بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۵
شرکت در سال گذشته مبلغ 56 میلیارد و 700 میلیون ریال سود غیرعملیاتی تسعیر ارز شناسایی کرده و در بخش دارایی‌های قابل واگذاری نیز زمین و ساختمان واحدهای مسکونی بعثت همدان به ارزش دفتری 38 میلیارد و 700 میلیون ریال را شناسایی کرده است.
کد خبر : ۱۸۰۸۰۴
سود 10 میلیارد تومانی این سهم از محل تسعیر ارز/ آپارتمان‌فروشی در همدان برای شیشه‌ساز معروف
به گزارش واحد تحلیل و مطالعات بورس نیوز، بر اساس صورت‌های مالی حسابرسی شده سال مالی منتهی به 31 خرداد 1397، شرکت شیشه همدان موفق به کسب سود خالص 316 میلیارد ریالی شده که این سود در مقایسه با سال قبل از آن، کاهش بیش از 19درصدی داشته است.
علت کاهش سود شرکت را می‌توان کاهش نرخ‌های فروش محصولات شرکت در سال گذشته با توجه به شرایط رقابتی بازار، علی‌رغم رشد هزینه‌های تولید این شرکت ، عنوان کرد. 
حاشیه سود عملیاتی شرکت که در سال مالی منتهی به 31 خرداد 1396 بیش از 43 درصد بوده و در سال گذشته به کمتر از 28 درصد کاهش‌یافته است.

در جدول زیر اقلام عمده صورت‌های مالی شرکت ارائه‌شده است:



مانده اقلام پولی ارزی شرکت شامل 2.84 میلیون دلار سپرده ارزی است که با نرخ معادل هر دلار 42.000 ریال شناسایی گردیده که این مبالغ به صورت سپرده ارزی در بانک های داخلی سرمایه‌گذاری شده و با توجه به رشد بهای ارز در بازارها، این شرکت قابلیت شناسایی سود غیرعملیاتی بیش از 100 میلیارد ریالی را در سال جاری خواهد داشت. 

همچنین، این شرکت به‌منظور اجرای طرح کوره سوم خود، در حال دریافت وام ارزی به مبلغ 34 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی است که پرداخت این مبلغ در ماه‌های آینده صورت خواهد گرفت و نرخ موردمحاسبه در بازپرداخت این وام می‌تواند اثرات مهمی در عملکرد و همچنین هزینه‌های مالی شرکت خواهد داشت.

طرح کوره سوم شرکت با توجه به پایان عمر مفید کوره یک این شرکت در حال اجرا است و پیشرفت فیزیکی آن به میزان 90 درصد است و خرید ماشین‌آلات موردنیاز با اخذ وام از صندوق توسعه ملی صورت خواهد گرفت. 

ظرفیت این طرح، تولید سالیانه 93 هزار تن انواع شیشه است و بر اساس پیش‌بینی شرکت، این طرح در سال مالی 31 خرداد 1399 به بهره‌برداری خواهد رسید. 

ظرفیت اسمی فعلی شرکت ، 75.000 هزار تن و میزان تولید واقعی آن در سال گذشته 62.000 تن بوده است و علت اصلی، تولید واقعی کمتر در مقایسه با ظرفیت اسمی، پایان یافتن عمر مفید کوره 1 و کاهش کشش تولید این واحد است.

مشتریان اصلی این شرکت، واحدهای تولیدکننده مواد غذایی و آشامیدنی هستند، ضمن آنکه در سال گذشته در حدود 7 درصد از محصولات شرکت به‌صورت صادراتی به فروش رسیده و نرخ فروش هر تن محصول در سال گذشته به‌طور میانگین، 14 میلیون ریال بوده است که نسبت به سال قبل از آن، افت 3 درصدی داشته است. 

بااین‌حال، بر اساس گزارش‌های ماهیانه شرکت و با توجه به تلاطمات ارزی و تورمی کشور، نرخ فروش میانگین هر تن از محصولات این شرکت در شهریور ماه سال جاری به بیش از 19 میلیون و 800 هزار ریال رسیده که نسبت به نرخ‌های میانگین سال گذشته بیش از 45درصد افزایش را نشان می‌دهد و با توجه به ساختار هزینه‌های شرکت، انتظار می‌رود که شاهد رشد چشمگیر سود خالص شرکت در سال جاری در صورت حفظ نرخ‌های فروش فعلی شرکت باشیم.

در جدول زیر ترکیب هزینه‌های تولید شرکت در سال مالی منتهی به 31 خرداد 1397 ارائه‌شده است:


همچنین، شرکت در سال گذشته مبلغ 56 میلیارد و 700 میلیون ریال سود غیرعملیاتی تسعیر ارز شناسایی کرده که انتظار می‌رود با توجه به قیمت‌های فعلی در بازار ارز، این سود در سال جاری به بیش از 100 میلیارد ریال برسد. 

از سوی دیگر، شرکت در بخش دارایی‌های قابل‌واگذاری، زمین و ساختمان واحدهای مسکونی بعثت همدان به ارزش دفتری 38 میلیارد و 700 میلیون ریال را شناسایی کرده و با توجه به انعقاد مبایعه‌نامه فروش این سرمایه‌گذاری، سود غیرعملیاتی دیگری نیز از این محل قابل‌شناسایی خواهد بود که با توجه به نامشخص بودن بهای فروش آن، میزان این سود در حال حاضر مشخص نیست.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر