بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۳
سخنگوی هیات رئیسه مجلس گفت: بیش از 188 کشور عضویت درCFT را پذیرفته‌اند و ما نباید بهانه را برای دیگران ایجاد کنیم.
کد خبر : ۱۸۰۹۰۳

به گزارش بورس نیوز، بهروز نعمتی در جریان بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم به عنوان موافق، این لایحه گفت: منافع ملی کشور ایجاب می‌کند که در شرایط کنونی بهانه دست دشمن داده نشود و در شرایط کنونی دشمنان ایران دنبال بهانه هستند، چرا باید این بهانه به دست آنها داده شود.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامیبا بیان اینکه عدم عضویت ایران درCFTیعنی دادن بهانه جدی به دست صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها افزود: ایران سال‌ها هزینه مبارزه با تروریسم را پرداخت کرده و بسیاری از جوانان ایران بر اثر حوادث تروریستی به شهادت رسیده‌اند و خون بسیاری از آنها هنوز خشک نشده است، بنابراین ما که هزینه مبارزه با تروریسم را پرداخته ایم چرا نباید لایحه الحاق به مقابله با تامین مالی تروریسم را تصویب کنیم.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در خانه ملت با اشاره به اینکه کشورهایی که در شرایط تحریمی به ایران کمک کرده‌اند، امروز به مسئولان نظام اعلام می‌کنند که اگر عضویت درCFTتوسط ایران پذیرفته نشود، نمی‌توانند یک سِنت مبادله پولی با کشورمان داشته باشند، ادامه داد: در شرایط کنونی بسیاری از افراد از مراجع تقلید هزینه می‌کنند، اما همه این موضوع را می‌دانیم که مراجع تقلید سوالاتی را که ما از آنها مطرح می‌کنیم را پاسخ می‌دهند نه این موضوع که برخی دوستان القا می‌کنند که باید در این موضوع تصمیم به گونه‌ای دیگر اتخاذ شود.

وی با بیان اینکه برخی می‌گویند که با پیوستن ایران بهCFTاطلاعات کشور افشا می‌شود، اظهار کرد: چه اطلاعاتی از کشور افشا می‌شود؟ مگر ما تاکنون یک دینار به تروریست‌ها کمک کرده ایم که نگران افشای اطلاعات باشیم.

نعمتی با تاکید بر اینکه تنها 4 گروه از سوی سازمان ملل به عنوان گروه تروریستی شناخته شده‌اند، بیان کرد: این 4 گروه شامل القاعده، طالبان، داعش و جبهه النصره می‌شوند و مابقی موضوعات که مطرح می‌شود در اما و اگر است، بنابراین چراباید برای اینکه محتمل است در آینده بمیرد، امروز خودکشی کند؟

وی با بیان اینکه ایران برای خود پیوستن به کنوانسیونCFTشرط ایجابی گذاشته است، تصریح کرد: ایران معتقد است که نباید به تروریست‌ها کمک مالی شود، اما ممکن است یک کشور برای ما حق تحفظ لحاظ کند که این موضوع بین دو کشور بوده و اگر کشوری به شروط ما ایرادی داشته باشد می‌تواند حق تحفظ را مطرح کند، اما آیا دادگاه صالحه ای وجود دارد که این اختلافات بین دو کشور را رفع کند؟ خیر، چنین دادگاهی وجود ندارد. بنابراین چرا باید با عدم پذیرشCFTبرای دیگران حق تحفظ ایجاد کنیم؟

این نماینده مردم در مجلس دهم گفت: بیش از 188 کشور عضویت درCFTرا پذیرفته‌اند و ما نباید بهانه را برای دیگران ایجاد کنیم.

نعمتی با انتقاد از افرادی که مطرح می‌کنند برجام هیچ نفعی برای کشور نداشت، افزود: حداقل نفع برجام این بود که تمامی کشورهایی که در گذشته علیه ایران موضع گرفته بودند، هم اکنون در کنار ایران هستند و 4 قطعنامه سنگین که علیه ایران اعمال شده بود، امروز بلااثر است.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه ایران در گذشته نمی‌توانست کوچکترین مذاکره ای با کشورهای دوست داشته باشد، ادامه داد: امروز ببینید چه کشورهایی به دنبال ارتباط و مذاکره با ایران هستند که نمونه آن را می‌توان در سفر رئیس جمهور در نیویورک جستجو کرد.

وی با اشاره به اینکه مفاد کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم در سال 2001 از سوی سازمان ملل پذیرفته شده و برای تمامی کشورها لازم الاجرا است، تصریح کرد: ایران در حال حاضر در شرایط تعلیقی است و پس از ایران فقط کره شمالی در لیست سیاهCFTاست.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اطلاعات محرمانه کشور به هیچ کسی داده نخواهد شد، افزود: حق شرط، حق حاکمیتی هر کشوری است و اگر کشوری در این زمینه اعتراض داشته باشد، طرف ایران همان کشوری است که اعتراض کرده و نه تمامی اعضای کنوانسیون و قانون اساسی هر کشوری برای آن کشور محترم است.

وی با تاکید بر اینکه سخت‌ترین بخش کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم، موضوع حل و فصل اجمالی اختلافات استادامه داد: ایران از ابتدای انقلاب تاکنون با خون ده‌ها هزار نفر هزینه مقابله با تروریسم را پرداخته است، بنابراین چرا می‌خواهیم به دنیا اینگونه القا کنیم که حامی تروریسم هستیم؟

نعمتی تاکید کرد: اگر مقام معظم رهبری هم اکنون دستوری مبنی بر عدم تصویبCFTصادر کنند، قطعاً به این لایحه رأی نمی‌دهم، اما ارتباط مجلس با دفتر رهبری، رئیس مجلس است نه اینکه هر نهادی در هر موضوعی از رهبری خرج کند.

وی با بیان اینکه قرار نیست مردم همانند گذشته در بدترین شرایط مالی و اقتصادی زندگی کنند، خطاب به محمد دهقان افزود: شما که در شهرستان حوزه انتخابیه خود با هزاران مشکل مواجهید، آیا بخشی از این مشکلات به موضوع عدم تصویبFATFمرتبط نیست؟

سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه همین امروز نمی‌توانیم نفتی را که صادر می‌کنیم، پول آن را به داخل کشور وارد کنیم، تصریح کرد: اگر مبادلات مادی خارج ازCFTانجام شود، باید بپذیریم که بابک زنجانی‌های جدیدی ایجاد شود و پول کشور را به حراج بگذاریم.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر