بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۳
قائم مقام انجمن صنفی کارفرمایان صنعت پتروشیمی در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

مسیر سبز پتروشیمی‌ها در بُن‌بست تحریم/ محدودیت‌ صادراتی سمی در وقت‌های اضافه

صنعت پتروشیمی، تجربه تحریم‌ها را در دوره‌های قبل داشته و با توجه به همان تجربه، مسیرهایی برای عبور از تحریم‌ها و رفع محدودیت‌ها خواهد داشت.
کد خبر : ۱۸۰۳۰۸
به گزارش بورس‌نیوز، شرکت‌های پتروشیمی، امسال از موفق‌ترین سهم‌های بازار بودند و علاوه بر سودهای نسبتا مناسبی که این گروه در مجامع بین سهامداران تقسیم کرد، رشد قیمت سهم ها هم چشمگیر بوده و شیرین کامی سهامداران را در پی داشته است. 

از یک سو، افزایش نرخ ارز و رشد درآمدهای صادراتی، از یک سو افزایش قیمت محصولات پتروشیمی در بازار داخل و حذف سقف رقابت محصولات در بورس کالا سبب افزایش درآمد پتروشیمی ها شده است. 

این در حالی است که اختلاف نرخ خوراک با درآمد فروش و صادرات شرکت ها، حاشیه سود مطلوبی برای صنعت پتروشیمی به ویژه مصرف‌کنندگان خوراک گازی ایجاد کرده است. 

صنعت پتروشیمی، از پتانسیل دیگری هم برخوردار است و آن هم، طرح های توسعه متعددی است که شرکت های این گروه در دست اجرا دارند. 

به گزارش NIPC، ظرفیت اسمی مجتمع های پتروشیمی در سال ۱۳۹۵، حدود ۶۱.۹ میلیون تن بوده که در سال ۱۳۹۶ به ۶۸.۳ میلیون تن رسیده و با بهره برداری از طرح های مذکور، ظرفیت تولید این صنعت به حدود ۱۲۲ میلیون تن خواهد رسید.

با وجود تمامی نقاط مثبت، نگرانی هایی بابت افت سودآوری پتروشیمی به دلیل افزایش نرخ خوراک بر مبنای ارز ثانویه و یا اختلال در روند صادرات تحت تاثیر تشدید تحریم ها احساس می شود.

فریبرز کریمایی قائم مقام انجمن صنفی کارفرمایان صنعت پتروشیمی در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز در این خصوص بیان کرد: اگرچه با توجه به اصلاح قیمت‌گذاری محصولات پتروشیمی در بورس‌کالا و نرخ تسعیر ارز درآمدهای صادراتی این صنعت، به نظر می‌رسد نرخ خوراک هم احتمالا اصلاح خواهد شد، ولی هنوز هیچ تصمیمی در این خصوص اتخاذ نشده است. 

وی افزود: در مورد تاثیر تحریم‌ها باید در نظر داشت که هر گونه اعمال فشار و محدودیت در روند صادرات، برای تمامی فعالان اقتصادی و بنگاه‌های تولیدی حکم دست‌انداز را داشته و دغدغه‌هایی ایجاد خواهد کرد و صنعت پتروشیمی از این امر مستثنی نیست؛ اما نکته مثبتی که در مورد پتروشیمی‌ها وجود دارد آن است که صنعت پتروشیمی، تجربه تحریم‌ها را در دوره های قبل داشته و با توجه به همان تجربه، مسیرهایی برای عبور از تحریم ها و رفع محدودیت ها خواهد داشت. 

کارشناس صنعت پتروشیمی ضمن تاکید بر جایگاه محصولات پتروشیمی ایران در بازارهای جهانی اظهار کرد: به هر حال محصولات پتروشیمی ایران در بازارهای جهانی مشتریان خود را داشته و به سادگی قابل جایگزینی نخواهد بود، ولی امیدواریم دولت هم همکاری لازم را با صادرکنندگان به عمل آورد تا محدودیت های احتمالی، هر چه کمتر اثرگذار باشند. 

وی در خاتمه تصریح کرد: پیش‌بینی وضعیت آینده و روند سودآوری شرکت‌ها امری بس دشوار بوده، ولی در این شرایط جای نگرانی بابت افت سودآوری پتروشیمی ها نخواهد بود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر