بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۷
رئیس‌جمهور فرانسه در واکنش به گلایه ترامپ از بالا رفتن قیمت نفت، گفت اگر واشنگتن از مانع‌تراشی در برابر صادرات نفت ایران دست بردارد، قیمت کاهش می‌یابد.
کد خبر : ۱۸۰۴۲۴
به گزارش بورس نیوز، «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه سه‌شنبه شب (به وقت تهران) به اظهارات «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا که از بالا رفتن قیمت نفت در بازارهای جهانی گلایه کرد، پاسخ داد و گفت واشنگتن با مانع‌تراشی در مسیر فروش نفت ایران خود عامل افزایش قیمت نفت است.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، ماکرون که برای شرکت در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک به سر می‌برد، در این مورد به خبرنگاران گفت: «اگر او منطقی فکر کند، می‌بیند که اگر ایران بتواند نفت بفروشد، برای قیمت نفت خوب خواهد بود.»

وی افزود: «این برای صبح و قیمت‌های جهانی نفت خوب است. در غیر اینصورت، بن‌بستی منطقی پیش می‌آید که من پاسخی برای آن ندارم. این یک واقعیت اقتصادی است... عرضه و تقاضا.»

ترامپ روز سه‌شنبه در نطقش در مجمع عمومی سازمان ملل از مجمع صادرکنندگان نفت (اوپک) به دلیل آنچه او بالا بردن قیمت نفت و بهره‌کشی از جهان خواند، انتقاد کرد و گفت: «ما از برخی از اعضای اوپک به رایگان محافظت می‌کنیم، اما آن‌ها در مقابل با بالا بردن قیمت نفت از جهان سوء استفاده می‌کنند.»

ترامپ پیش از این هم در چند توییت به اوپک توصیه کرده بود که قیمت نفت خام را کاهش دهد، در غیر اینصورت کشورهایی که تحت حمایت آمریکا هستند، با تبعات امنیتی مواجه می‌شوند.

قیمت نفت خام در بازارهای جهانی روز سه‌شنبه به بیش از ۸۰ دلار در هر بشکه افزایش یافت و به بالاترین حد در چهار سال گذشته رسید. بهای نفت تأثیر مستقیمی بر قیمت بنزین و گازوئیل در آمریکا دارد و یکی از فاکتورهای اثرگذار بر رأی مردم آمریکا در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره به شمار می‌آید. این انتخابات یک ماه دیگر برگزار می‌شود و جمهوری‌خواهان در معرض خطر جدی از دست دادن اکثریت مجلس نمایندگان و سنا قرار دارند.

بر اساس گزارش فارس، ترامپ اردیبهشت ماه امسال به بهانه مقابله با برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران از توافق هسته‌ای خارج و دستور احیای تحریم‌ها را صادر کرد. هرچند تحریم‌های نفتی آمریکا یک ماه دیگر اجرایی می‌شوند، اما واشنگتن در هفته‌های گذشته بسیاری از کشورها را برای توقف واردات نفت از ایران تحت فشار قرار داده است. کاهش صادرات نفت ایران و چشم‌انداز بروز خلأ عرضه در بازار نفت یکی از عواملی است که به گفته کارشناسان به افزایش بهای نفت منجر شده است.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۶
ترامپ داره گرانی را به اروپا تحمیل میکند طوری که مثل زمان احمدی نژاد منجربه بیکاری وتظاهرات بیکاران شود به همین خاطر مکرون نگران فروش نفت ایران شده