بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۰
بازار پس از رشد قابل توجه در دو هفته اخیر، با اخباری مبنی بر افزایش نرخ خوراک پتروشیمی ها و البته کاهش نرخ ارز در بازار آزاد به فاز اصلاحی وارد شد و بسیاری از گروه ها و نمادهای متاثر در روزهای پایانی هفته گذشته با افت قیمتی مواجه شدند.
کد خبر : ۱۸۰۸۰۳
به گزارش بورس نیوز، افزایش قیمت ارز طی ماه‌های گذشته، تاکنون با تاخیر فراوانی در قیمت سهام شرکت‌های صادراتی خودنمایی کرده و سودآوری این شرکت‌ها طبق پیش‌بینی‌ها کماکان به حد واقعی تصور نرسیده بنابراین باید منتظر گزارش‌های عملکرد 6ماهه و خصوصا نیمه دوم سال بود.

افت اخیر در بازار سهام با تحریک آزاد‌سازی نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، گمانه‌زنی‌های بسیاری را در رابطه با پایان روند صعودی بازار سهام به مانند وقایع سال‌های قبل بازار در پی داشته که باید توجه داشت اگرچه تغییر قابل پیش‌بینی در این پارامتر باعث کاهش نسبی سودآوری در برخی نمادها خواهد شد اما در کلیت بازار شباهت زیادی با وضعیت کلی در سال‌های قبل دیده نمی‌شود که از مهم‌ترین این موارد می‌توان به وضعیت مناسب بازارهای جهانی به خصوص بهای نفت اشاره کرد. 

بازار نشان داده که هیجانات منفی در روند آن کاسته شده و شاهد تعادل روند بسیاری از نمادها بود؛ انتشار گزارش‌های 6 ماهه وضعیت شفاف‌تری از نحوه اثرگذاری تحولات اخیر در سودآوری شرکت‌ها پیش رو خواهیم داشت و احتمالاً پس از رشد یکپارچه بازار، برخی گروه‌های پرپتانسیل راه خود را جدا خواهند کرد؛ ازجمله گروه‌های موردتوجه بازار در چند روز اخیر می‌توان به گروه فراورده‌های نفتی و بانک اشاره کرد. 

رشد نرخ ارز، مصونیت نسبی از تحریم‌های پیش رو و البته رشد قیمت نفت، گروه فرآورده‌های نفتی خصوصاً نمادهای پالایشگاهی  را در کانون توجه بازار قرار داده که به نظر می‌رسد این نمادها می‌توانند همچنان در میان‌مدت به روند صعودی خود ادامه دهند. 

از سوی دیگر، نمادهای گروه بانک که با شایعه افزایش سرمایه‌های سنگین جهت بهبود ساختار روبرو هستند همچنان بی‌توجه به وضعیت کلی بازار در مدار صعود قرار دارند که با توجه به وضعیت نموداری مساعد به نظر این روند ادامه‌دار نیز باشد. 

در گروه فلزات اساسی با توجه به رشد سنگین چند ماه اخیر احتمال اصلاح محدود قیمتی-زمانی وجود خواهد داشت و بسته به گزارش‌های پیش رو و البته قیمت‌های جهانی، این گروه نیز همچنان در میان‌مدت از جذابیت‌های قابل‌توجهی برخوردار است. 

در محصولات شیمیایی پس از فروکش کردن هیجانات منفی ناشی از آزادسازی نرخ خوراک می‌توان به روند منطقی و آرام صعودی این گروه نیز امیدوار بود، هرچند همچنان تخمین دقیقی از میزان اثرپذیری شرکت‌های صادرات محور از تحریم‌های پیش‌رو در این گروه وجود ندارد و این موضوع از ریسک‌های پیش روی این نمادها خواهد بود.

در دیگر گروه‌های بازار که روند صعودی به پشتوانه تحول اساسی در روند سودسازی نبوده و می‌توان انتظار اصلاح بیشتری را داشت. رشد افسارگسیخته نرخ ارز در بازار آزاد در هفته‌های گذشته و ورود نقدینگی سنگین به بازار، بی‌پروایی زیادی در خرید سهام این‌گونه از شرکت‌ها به‌خصوص نمادهای حاضر در بازار پایه به وجود آورده بود که پس از تعدیل نسبی هیجانات کاذب در بازار ارز این نمادها نیز با فشار عرضه سنگینی روبرو شدند. 

در گروه خودرو، انبوه‌سازی، سیمان، محصولات غذایی، قند و شکر، محصولات کانی غیرفلزی، حمل‌ونقل، کاشی و سرامیک، ماشین‌آلات برقی،  زراعت و خدمات وابسته می‌توان انتظار ادامه اصلاح راداشت که به نظر می‌رسد بیش‌تر فاز زمانی اصلاح گسترش یابد و اصلاح قیمتی عمیق ازاحتمال زیادی برخوردار نخواهد بود.

در بازارهای جهانی، افت محسوس تعداد شغل‌های ایجادشده در بخش غیر کشاورزی امریکا شاخص دلار را با افت مواجه ساخته و ادامه ضعف در آمار تورمی و اشتغال می‌تواند ادامه سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو را با تردید مواجه سازد. از طرفی روند قوی قیمت نفت علیرغم تلاش‌های امریکا برای جلوگیری از رشد قیمت، نه‌تنها کاهش مقداری صادرات ایران را خنثی می‌سازد بلکه اثر مثبتی بر کلیت بازار سهام خواهد داشت. 
اشتراک گذاری :
ارسال نظر