بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۹ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۰
«فاراک» که این روزهای مورد اقبال تالارنشینان حافظ قرار گرفته، با مشکلاتی روبروست و سعی در جبران و کنترل هزینه‌ها دارد تا مجدد به روزهای خوش سودآوری بازگردد، اما مشکلات این شرکت از کجا آب می خورد.
کد خبر : ۱۸۰۶۶۷

به گزارش واحد سنجش و راه حل های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، شرکت ماشین سازی اراک گرفتار بهای بالای تمام شده است و تا زمانی که از شدت هزینه‎های تولید کاسته نشود، رنگ سود را نخواهد دید. 

دنده معکوس «فاراک» در جاده هزینه ها

فزونی بهای تمام شده بر درآمدهای عملیاتی، این شرکت را در دوره‎های اخیر به حاشیه زیان کشانده است.

دنده معکوس «فاراک» در جاده هزینه ها

اما آنچه که بیش از همه بهای تمام شده را شامل می شود، هزینه‎های سربار است. به گونه‎ای که این بخش هزینه‎ای، بالغ بر 66 درصد بهای تمام شده را در آخرین گزارش مالی، تشکیل داده است. هزینه حقوق و دستمزد و خرید خدمات پیمانکاری و فنی مهندسی بیش از هر چیز سربار را در بر گرفته‎اند.

دنده معکوس «فاراک» در جاده هزینه ها

به کزارش آبسیم، نکته دیگر این که هزینه دستمزد مستقیم روند صعودی در دوره‎های اخیر داشته که از افزایش تعداد پرسنل و تغییر طبقه‎بندی تسهیم هزینه‎ها نشات می‎گیرد.

دنده معکوس «فاراک» در جاده هزینه ها

هزینه‎های مالی نیز باری بر دوش شرکت شده و بیش از پیش در باتلاق زیان فرو برده است. همانطور که در نمودار ذیل مشاهده می‎کنید، با افزایش پروژه‎های در دست اقدام و نیاز شرکت به تامین سرمایه در گردش، روند هزینه های مالی از سال 95 با شیب تندی شروع به افزایش کرده است. در حالی که بین سال های 90 تا 94 هزینه های مالی رو به افول بود و چندان به چشم نمی آمد.

دنده معکوس «فاراک» در جاده هزینه ها

از معظلاتی که «فاراک» با آن ها روبروست می‎توان به سیکل طولانی خرید مواد از خارج، آزاد بودن واردات کالاهای مشابه، فرسودگی ماشین‎آلات و تجهیزات و قدیمی بودن تکنولوژی و دانش فنی و افزایش نرخ ارز و قیمت مواد اولیه اشاره کرد. در کنار این مسائل، عدم وجود نقدینگی کافی نیز مزید بر علت شده تا جرایم دیرکرد مالی و هزینه‎های مالی سنگین و بروز مشکلات عدیده در امور جاری شرکت، رخ دهد. این موارد سبب زیان‎ده شدن برخی از پروژه‎های بلندمدت پیمانکاری شرکت ماشین سازی اراک گردیده است.

بنابراین، «فاراک» برای بازگشت به روزهای سبز سودآوری، باید بیش از هر چیز نسبت به هزینه‎های خود کنترل بهتر و بیشتری داشته باشد و راهی جز تسهیلات بانکی برای تامین نقدینگی خود پیدا کند.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۹ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۲
افزایش نرخ ارز باعث می شه که شرکت های نفت و گاز و پتروشیمی قراردادهای بیشتری با فاراک منعقد کنند چون قرارداد با خارجی ها برایشان به صرفه نیست. و بی ارزش شدن دلار باعث می شه عراقی ها بادفاراک قرارداد ببندن به جای خارجی ها. پس جو الکی نده
فرزاذ
France
يکشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۵
سربار بالا کارخانه نشان دهنده ظرفیت بالا و گنجایش بالا تولید این کارخانه دارد
ناشناس
Germany
يکشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۵
من شراز رو موقع 11 هزار تومان روزهای مجمع داشتم. اون موقع می گفتند خط تولیدش قدیمی شده. کلا جو منفی می دادند، یکدفعه سه برابر شد ولی من فروخته بودم