بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۶
رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت گفت: ورود نفت به بورس انرژی می‌تواند درد اقتصاد کشور را درمان کند به شرطی که زیرساخت‌های لازم در این زمینه فراهم شود.
کد خبر : ۱۸۰۶۱۵

به گزارش بورس نیوز، اعلام خبر ورود نفت به بازار سرمایه توسط مدیرعامل بورس انرژی تاکنون واکنش های متعددی را به همراه داشته است اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که تحقق فروش نفت‌خام در بورس‌انرژی می‌تواند مهم‌ترین عامل برای تاثیر‌گذاری بر بازارهای بین‌المللی و ساختار اقتصادی کشور محسوب شود چراکه راه‌اندازی بورس نفت، دستاوردهای همچون شکستن انحصار موجود در صنعت نفت، افزایش سرمایه‌گذاری، شفاف‌سازی قیمت‌ها و شیوه معاملات را به همراه دارد.

رضا پدیدار رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت به بورس‌نیوز گفت: ورود نفت به بورس انرژی می‌تواند درد اقتصاد کشور را درمان کند به شرطی که زیرساخت‌های لازم در این زمینه فراهم شود.

وی با بیان اینکه باید در قوانین فعلی بورس تغییراتی ایجاد شود، گفت: این عرضه با مشارکت بخش‌خصوصی و در سطح خرد انجام می‌شود بنابراین شرکت‌های کوچک و متوسط معاملاتی می‌توانند با رعایت مقررات سازمان بورس در این زمینه فعالیت کنند.

پدیدار تصریح کرد: بنابر مقررات دولتی خریداران نفت از بورس‌انرژی باید با یک پالایشگاه قرارداد داشته باشند که این امر یک محدودیت محسوب می‌شود.

پدیدار افزود: برای عرضه نفت از طریق بورس‌انرژی باید هویت متقاضیان مورد ارزیابی کمی و کیفی قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه همه سازوکارها باید برای عرضه نفت در بورس‌انرژی فراهم شود، ادامه داد: در این‌صورت خریدار می‌تواند معاملات خود بدون نیاز به ارائه سفته و دیگر ضمانت‌ها انجام دهد.

رییس انجمن سازندگان تجهیزات صنعتنفت افزود: بورس باید پس از بررسی متقاضیان به آن‌ها کد بورسی ارائه دهد که در اینصورت دیگری نیازی به عقد قرارداد با پالایشگاه ها نیست.

وی در پاسخ به این سوال که قیمت مناسب برای عرضه این محصول در بورس چقدر است، گفت: قیمت براساس شاخص بور‌س‌های جهانی و تغییرات آن تعیین می‌شود و حتی وزارت نفت نیز به‌عنوان عرضه کننده نقشی در تعیین قیمت ندارد.

پدیدار با تاکید براینکه معاملات در بورس توسط بخش‌خصوصی انجام می‌شود و دولت در این زمینه دخالتی نمی کند، افزود: مسئولیت مکانیسم های اجرایی در زمینه حمل و نقل و بیمه نیز برعهده بخش خصوصی است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا میزان تولید نفت کشور در شرایط فعلی پاسخگوی نیاز متقاضیان است، گفت: میزان تولید نفت ملی پاسخگوی نیاز متقاضیان بوده و اعمال تحریم‌ها نیز تاثیری در آن ندارد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر