‌گذاری غدیر

صورت‌های مالی شش ماهه حسابرسی شده منتهی به 31 خرداد 1397، شرکت سرمایه‌گذاری غدیر موفق به کسب سود خالص تلفیقی 18 هزار و 549 میلیارد ریالی و همچنین سود خالص 5 هزار و 467 میلیارد ریالی توسط شرکت اصلی شده است.
کد خبر : ۱۸۰۲۸۳
به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز ، بر اساس صورت های مالی شش ماهه حسابرسی شده منتهی به 31 خرداد 1397، شرکت سرمایه گذاری غدیر موفق به کسب سود خالص تلفیقی 18 هزار و 549 میلیارد ریالی و همچنین سود خالص 5 هزار و 467 میلیارد ریالی توسط شرکت اصلی گردیده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل، بیش از 15 درصد رشد داشته است.

رشد سودآوری شرکت عمدتا به دلیل دریافت سود از شرکت زیرمجموعه سنگ‌آهن گهر زمین برای اولین بار بوده که سهم سود شرکت سرمایه‌گذاری غدیر از این شرکت و با مالکیت 22.5 درصدی، بیش از یک هزار میلیارد ریال بوده است. 
تنوع سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در این هلدینگ طی سال های اخیر، سهم صنعت پتروشیمی را از شرکت های سرمایه‌پذیر آن کاهش داده و در حال حاضر علاوه بر صنعت پتروشیمی، صنعت تولید انرژی و به خصوص برق و همچنین صنعت فلزات نیز سهم عمده ای در پرتفوی این شرکت به خود اختصاص می‌دهند. 
در جدول زیر اقلام عمده صورت های مالی تلفیقی و شرکت اصلی هلدینگ سرمایه‌گذاری غدیر بر اساس صورت‌های مالی شش ماهه ارائه شده است:

درآمدهای سرمایه‌گذاری شرکت اصلی در دوره شش ماهه اول سال جاری به بیش از 6 هزار و 150 میلیارد ریال رسیده و سود خالص شرکت اصلی نیز با 15 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به 5 هزار و 467 میلیارد ریال ارزیابی شده که به ازای هر سهم 76 ریال است. 

ترکیب سود خالص کسب شده در دوره شش ماهه را می توان عمدتا به سود سهام دریافتی از دو شرکت پتروشیمی پارس و سنگ آهن گهر زمین منتصب کرد. 

از کل سود سهام دریافتی شرکت اصلی در شش ماهه نخست به مبلغ 5 هزار و 746 میلیارد ریال، 4 هزار و 381 میلیارد ریال مربوط به پتروشیمی پارس و یک هزار و 98 میلیارد ریال مربوط به سنگ آهن گهر زمین است؛ همچنین ترکیب سودآوری شرکت در سال مالی گذشته نیز شامل سهم 50 درصدی هلدینگ نفت و گاز پارسیان، 33 درصدی پتروشیمی پارس و 4 درصدی سرمایه‌گذاری برق و انرژی غدیر و همچنین 6 درصدی توسعه صنایع و معادن غدیر بوده است که در سال جاری و با افزوده شدن سود شرکت گهر زمین و همچنین افتتاح برخی طرح‌های برق و انرژی شرکت، انتظار می‌رود که شاهد متعادل‌تر شدن سهم صنایع دیگر در ترکیب سودآوری شرکت باشیم.

سرمایه‌گذاری‌های شرکت اصلی به ارزش 84 هزار و 776 میلیارد ریال تقریبا به صورت 100 درصد در سرفصل سرمایه‌گذاری بلندمدت طبقه‌بندی شده است. 

شرکت‌های اصلی تشکیل سرمایه‌پذیر و فرعی هلدینگ غدیر را می‌توان شرکت‌های گروه پتروشیمی، برق و انرژی و همچنین فلزات عنوان کرد. 

در جدول زیر ترکیب سرمایه‌گذاری‌های عمده شرکت ارائه گردیده است:


از جمله طرح‌های در حال ساخت شرکت‌های گروه می‌توان به طرح احداث نیروگاه سیکل ترکیبی بهبهان با 92 درصد پیشرفت، طرح احداث نیروگاه سیکل ترکیبی قشم با 38 درصد پیشرفت، نیروگاه سیکل ترکیبی هرمزان با 58 درصد پیشرفت، طرح آلومینیوم جنوب با 56 درصد پیشرفت و واحد فولادسازی فولاد غدیر نی‌ریز با 45 درصد پیشرفت اشاره کرد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر