بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۴
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

دو دلیل برای کاهش نرخ ارز/ پذیرش FATF یعنی اقبال گروه بانک و بیمه برای رشد

بازار سرمایه بر اساس دلار ۷ تا ۸ هزار تومانی رشد کرده و حتی اگر دلار آزاد در نرخ ۹ تا ۱۰ هزار تومانی تثبیت شود، بازار سرمایه باز هم جای رشد دارد.
کد خبر : ۱۸۰۷۹۵
به گزارش بورس نیوز، درحالی‌که بازار سرمایه روند صعودی خوبی در پیش گرفته بود و چیزی تا عبور از کانال ۲۰۰ هزار واحدی نمانده بود؛ با افت نرخ ارز در بازار آزاد شاهد ریزش نزدیک به ۱۰ هزار واحدی شاخص کل در دو روز معاملاتی پایان هفته بودیم. با وجود غلبه رنگ سرخ بر بازار، اما گروه بانکی تا پایان معاملات سبز پوش بود و حجم تقاضا در نمادهای «وتجارت» و «وبملت» کاملا به چشم می‌آمد.


مهدی ساسانی کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز، درخصوص وضعیت بازار ارز و علل کاهش نرخ ارز بیان کرد: گرچه دلار در بازار آزاد در هفته‌های قبل رشد زیادی داشت و نرخ 19 هزار تومانی را لمس کرد؛ ولی این نرخ، نرخ رسمی نبوده و فقط در حجم بسیار پایینی با این نرخ معامله شده است. در نظر داشته باشید نرخی که برای دلار در فضای مجازی مطرح می شود، نرخ خرید دلار از مردم است و هنوز بانک ها با نرخ پایین، ارز عرضه نکرده اند. این نشان می دهد تلاش هایی صورت گرفته، اما هنوز بازار ارز به ثبات نرسیده است.

وی افزود: بر اساس شواهد، کاهش نرخ ارز می‌تواند تحت‌تاثیر یکی از این موارد باشد؛ یا به توافق با اروپا برای پذیرش FATF نزدیک شده‌ایم و مقامات با مسجل شدن این موضوع و امکان مراودات مالی، عرضه ارز را افزایش داده‌اند؛ و یا اینکه به سبب انتظار افزایش نرخ ارز در زمان اعمال فاز دوم تحریم‌ها در آبان ماه، اقدام به کاهش نرخ ارز کرده‌اند تا در صورت وقوع رویداد منفی، نرخ ارز رشد شدیدی نکند.

ساسانی ضمن ابراز امیدواری به پذیرش پیوستن به کنوانسیون FATF اظهار داشت: ارتباط تجاری با اروپا وابسته به FATF بوده و درصورت عدم پذیرش مقررات گروه اقدام ویژه مالی نمی‌توانیم انتظار مراودات مالی با اروپا را داشته باشیم. امیدواریم در جلسه هفته آینده مجلس شورای اسلامی این موضوع به نتیجه برسد. در صورت پیوستن به این کنوانسیون، شرکت‌های بیمه و بانک‌ها بیش از سایر صنایع بورسی منتفع خواهند شد.

این فعال بازار سرمایه در رابطه با تاثیر کاهش نرخ ارز بر بازار سرمایه گفت: بازار سرمایه بر اساس دلار ۷ تا ۸ هزار تومانی رشد کرده و حتی اگر دلار آزاد در نرخ ۹ تا ۱۰ هزار تومانی تثبیت شود، بازار سرمایه باز هم جای رشد دارد. فروش هیجانی دو روز کاری آخر هفته، عمدتا توسط افرادی صورت گرفت که تازه وارد بازار شده‌اند و با کوچکترین سیگنال منفی اقدام به فروش می‌کنند. درحالی که اثر افزایش نرخ ارز بر بازار سرمایه با یک وقفه زمانی اتفاق افتاد و اثر کاهش نرخ ارز هم (در صورت تداوم کاهش نرخ ارز) در ماه‌های آینده نمایان خواهد شد. آنچه اتفاق افتاد، بیشتر اصلاح بود، نه ریزش و به نظر می‌رسد بازار سرمایه هنوز پتانسیل رشد دارد. درصورت افت بازار ارز، سرمایه‌گذاری در طلا و سکه هم دیگر جذاب نخواهد بود، سپرده بانکی هم با نرخ ۲۰ درصدی برای بسیاری سرمایه‌گذاران گزینه مناسبی نیست؛ بازار مسکن هم به دلیل نقدشوندگی پایین چندان جذاب نیست و کماکان مناسب‌ترین بازار برای سرمایه ‌گذاری، بازار سرمایه است.

وی تصریح کرد: روند نزولی بازار تداوم نداشته و معتقدم منفی‌های بازار می‌تواند فرصتی برای اصلاح سبد سرمایه‌گذاران باشد. قطعا در موج صعودی بعدی گروه‌ها از هم جدا شده و همه سهم‌ها رشد یکسانی تجربه نخواهند کرد. بعضی گروه‌های صادرات‌محور در ماه‌های اخیر رشد زیادی داشته و بعد از این، احتمالا رشد بسیار ملایمی از این گروه‌ها شاهد خواهیم بود. در مقابل سهم‌هایی که هنوز صورت‌های مالی خود را با نرخ فعلی ارز تطبیق نداده و یا فروش داخلی و ریالی دارند، رشد خواهند کرد.

ساسانی در خاتمه در پیش‌بینی روند خودرویی‌ها گفت: با توجه به رشد هزینه‌های گروه خودرویی، چنانچه افزایش قیمت محصولات این گروه در حدی باشد که افزایش بهای تمام شده را پوشش دهد، این گروه پتانسیل رشد خواهد داشت.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر