بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۷
بر پایه صورت های مالی پتروشیمی «پارس»، نیاز به سرمایه گذاری در سایر حوزه ها احساس می شود. چرا که سود شرکت وابستگی بالایی به درآمدهای عملیاتی دارد و در صورت بروز مشکل در امر فروش، سودآوری شدیدا تحت تاثیر قرار می گیرد.
کد خبر : ۱۸۰۳۱۶

بر اساس بررسی های واحد سنجش و راه حل های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس‌نیوز، مجموع دارایی های شرکت پتروشیمی پارس در فصل اول سال 97 با رشد 20 درصدی نسبت به ابتدای دوره، به رقم 6275 میلیارد تومان رسید.

 تحلیل فاصله ساختار دارایی این شرکت نشان می‌دهد که دریافتنی تجاری و غیرتجاری مهم‌ترین اقلام دارایی‌ها به شمار می‌روند. دریافتنی‌های تجاری و غیرتجاری به ترتیب 29 و 30 درصد از کل دارایی‌ها را شامل می‌شود؛ اما این نسبت‌ها در میانگین گروه که شامل 6 شرکت است، 18 و 12 درصد است.

نکته دیگر، اختلاف فاحش «پارس» با میانگین گروه در بخش دارایی‌های ثابت مشهود است. دارایی‌های ثابت از کل دارایی‌ها برای «پارس» سهم 9 درصدی و در میانگین گروه سهم 27 درصدی دارد.

نیم نگاه

این شرکت پتروشیمی به صورت مستقیم و غیرمستقیم بیش از 1221 میلیارد تومان از "شرکت بازرگانی پتروشیمی" مطالبه دارد که از لحاظ قضایی درحال پیگیری است و همچنین مبلغ 1229 میلیارد تومان از شرکت پلیمر آریا ساسول بابت سود سهام عملکرد سال گذشته باید دریافت کند.

به گزارش آبسیم، «پارس» می تواند با پیگیری جدی تر در خصوص وصول مطالبات، بخصوص پرونده شرکت بازرگانی پتروشیمی که از سال 94 در جریان است، نسبت به سرمایه‌گذاری در دیگر حوزه‌های مربوطه اقدام نماید تا از این منظر به میانگین گروه نزدیک‌تر شود و سودآوری از این محل نیز در صورت‌های مالی نمود بیشتری پیدا کند.

البته از این نکته نیز نباید به راحتی گذشت که نسبت جاری شرکت تا پایان خرداد ماه سال جاری 88/2 بوده که نشان از میزان نقدینگی قابل قبول دارد و نسبت آنی نیز با رقم 64/2 گواه انعطاف پذیری شرکت در شرایط غیرمترقبه است.

نیم نگاه

شایان ذکر است که بدهی های شرکت در سطح مطلوبی قرار گرفته‌اند و دارایی‌های جاری به راحتی توان پوشش کل بدهی‌ها را دارند.

بررسی فاصله ساختار فروش «پارس» نیز مؤید این موضوع است که شرکت تنها بر فروش محصولات تمرکز دارد و در سایر محل‌های درآمدی، فعالیت چندانی ندارد. در صورتی که شرکت‌های رقیب برای درآمدزایی بیشتر، در سایر بخش ها نیز برنامه ریزی کرده اند.

نیم نگاه

در سال 96 بالغ بر 85 درصد از کل درآمدهای «پارس» مربوط به فعالیت های عملیاتی و 15 درصد غیرعملیاتی بود. البته بر اساس گزارش دوره 3 ماهه اول سال 97، حدود 99 درصد درآمدها از مستقیما از عملیات شرکت حاصل گردیده که به دلیل عدم لحاظ سود سهام در این گزارش، چندان جای تعجب ندارد.

بر مبنای این گزارش، محصولات اتان ، پنتان و نیمی از تولیدات استایرن مونومر تماما در بازار داخلی به فروش می روند و 43 درصد از درآمد عملیاتی را شامل می شود. محصولات پروپان و بوتان و مازاد استایرن مونومر که 57 درصد مابقی درامد عملیاتی را در برمی گیرند، صادراتی هستند. در نتیجه با افزایش نرخ ارز، قطعا درآمد «پارس» از محل فروش محصولات صادراتی رشد قابل توجهی خواهد داشت.

در پایان می توان این گونه نتیجه گیری کرد که شرکت پتروشیمی پارس از نظر نقدینگی و بدهی در وضعیت مطلوبی قرار دارد و به دلیل رشد نرخ ارز، باید انتظار رقم های بالاتر در بخش درآمدهای عملیاتی را داشت. در صورتی که تحریم های پیش رو سبب کاهش فروش محصولات صادراتی نشوند، می توان سودآوری مناسبی در سال جاری به بار بنشیند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر