بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۱
بورس جزو بازارهای پُر ریسک و نوسان بوده که در بازده بلندمدت قطعاً سود خوبی را نصیب سهامداران می‌کند و نباید به دنبال کسب سود در کوتاه‌مدت بود؛ در شرایط نزولی و کاهشی بورس به‌ویژه در زمانی که هیجان بر بازار سوار است، اجتناب از رفتارهای هیجانی لازم است.
کد خبر : ۱۸۰۷۹۸

بورس‌بازها به دنبال کسب سود آنی نباشند/ تداوم سود شرکت‌های صادرات‌محور با وجود کاهش نرخ ارز

محمد شمس در گفت‌وگو با بورس نیوز عنوان کرد: بورس در ایران، کالا محور بوده و از همین رو وزن عمده بورس برای شرکت‌های کالا محور است که عمدتاً کالاها بر اساس قیمت جهانی معامله می‌شوند. 

وی ادامه داد:  با افزایش نرخ دلار، نرخ محصولات نیز به‌تبع آن افزایش می‌یابد که بر همین اساس، شرکت‌هایی که محصولاتشان در داخل کشور بر اساس قیمت جهانی خریدوفروش می‌شود با افزایش نرخ ارز، به قیمت محصولات آنان نیز افزوده می‌شود که به‌طور مستقیم در سودآوری شرکت اثر می‌گذارد.

وی افزود: دلیل افزایش قیمت‌ها در بازار سهام افزایش دارایی شرکت‌ها نیز بود. مبحث مهم در این زمینه ارزش جایگزینی شرکت‌ها است. به‌عنوان‌مثال سال گذشته شركتی كه با یک‌میلیون دلار راه‌اندازی شده بود، در حال حاضر با دلار پانزده هزارتومانی در حدود پانزده ميليارد تومان ارزش‌گذاری می‌شود.

کارشناس بازارسرمایه اظهارکرد: اين موضوع سبب شده تا سهامي كه باقیمت پايين معامله می‌شد، مقداري به ارزش ذاتي خود نزديك شود، بنابراین رشد قیمت‌ها کاملاً منطقي بود و قطعاً بايد اين اتفاق می‌افتاد؛ هرچند تمامی شرکت‌ها مانند پتروشیمی‌ها و فلزات به‌جز چند شركت كوچک، محصولات يا دارایی‌های خود را بر اساس سامانه نيما عرضه مي‌كنند يعني سود شرکت‌ها در حال حاضر بر اساس سامانه نيمایی محاسبه می‌شود. 

وی اضافه کرد: به‌عنوان نمونه شركت‌هاي پتروشيمي كه صادرکننده هستند و يا شرکت‌هایی كه محصولاتشان را در بورس كالا به فروش می‌رسانند عملاً با سامانه نيمایی انجام می‌دهند. درست است كه برخي شركت‌هاي كوچک با دلار آزاد سروکار دارند اما صنايعي مانند پتروشیمی‌ها با دلار نيمایي در حدود هفت هزار و پانصد تومان عرضه دارند يا فولادی‌ها در حدود هفت‌تا نه هزار تومان محصولات خود را به فروش می‌رسانند و سود اين شرکت‌ها نيز بر اين اساس محاسبه می‌شود.

زماني كه دلار ظرف بیست‌وچهار ساعت به ده هزار تومان نزول پيدا كرد برای بورس تأثیرات منفي به همراه داشت. شكسته شدن قیمت‌ها بسيار غیرمنطقی بود، چراکه افزایش نرخ دلار منطقی و کاهش آن منطقی در برنداشت و به نظر کاملاً غیرمنطقی بود.

در اين شرايط جو مثبتي ایجادشده بود و ذهنيت اين بود كه شرکت‌ها محصولات خود را با دلار آزاد به فروش می‌رسانند اما يک سرمایه‌گذار بزرگ كه مبلغ زيادي سرمایه‌گذاری مي‌كند سود شركت را بر اساس هفت هزار و پانصد تومان براي پتروشیمی‌ها و بقيه را با هشت هزار تومان محاسبه كرده است. درنتیجه می‌تواند نتیجه‌گیری و تصمیم‌گیری درستی انجام داده و سهام خود را خريداري يا به فروش برساند.

شمس در ادامه اذعان داشت: بنده بر این اعتقاد هستم که شرکت‌هایی که صادرات محور هستند همچنان جایگاه خود را حفظ نموده‌اند زیرا محصولات خود را با همان دلار ۷۵۰۰ تومان به فروش می‌رسانند و سود خوبی را کسب خواهند کرد و در صورت افزایش قیمت دلار نیز وضعیت بهتری خواهند داشت.

این کارشناس بازار با اشاره به سیر نزولی شاخص‌ها تاکید کرد: دلیل منفی شدن بازار در این چند روز اخیر با کاهش نرخ دلار ، مقداری بحث پتروشیمی‌ها بود که درگذشته خوراک خود را با نرخ پایین تهیه می‌کردند یعنی ۳۸۰۰ و از اول مهرماه بنا شد که خوراک را با نرخ نیمایی یعنی همان ۷۵۰۰ تومان دریافت و خریداری کنند؛ بنابراین تأثیر منفی بر روی شرکت‌های پتروشیمی گذاشت. 

وی افزود: این موضوع برای پتروشیمی‌هایی که خوراک مایع دریافت می‌کردند تأثیر منفی بیشتری در پی داشت و سود این صنایع را کاهش می‌دهد؛ اما با تمام این فرازوفرودها همچنان جای رشد برای این دست صنایع وجود خواهد داشت تنها به این شرط که بتوانند صادرات داشته باشند و محصولات خود را به فروش رسانند.

شمس روند آتی بازار را در آینده این‌گونه پیش‌بینی کرد: به‌جز شرکت‌های کوچک باقیمت دلار ۱۵هزارتومانی، روند بازار رشد قابل‌ملاحظه‌ای خواهد داشت و با کاهش دلار فشار احتمالی را بر روی بازار بورس شاهد خواهیم بود.

شمس در خاتمه و در توصیه به سهامداران گفت: با جو هیجان خرید نکنند، شرکت‌های کوچک سهام شناور پایینی دارند. شرکت‌های صادراتی و بزرگ کهP/E  آنها با به نسبت ۲ و ۳ معامله می‌شوند را انتخاب کنند؛ سهامدارانی که در این عرصه اطلاعات کافی ندارند وارد معامله و سرمایه‌گذاری نشوند و سرمایه خود را در صندوق‌های قرار داده و یا از متخصصین برای ورود به بازار سرمایه و سرمایه‌گذاری استفاده نمایند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر