بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۶
عضو اتحادیه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی ایران در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد:

تعاونی‌ها زیر ذره‌بین نظارتی‌ها/ تشتت دلالان و حذف امضاهای طلایی

سامانه‌بهین یاب باید بسیار دقیق‌تر عمل کند و عملکرد شفاف‌تری داشته باشد.
کد خبر : ۱۸۰۶۹۰
حسین دُر عضو  اتحادیه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی ایران در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص نقش تعاونی‌ها در ساماندهی به بازار محصولات پتروشیمی گفت: بر اساس اصل 44 قانون، تعاونی‌ها باید تا میزان 25 درصد در اقتصاد کشور نقش بازی کنند و در بورس کالا هم شاهد این هستیم که تعاونی‌ها در اوایل دهه 90 یک تا دو درصد از این سهم را پوشش می‌دادند اما طی سال‌های بعد به رشدهای بسیار بالاتری رسیدند و تقریباً 20 درصد از سهم را شامل حال خود کردند که این خود موضوع بسیار مهمی است.

وی افزود: چنین رویکردی باید کاملاً موردحمایت قرار بگیرد و طبیعی است که تعاونی‌ها دراین‌بین می‌توانند بسیار مؤثر عمل کنند و البته این در حالی است که باید به رفع مشکلات آن‌ها کمک کرد و نقطه نظرات آن‌ها را شنید و به آن عمل کرد.

دُر ادامه داد:قابل رصدترین جا برای سازمان‌های نظارتی تعاونی‌ها هستند و در این میان تعاونی‌های تأمین نیاز جایگاه ویژه‌ای برای رصد شدن دارند؛ این تعاونی‌ها دقیقاً و مستقیماً از خود تولیدکنندگان تشکیل می‌شوند و طبعاً از درون خود، یک خودکنترلی عمیق دارند و تشکل‌هایشان نیز چنین حالتی دارند.

عضو  اتحادیه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی ایران اضافه کرد: این موضوع باید قدر دانسته شود و نهادهای مؤثر دولتی باید به این موضوع اهمیت بدهند و کمی از نقش خود را به آن‌ها واگذار کنند.

وی افزود: همان‌طور که میدانید در متن ماده 72قانون تعاونی‌ها، وظایف حاکمیتی بر عهده وزارت تعاون و وظایف نظارتی بر عهده تشکل‌های مربوطه است  و اینک به نظر می‌رسد که دولت باید تا حدودی وظایف را به عهده تشکل‌ها بگذارد.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا این تشتت توسط دلالان به وجود آمده و اینکه آیا تعاونی‌ها نباید نقش نظارتی پررنگ‌تری داشته باشند تا کسانی که احیاناً با داشتن امضاهای طلایی از شرایط بازار سوءاستفاده می‌کنند، قدرت مانور کمتری داشته باشند گفت: هرکسی که در بورس کالا مجوز و سهمیه خرید دارد طبعاً آن را از سایت بهین یاب و وزارت صنعت دارد و بر این اساس خرید خود را انجام می‌دهد.البته اینکه گاهی مثلاً کسی در یک شهرستان مجوزی اخذ می‌کند و از آن‌سو سهمیه دریافت می‌کند قابل‌انکار نیست اما اگر کار به شکل سیستمی انجام شود تخلف‌ها خودبه‌خود کمتر می‌شود.

وی در پایان در پاسخ به این پرسش که به اعتقاد شما اصلی‌ترین عامل برای ساماندهی به شرایط فعلی چه راهکاری است گفت:به نظر من سامانه بهین یاب باید بسیار دقیق‌تر عمل کند و عملکرد شفاف‌تری داشته باشد و واحدهایی که قرار است  سهمیه بگیرند مجدداً شناسایی شوند و سهمیه‌هایشان به‌روز شود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر