بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۸
مدیرعامل شرکت تعاونی پلیمرسازان نواندیش آذر گفت: تعاونی‌ها به دلیل نوع برخورد نهادهای نظارتی به گونه‌ای است که بدون اثبات تخلف و رسیدگی اولیه تمامی مشکلات را به گردن افراد و شرکت‌ها می‌اندازند که تعاونی‌ها نیز قربانی جریانات اخیر شدند.
کد خبر : ۱۸۰۶۹۹


به گزارش بورس نیوز،  اکبر هادی پورا اظهار کرد: نهادهای نظارتی به دلیل وجود شرکت های بسیار زیادی که تحت پوشش تعاونی ها بودند در ابتدای امر تعاونی ها را در تیررس قرار دادند.

اکبر هادی پورا افزود: متاسفانه نوع برخورد نهادهای نظارتی به گونه ای است که بدون اثبات تخلف و رسیدگی اولیه تمامی مشکلات را به گردن افراد و شرکت ها می‌اندازند و این درحالی است که  تعاونی ها نیز قربانی جریانات اخیر شدند.

وی سوء مدیریت در وزارت تعاون را یکی از دلایل مظلومیت تعاونی ها عنوان و بیان کرد: اگر مسئولین وزارت تعاون توجه بهتری به تعاونی ها داشتند قطعا تجریه تلخ اخیر در بورس کالا اتفاق نمی افتاد و تعاونی ها نیز مورد انتقادات وسیع قرار نمی گرفتند.

وی تصریح کرد:مشکل اینجاست که هیچ وقت سوء برداشت ها از طرف وزارت تعاون برای وزارت صمت و نیز بورس حل نشد و در در نهایت این تعاونی ها بودند که قربانی اصلی وضعیت نابسامان بورس کالا شدند.

هادی پور با بیان اینکه تعاونی ها یکی از ارکان اساسی در اقتصاد پویا هستند گفت:متاسفانه در کشور ما عزم جدی برای تعطیلی تعاونی ها وجود دارد ، در وزارت تعاون بیشترین مظلومیت در شرکت های تعاونی است و اتفاقات اخیر نیز به این مظلومیت افزوده است.

مدیر عامل شرکت تعاونی پلیمر سازان نواندیش آذر بیان داشت:اگر رانتی در بازار سرمایه اتفاق افتاد برای همه شرکت ها و کل جامعه صنایع پایین دستی بود ، هرچند در میان افرادی که سال ها غیر فعال بودند و به صورت غیر قانونی با خرید های خارج از شبکه و دلالی محصولات را دریافت می کردند سود های عجیب بردند.

وی گفت: یک معادله ساده است، دلال ها وجود نخواهند داشت اگر شرکت هایی وجود نداشته باشند که از آن ها خرید کنند اما چون شرکت ها به دنبال فرار مالیاتی هستند ، نمی خواهند در زیر مجموعه تعاونی ها قرار بگیرند و خودشان غیر مستقیم از بورس خرید می کنند.

هادی پور تصریح کرد: در چنین مواقعی همین شرکت ها که خودشان باعث پرورش دلالان شده اند مدعی سهمیه، خرید و پرچم دار مخالفت با دلالان می شوند و بی سر و سامانی گذشته در بورس کالا به خاطر همین موضوع است.

وی با اشاره به آزادسازی سقف قیمت در بورس کالا گفت: هنوز هم با این اقدام سود اصلی نصیب شرکت های پتروشیمی می شود و شرکت های تولیدی در انتظار معجزه از آسمان هستند چرا که با مدیریت فعلی هیچ اتفاق خاصی برای آن ها رخ نخواهد داد.

وی در خصوص اقداماتی که تعاونی ها می توانند برای خروج دلالی در بورس انجام دهند گفت:قطعا تعاونی ها به تنهایی نمی توانند این کار را انجام دهند این عزم باید در تمام صنعت ایجاد شود .

هادی پور افزود: متاسفانه دوستانی که در بورس فعالیت دارند خیلی از مسائل را برای رسانه ها شفاف سازی نمی کنند و این باعث می شود تا در افکار عمومی این ذهنیت خوبی از تعاونی ها ایجاد نشود ، اگر بورس کالا یک بار برای همیشه نحوه فروش خود را در بازار توضیح دهد آنقدر نگاه ها به شرکت های بزرگ توهین آمیز نخواهد بود.

وی با بیان اینکه شرکت های کوچک باید زیر چتر تعاونی ها قرار بگیرند گفت:تعاونی ها بستری را ایجاد می کنند که آن ها بتوانند خرید های مناسبی را داشته باشند ، متاسفانه به دلیل اینکه مسئولین آگاهی لازم را از تعاونی ها ندارند شرکت ها نیز علاقه چندانی برای پیوستن به تعاونی ها از خود نشان نمی دهند.

وی گفت : دولت باید حمایت های جدی، عمده و اساسی از تعاونی ها داشته باشد ، مثلا اینکه تعاونی ها بتوانند خرید های اعتباری انجام دهند و یا اینکه بتوانند به شرکت های زیر مجموعه اعتبار بدهند .

مدیر عامل شرکت تعاونی پلیمر سازان نواندیش آذر تصریح کرد: تعاونی ها می توانند جلوی دلالی را با انجام وظایف و انتظاراتی که از دلالان وجود دارد به شکل قانونی یعنی مدیریت شبکه توزیع انجام دهند که با تحقق این امر حضور دلالان غیر قانونی در بازار کمرنگ خواهد شد ضمن اینکه دولت با به رسمیت شناختن حق بروکری در قراردادها می تواند دست دلالان را کوتاه کند.

وی ادامه داد: متاسفانه این حق هیچ وقت به رسمیت شناخته نشد و به همین خاطر بستر سازی برای فساد به وجود آمد و بسیاری از شرکت ها سهمیه خود را در اختیار دلالان قرار دادند تا آن ها به صورت غیر رسمی آن را بفروشند، اگر تعاونی ها قدرتمند شوند و حق بروکری برای سرمایه گذاران به رسمیت شناخته شود موضوع دلالی به سرعت قابل حل و فصل خواهد بود.

وی با انتقاد از اینکه مدیریت دولتی بلای جای بازار شده است گفت: مسئولین علاقه دارند تا مدیریت دولتی را در بازار پیاده کنند در حالی که بازار خودش می تواند مسیر را پیدا کند و در این میان نیز با مشکلی مواجه نشود مشکل اینجاست که ما نمی خواهیم بازار مسیر اصولی و درست خود را طی کند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر