بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۷
مدیر صندوق‌های سرمایه‌گذاری کارگزاری بانک آینده مطرح کرد:

بهترین راهکار برای سهامداران احتیاط و پرهیز از هیجان است

در این شرایط بهترین راهکار برای سهامداران، احتیاط و پرهیز از هیجان است؛ در همین حال باید به استراتژی خود و عدم پیروی از بازار پایبند باشند.
کد خبر : ۱۸۰۶۳۱

به گزارش بورس نیوز، همایون دارابی، اظهار کرد: گزارش‌های ماهانه و فصلی،تاثیر خوبی بر بازار داشته است و بازار کم کم به حذف پیش بینی سود عادت می‌کند.

وی با بیان اینکه کمبودهایی هم در این بخش وجود دارد و بخش مهمی از این کمبود به ماهیت هزینه‌ها و افشای ماهانه هزینه‌های پرداختی شرکت‌ها برمی‌گردد، توضیح داد: در واقع اعلام درآمدها و فروش فقط بخشی از تصویر مالی شرکت را نمایش می‌دهد اما همه آن نیست .

دارابی ادامه داد: از این کمبودها که بگذریم گزارش‌های ماهانه، روند بهبود وضعیت شرکت‌ها را به ویژه در میان شرکت‌های صادرات محور و شرکت‌هایی که قیمت فروش محصولات آنها براساس بهای جهانی تعیین می‌شود، نشان می‌دهد که همین امر تاثیرات خوبی را بر سهام این شرکت‌ها گذاشته است.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که هجوم نقدینگی به سمت بازار سهام تا چه حد به پوشش ریسک بالا و امنیت سرمایه‌گذاری در بازار سهام ارتباط دارد، گفت:برای پاسخ به این سوال باید به ابتدای دوره اول ریاست‌جمهوری حسن روحانی برگردیم؛ در سال 92 سیاست اقتصادی دولت بر مهار تورم براساس افزایش نرخ بهره استوار شد، این سیاست که در کوتاه مدت قابل توصیه بود متاسفانه برای چند سال به طول انجامید و ماحصل آن ایجاد رکود در اقتصاد کشور، انباشت نقدینگی در حساب‌های بانکی و افزایش نقدینگی از محل سود بانکی شد.

دارابی توضیح داد: با گذشت زمان متاسفانه مشخص شد برای بخش عمده ای از این سودها به صورت موهوم و از قبل ثبت‌های حسابداری ایجاد شده و همین امر به گزارش‌های بسیار نگران کننده بانکها منجر شد.

مدیر صندوق‌های سرمایه‌گذاری کارگزاری بانک آینده  ادامه داد: در این شرایط با شروع دوره دوم دولت آقای روحانی نرخ سود بانکی برای جلوگیری از انباشت دارایی‌های موهوم کاهش یافت، اما این کاهش توام با برنامه ریزی برای نقدینگی آزاد شده نبود؛ لذا نقدینگی به سمت پنج بازار دارایی شامل ارز ، طلا، خودرو، املاک و مستغلات و بازار سرمایه هدایت شد.

به گفته دارابی، در واقع این نقدینگی به صورت طبیعی با توجه به پیش بینی ناشی از تورم از حساب‌های بانکی خارج شده و با توجه به میزان آشنایی معامله‌گران به گروه‌های 5گانه دارایی میان بازارهای متفاوت توزیع شده است.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه در پاسخ به سوالی درخصوص اثر تحولات بین‌المللی در حوزه رشد قیمت نفت و کامودیتی‌ها و ارتباط آن با بازار سهام گفت: واقعیت این است که تحلیل شرایط بازارهای جهانی بسیار سخت‌تر از گذشته شده است؛ به دلیل آنکه در بازار جهانی علاوه بر مسایل اقتصادی، تحولات سیاسی و جنگ‌های تجاری نیز مطرح است.

دارابی خاطرنشان کرد: پیچیدگی‌هایی نظیر آنچه هر بار بعد از توئیت‌های ترامپ یا اعلام مسایل مربوط به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا رخ می‌دهد یا واکنش‌های چین باعث می‌شود نتوان در مورد بازار جهانی با اطمینان صحبت کرد، لذا باید امیدوار باشیم شرایط باثباتی را تا رسیدن کریسمس داشته باشیم.

وی در پاسخ به این سوال هم که سهامداران باید چه استراتژی‌هایی را مدنظر داشته باشند تا از مسیر تحلیلی و بنیادی معاملات خارج نشوند، اظهار کرد: برای خیلی از حرفه ای‌ها کار کردن در یک بازار خیلی مثبت به مراتب سخت تر از بازار منفی است؛ چرا که در بازار منفی شما با احتیاط کار می‌کنید ولی در بازار مثبت، فرصتی برای احتیاط نیست و همین باعث بروز مشکلات ناشی از ریسک‌‌پذیری بالا می‌شود .

مدیر صندوق‌های سرمایه‌گذاری کارگزاری بانک آینده افزود:در این شرایط بهترین راهکار برای سهامداران، احتیاط و پرهیز از هیجان است؛ در همین حال باید به استراتژی خود و عدم پیروی از بازار پایبند باشند.

دارابی اظهار کرد: در واقع سهامداران باید تلاش کنند تا روند قیمتی را بر ملاحظات بنیادی اولویت ندهند و بدانند با تخطی از استراتژی‌های خود اگر چه ممکن است در کوتاه مدت از محیط‌های پر ریسکی نظیر بازار پایه سود ببرند ولی در صورت بروز مشکل، این هیجان مشکل‌ساز خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه همچنین درخصوص راهکارها برای کنترل حجم پول‌های تازه‌ای که وارد بازار سرمایه شده است، گفت: سرمایه‌گذاری مستقیم یکی از سخت ترین کارها به ویژه برای افراد تازه وارد است و متاسفانه این مرحله برای بسیاری از سرمایه‌گذاران با تلخی‌های همراه می‌شود.

دارابی با بیان اینکه به نظر می‌رسد کمبودها در این بخش همچنان باقی است، افزود: مهمترین موضوع لزوم آموزش یا الزام افراد به سرمایه‌گذاری غیر مستقیم یا به کارگیری خدمات مراکز مشاوره است.

وی تاکید کرد: افرادی که تازه وارد بازار سرمایه می‌شوند باید پیش از اقدام برای سرمایه‌گذاری مستقیم حتما آموزش اولیه ببینند یا مدتی با سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها و برخورداری از خدمات مشاوره به فعالیت بپردازند تا در یک سال اول ورود به بازار سرمایه کمتر دچار مشکلات تازه‌واردان به بازار شوند.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر