بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۰۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۱
علائم عادی یک حباب در شرایط واقعی شامل افزایش قیمت‌ها بیش از رشد درآمدها، ساخت‌وساز و اعطای تسهیلات بیش‌ازحد، می‌شود.
کد خبر : ۱۸۰۵۳۹
به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز، حباب قیمتی مختص ایران نیست و بسیاری از شهرها و کشورها با این معضل مواجه هستند اما تفاوت در نوع مدیریت و سرعت واکنش نسبت به این پدیده است. نمایش شهرهایی که دچار حباب دارایی هستند می‌تواند جالب‌توجه باشد.

کدام شهرها بیشترین حباب قیمت دارایی را دارند؟


بر اساس آمارها، 20 شهر با دارایی‌های بین‌المللی و جهانی، بیش‌ازاندازه قیمت‌گذاری شده‌اند و یا در شرایط حبابی قرار دارند.

بر مبنای لیست بانک سوییس، شیکاگو تنها بازار مسکن را در اختیار دارد که ارزش آن کمتر از میزان واقعی است؛ درحالی‌که شهرهای بستون، میلان و سنگاپور ارزش منصفانه‌ای دارند. در باقی شهرها شاهد هستیم که یا بیش از ارزش واقعی قیمت‌گذاری شده‌اند و یا دچار حباب قیمتی هستند.

این در شرایطی است که قیمت‌ها به‌شدت سال گذشته رشد نداشته‌اند، اما توان مالی در نقطه نگران‌کننده‌ای قرار دارد. شایان‌ذکر است که به‌صورت میانگین در پنج سال اخیر، هزینه‌ها در اغلب شهرها، جهش 35 درصدی داشته است.

تجربه نشان داده زمانی که یک حباب دارایی بزرگ شکل می‌گیرد و سپس به مرحله شکستن می‌رسد، قدرت مانور و مدیریت دولت به حداقل می‌رسد و عملا  اقدام مفیدی برای جلوگیری از شکستن حباب دارایی میسر نیست. این امر اهمیت مدیریت اقتصاد کلان جهت پیشگیری از وقوع حباب‌های دارایی را نشان می‌دهد و باید قبل از آن‌که حباب بزرگ شود، اقدامات پیشگیرانه اتخاذ شود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر