بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۳
نایب رییس کمیسیون انرژی اتاق ایران گفت: در شرایط فعلی بازار بورس وضعیت مطلوبی را تجربه می کند بنابراین می توان گفت شرایط برای عرضه اوراق مربوط به خرید نفت نیز فراهم است.
کد خبر : ۱۸۰۶۴۳

به گزارش بورس نیوز، بحث راه‌اندازی بورس‌نفت بارها و بارها توسط مسئولین مطرح اما در مرحله اجرا با مشکلات متعددی مواجه شده است.

اکنون با تصمیم شورای عالی هماهنگی اقتصادی در خصوص طرح عرضه نفت خام در رینگ صادراتی بورس انرژی، رفته‌رفته این رویا در مسیر تعبیر شدن گام برداشت و آن‌هم درست در زمانی که حلقه تحریم‌های نفتی روز‌به‌روز بیشتر گریبان صنعت نفت ایران را می‌فشارد لذا باید منتظر ماند و دید که آیا این اتفاق می‌تواند درد ناشی از تحریم‌ها را بر اقتصاد ایران کم کند؟

آرش نجفی نایب‌رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران به بورس‌نیوز گفت: ورود نفت به بورس انرژی باید به‌شرط مشخص بودن اوراقی که عرضه می‌شوند، عملیاتی شود.

وی ادامه داد: اگر اوراق عادی یا اوراق آتی(ETF) با سررسید تحویل دوساله و نرخ سود مناسب صادر شود متقاضیان بسیاری برای سرمایه‌گذاری و خرید اوراق ابراز تمایل می‌کنند.

وی ادامه داد: این اوراق می‌تواند به‌عنوان یک اوراق پولی برای تسویه بخشی از حساب‌های مالی اشخاص نیز مورد معامله قرار گیرد.

نجفی با اشاره به محیا بودن شرایط بورس‌انرژی برای ورود نفت، گفت: در شرایط فعلی بورس وضعیت مطلوبی را تجربه می‌کند بنابراین می‌توان گفت شرایط برای عرضه اوراق مربوط به خرید نفت نیز فراهم است.

نایب‌رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران با ارزیابی قیمت مناسب برای نفت، تاکید کرد: این محصول در قالب اوراق عادی و پیش‌فروش برای تحویل دو سال آینده عرضه خواهد شد بنابراین باید گمانه‌زنی‌ها و تحلیل‌های لازم در این زمینه بر اساس مدل‌های مالی صورت پذیرد.

وی بابیان اینکه برای تعیین قیمت عرضه نفت در بورس انرژی باید قیمت فعلی فروش نفت در نظر گرفته شود، افزود: عرضه نفت در این بازار باید 20درصد ارزان‌تر از قیمت فعلی فروش این محصول عملیاتی شود و در مقابل، سودی نیز برای خریداران اوراق در نظر گرفته شود.

نجفی ادامه داد: وزارت نفت نیز با در نظر گرفتن شرایط بازار این محصول نسبت به تحویل آن با یک نرخ مشخص در دو سال آینده تعهد می‌دهد.

وی بابیان اینکه شرایط داخلی قرارداد اوراقETFمهم‌تر است، گفت: بر اساس این شرایط، اگر در زمان تحویل نفت، قیمت بیش از نرخ فعلی بود، این محصول به خریدار عرضه می‌شود اما چنانچه قیمت آن کمتر باشد نیز با ملاحظاتی که باید برای جلوگیری از ضرر خریداران در نظر گرفته شود، اقدام مناسبی طرح‌ریزی شود.

نجفی با اشاره به اینکه اگر خریدار ضرر نکند برای سرمایه‌گذار نیز جذابیت سرمایه‌گذاری ایجاد می‌شود، افزود: قیمت این محصول باید به‌گونه‌ای تعیین شود که اطمینان کافی برای سرمایه‌گذار ایجاد شود.

نایب‌رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایرانبابیان اینکه اگر درآمدهای نفتی به‌عنوان پول سرمایه‌ای در جیب اقتصاد ذخیره گردد، به صلاح مملکت است، گفت: باید تا دو سال آینده 140 میلیارد دلار اوراق نفتی عرضه باهدف احیای صنعت نفت عرضه شود.

نجفی در پاسخ به این سؤال که آیا میزان تولید نفت کشور پاسخگوی نیاز متقاضیان است، گفت: اکنون میزان تولید نفت در وضعیت مطلوبی قرار دارد لذا نیاز همه متقاضیان برطرف خواهد شد و اعمال تحریم‌ها نیز در این زمینه تأثیری ندارد.

وی ادامه داد: تحریم‌ها علیه ایران مادام‌العمر نیست و راهکارهایی برای دور زدن تحریم‌ها نیز وجود دارد.

نجفی بابیان اینکه نفت به‌عنوان یک کالا می‌تواند در اختیار مردم نیز قرار گیرد، گفت: چاه‌های نفت نیز پشتوانه اوراق این محصول محسوب می‌شوند که به‌عنوان یک پول ثانویه نیز می‌توانند احیاکننده صنعت نفت کشور باشند.

نایب‌رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایرانتصریح کرد: به پشتوانه نفت و چاه‌های نفت اوراقی صادر می می‌شود که دارنده آن در زمان سررسید نفت خام را تحویل می‌گیرد و سپس می‌تواند نسبت به صادرات آن یا فروش این محصول به پالایشگاه‌ها اقدام کند.

وی با اشاره به اینکه بخش خصوصی این اوراق را مدیریت می‌کند، گفت: فدراسیون صنعت نفت ایران بر اساس امکانات توانایی لازم را برای بخش خصوصی ایجاد کرده است.

نجفیبابیان اینکه بهره‌برداری از ظرفیت چاه‌های نفت یکی از راه‌های احیای اقتصاد کشور محسوب می‌شود، گفت: اکنون منابع از چاه‌های نفت استخراج‌شده و به فروش می‌رسد درحالی‌که باید از ظرفیت ذخایر استخراج‌نشده به‌عنوان پشتوانه‌ای محکم استفاده کنیم.

وی بابیان اینکه در صورت بهره‌برداری از منابع ارزشمند برای ایجاد فضای سرمایه‌گذاری، کشور به سمت صنعتی شدن هدایت می‌شود، گفت: بر اساس مزایای اوراق خرید نفت نیز فضای تولید کشور ساماندهی می‌شود که این امر عبور آسان از نوسانات پولی، ارزی و تورمی را در پی دارد.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر