بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۴
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

سرمایه‌گذاران مبتدی اسیر گرداب هیجانات/ بورس نیازمند مجال استراحت

پس از ۹ روز مداوم رشد خیره‌کننده قیمت سهام در بورس تهران و رشد چندین هزار واحدی شاخص‌های بازار در روز، شاهد اصلاح بیش از 7 هزار واحدی شاخص کل بودیم. سروصدای این روزهای بازار بورس و بازار ارز در کشور و فرازوفرودهای چشمگیر این بازارها همگان را دچار شوک کرده است.
کد خبر : ۱۸۰۷۶۷
حسنعلی بشارت احسانی مدیرعامل کارگزاری توسعه سرمایه دنیا در گفت‌وگو با بورس نیوز، در خصوص علل و عوامل این پیامد اینگونه عنوان کرد: همانطور که در زمانی کوتاه، بازار بورس و ارز به‎صورت بسیار شتاب‌زده افزایش قابل‌توجهی داشت، اکنون نیز نیازمند یک مکث و تعادل است که این اتفاق در روز گذشته رخ داد. 

وی ادامه داد: این‌که هرروز شاهد افزایش چند هزار واحدی شاخص کل بورس باشیم، منطقی نیست و مجالی نیز لازم بود برای رسیدن به ثبات. این در حالی است که این تعادل و ثبات همیشگی نیست و پیش‌بینی می‌شود در آینده‌ای نزدیک با روندی آرام نسبت به گذشته، افزایش یابد.

سوال مهم این است که علل رشد و یا ریزش بازار بورس ناشی از جو روانی است یا عوامل واقعی!

بشارت احسانی در این رابطه گفت: قیمت‌ها در هر شرایطی واقعی هستند. خریدها، فروش‌ها، عرضه و تقاضا به‌صورت واقعی انجام می‌شود. در هر حالی و در هر شرایطی در بالاترین سطح قیمت‌ها و یا در پایین‌ترین سطح این ارقام و معاملات واقعی هستند. غیرواقعی را زمانی میگویند که معاملات سوری انجام شود. زمانی که دلار با قیمت هجده هزار تومان معامله میشد و اکنون نیز که با قیمت چهارده هزار تومان انجام می‌شود در بازاری کاملاً واقعی این معاملات صورت می‌گیرد.

البته بحث ثبات نسبی قیمت‌ها یا تعادل بازار بحثی منفک و جداگانه است. وقتی هیجانات ناشی از فرازوفرود نرخ ارز و بازار بورس ایجاد می‌شود نوساناتی به وجود می‌آید، این نوسانات بدون دلیل نیستند.

سرمایه‌گذاران با ریزش قیمت‌ها دچار نگرانی می‌شوند و شروع به فروش سهام و ارز می‌کنند و با افزایش نرخ ارز و سهام نیز شروع به خرید بنابراین سرمایه‌گذاران مبتدی همواره دستخوش هیجانات ناشی از فراز و فرود ارز و سرمایه می‌شوند و این موضوع کاملاً طبیعی است.

مدیرعامل کارگزاری توسعه سرمایه دنیا درزمینه پیش‌بینی روند آتی شاخص بورس اظهار داشت: به‌طورکلی افزایش یا کاهش سهام و یا شاخص بورس به عوامل متعددی وابسته است و نیاز به تجزیه‌وتحلیل بسیار دارد. رشد با سرعت زیاد درزمانی محدود و در پی آن نزول و ریزش ناگهانی دلیل بر ثبات و تثبیت نهایی نیست. به‌احتمال قوی و به‌تدریج شاهد افزایش دوباره ارزش سهام خواهیم بود.

بشارت احسانی در توصیه به سهامداران در شرایط کنونی بازار گفت: سهامداران با توجه به نوع و چگونگی سرمایه‌گذاری متفاوت هستند. گروهی افراد تمام دارایی خود را روانه بازار بورس کرده‌اند و با افزایش و کاهش سهام زندگی و حیاتشان دستخوش تغییرات بسیاری خواهد شد و سهامدارانی نیز وجود دارند که از مازاد سرمایه خود در بازار بورس استفاده می‌کنند و نوسانات بازار تأثیر به‎سزایی بر زندگی و معیشت آنان ندارد. اما به‌طورکلی سرمایه‌گذاری در بازار بورس نسبت به سرمایه‌گذاری‌های دیگر جواب بهتری به همراه دارد و امیدوار هستیم رشدی بیش از این شاهد باشیم که این مهم نیز به شرایط اقتصادی اجتماعی و محیطی بستگی دارد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر