بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۳ مهر ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۹
نگاهی اجمالی به‌صورت‌های مالی دوره 9 ماهه نسبت به سال گذشته؛

رشد خیره‌کننده 150 درصدی سود خالص شرکت تولیدی کاغذ تحریر

بر اساس گزارش 9 ماهه حسابرسی نشده منتهی به 31 مردادماه این شرکت، جمع درآمدهای عملیاتی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بیش از 86 درصد افزایش داشته که عمدتاً به دلیل افزایش کم‌نظیر نرخ‌های فروش محصولات کاغذ رول سفید در بازارهای داخلی و خمیر ویرجین در بازارهای صادراتی بوده است.
کد خبر : ۱۸۰۸۰۱

به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز، این افزایش در درآمدهای عملیاتی، منجر به رشد 150 درصدی سود خالص شرکت به میزان 150 درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته گردیده است. 

سود خالص کسب‌شده در دوره 9 ماهه منتهی به 31 مردادماه به 702 میلیارد ریال رسیده و این در حالی است که سود خالص دوره 9 ماهه سال پیش از آن، در حدود 281 میلیارد ریال بود. 

در جدول زیر آماری از سود شرکت و مقایسه آن با سال گذشته ارائه‌شده است:


قیمت‌های جهانی خمیر ویرجین در بازارهای جهانی نیز شاهد رشد 25 تا 35 درصدی در سال گذشته بوده که این موضوع علاوه بر افزایش نرخ ارز صادراتی شرکت، منجر به رشد قیمت این محصول به میزان حدود 200 درصد شده به‌طوری‌که بهای هر تن از این محصول که در شهریورماه سال گذشته 25 میلیون ریال بوده و در شهریورماه سال جاری به بیش از 73 میلیون ریال رسیده است. 

قطع واردات کاغذ باطله از سوی چین که مصرف‌کننده 40 درصد از کاغذ در سطح جهان است، منجر به رشد تقاضای خمیرویرجین در بازارهای صادراتی و رشد قیمت جهانی آن در چند ماه اخیر گردیده است.

نرخ فروش محصول کاغذ رول سفید شرکت نیز که در شهریورماه گذشته به ازای هر تن 30میلیون ریال بوده و در شهریورماه امسال به بیش از 75 میلیون ریال رسیده که رشد بیش از 150 درصدی را نشان می‌دهد. رشد قیمت این محصول به دلیل افزایش قیمت ارز و کمبود کاغذ در سطح بازار عنوان‌شده است.

درحالی‌که قیمت‌گذاری محصولات شرکت به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم بر اساس نرخ‌های ارز بازار تعیین می‌گردد، در بخش بهای تمام‌شده تنها ماده اولیه کاستیک شرکت را می‌توان به‌عنوان نهاده‌ای ذکر شده که با نوسانات قیمت ارز، همراه است و این موضوع در شرایط فعلی می‌تواند از مزیت‌های اصلی و مهم شرکت در کنترل بهای تمام‌شده و اثرپذیری اندک آن از نوسانات نرخ ارز باشد. 

بااین‌حال، شرکت با اجرای طرح‌هایی قصد دارد که کاستیک موردنیاز خود را از طریق بازیابی کاستیک مصرفی، تأمین نماید و به‌این‌ترتیب، ریسک این بخش از هزینه‌های تولید را کاهش دهد. 

لازم به ذکر است که ماده اولیه اصلی مصرفی شرکت، آگاس است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر