بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۰
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز عنوان کرد:

افت سهام‌های غیر ارزنده در راه است/ سود سال آتی عاملی برای جذابیت برخی شرکت‌ها

کارشناس بازار سرمایه گفت: با هجوم نقدینگی به بورس در چندماه اخیر پول هایی در قالب سفته بازی فرصت ورود به این بازار را پیدا کردند که این امر توسعه سهام های غیر ارزنده را به همراه داشت بنابراین شاید در روزهای آینده برای این سهام ها اصلاحاتی انجام شود.
کد خبر : ۱۸۰۷۰۴

محمد اقبال‌نیا کارشناس بازارسرمایه به بورس نیوز در خصوص وضعیت امروز بازار گفت: امروز شاخص بورس، رشد سریعی را تجربه کرد که معمولا پس از آن به بهانه‌های مختلف مانند نرخ خوراک پتروشیمی‌ها اصلاحاتی در بازار انجام می‌شود اما با این وجود بازهم برخی از شرکت‌ها با درنظر گرفتن درآمد هر سهم در سال آینده جذابیت خاص خود را دارند.

وی ادامه داد: سهام شرکت‌هایی با P/E محدوده 3 نیز برای خرید جذاب هستند.

کارشناس بازار سرمایه افزود: با هجوم نقدینگی به بورس در چندماه اخیر پول‌هایی در قالب سفته‌بازی فرصت ورود به این بازار را پیدا کردند که این امر توسعه سهام‌های غیر ارزنده را به همراه داشت بنابراین شاید در روزهای آینده برای این سهام‌ها اصلاحاتی انجام شود.

وی با بیان اینکه سهم‌های ارزنده افت زیادی را تجربه نمی‌کنند، افزود: اگر اصلاحاتی برای این سهم‌ها درنظر گرفته شود برمبنای سود جذاب آنان در سال آینده خواهد بود.

مدیرعامل کارگزاری حافظ با اشاره به اینکه در شرایط فعلی باید به اخبار سیاسی نیز توجه کرد، تصریح کرد: اعمال تحریم‌های جدید یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر بازار محسوب می‌شود که بعد از آبان ماه شاهد نتایج آن در بازار خواهیم بود.

وی با تاکید براینکه درکوتاه مدت سهم‌های غیرارزنده که صرفا به دلیل فشار نقدینگی رشد کرده‌اند اصلاح قابل توجه‌ای را تجربه می‌کنند، گفت: سهم‌های ارزنده مانند پتروشیمی‌ها حتی با وجود افزایش قیمت خوراک بازهم به اصلاح نیاز ندارند .

اقبال نیا تصریح کرد: در چندماه اخیر به دلیل افزایش نرخ ارز و قیمت‌های جهانی، شرکت‌های پتروشیمی درآمد خوبی کسب کردند لذا افزایش هزینه تاثیری در سود آن‌ها نخواهد داشت.

کارشناس بازارسرمایه با بیان اینکه امروز صرفا با این خبر هیجان منفی در گروه پتروشیمی ایجاد شد، گفت: بازار در خریدهای چندهفته اخیر وزنی به احتمال اعمال تحریم‌ها و کاهش تولید و فروش شرکت‌ها نداده بنابراین اگر شرکت‌های پتروشیمی در روزها یا هفته‌های آینده اصلاح کنند صرفا به دلیل افزایش نرخ خوراک نیست و به واسطه اثرات احتمالی تحریم و کاهش مقدار تولید و فروش شاید در بورس این مساله ایجاد شود.

وی با اشاره به اینکه سایر گروه‌ها کماکان از جنبه سود سال‌های آینده جذاب هستند، گفت: در گروه پتروشیمی نیز کاهش تولید و فروش براثر تحریم ها مقطعی است.

اقبال‌نیا افزود: شرکت‌ها راه دور زدن تحریم را پیدا می‌کنند و افزایش نرخ فروش به واسطه نرخ دلار این کاهش تولید را جبران می‌کند.

کارشناس بازارسرمایه با بیان اینکه در چند روز گذشته برخی از بانک‌ها بدون اجازه بانک‌مرکزی نرخ سود سپرده‌ها را افزایش داده‌اند، گفت: باتوجه به اتفاقات چندماه اخیر در بازار ارز، سکه و بورس می‌توان گفت افرادی که در این شرایط به دلیل سود بیشتر پول خود را به بانک منتقل می‌کنند، ریسک‌پذیر نیستند.

وی ادامه داد: با وجود شرایط تورمی اقتصاد، سپرده‌گذاری با نرخ‌های بالا جذاب نخواهد بود پس می‌توان گفت نقدینگی از بورس به سمت بانک‌ها هدایت نمی‌شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر