بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۲
رییس هیئت مدیره شرکت کارآفرین محور دانا سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

پتانسیل بالای بازار سرمایه برای جذب نقدینگی / گام بلند در فرهنگ‌سازی سرمایه‌گذاری در بورس

حجم بورس تهران کمتر از ۵ درصد اقتصاد کشور را تشکیل می دهد و بازار پول ارتباط کمرنگی با بورس دارد. با وجود جمعیت ۸۰ میلیونی کشور، فقط حدود ۳ میلیون کد معاملاتی فعال است.
کد خبر : ۱۸۰۹۵۳
به گزارش بورس‌نیوز، بازار سرمایه در چند ماه اخیر رشد چشمگیری داشته و بازدهی مناسبی برای سهامداران به ارمغان آورده است. با توجه به افزایش صدور کدهای معاملاتی و ورود پول جدید به این بازار، آموزش سهامداران برای کاهش فضای هیجانی در بازار و غلبه تحلیل بر بازار و جلوگیری از زیان سهامداران ضروری است.

شرکت کارآفرین محور دانا سرمایه باهدف اطلاع‌رسانی، بازاریابی در حوزه بازار سرمایه و عقد قرارداد با نهادهای آموزشی، ادارات، بانک‌ها و کارگزاری‌های بورس برای آموزش بورس تأسیس‌شده است.

جهاد برزیگر رئیس هیئت‌مدیره شرکت کارآفرین محور دانا سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت نرخ ارز بیان کرد: اگرچه نرخ ارز از تحولات سیاسی نشات می‌گیرد، ولی باید برای بررسی روند نرخ ارز چند نکته را مدنظر قرارداد. نرخ دلار از سال ۱۳۹۲ به مدت تقریباً ۵ سال در محدوده ۳۳۰۰ تا ۳۷۰۰ تومان در نوسان بود و رشد قابل‌توجه نداشت. درحالی‌که در همین مدت، نرخ متوسط تورم سالانه اعلامی بانک مرکزی طی همین مدت ۵ سال در هرسال حدود ۱۲ درصد و نرخ سود سپرده‌های بانکی سالانه ۲۲ درصد بود. بنابراین اگر نرخ دلار متناسب با نرخ تورم رشد می‌کرد باید حداقل ۶۰ درصد نسبت به نرخ ۳۳۰۰ تومانی در ابتدای سال ۹۷ رشد می‌داشت و اگر با توجه به نرخ سود بانکی رشد می‌کرد، باید دلار در ابتدای سال ۹۷ حداقل ۶۶۰۰ تومان قیمت داشت. حال اگر نرخ ۶۶۰۰ تومانی را کف قیمتی دلار در ابتدای سال جاری در نظر بگیریم، با توجه به مشکلات ساختار مالی شبکه بانکی و نیز چاپ پول برای رفع مشکلات مؤسسات مالی غیرمجاز و تقویت پایه پولی کشور، می‌توان گفت نرخ دلار در قیمت فعلی در محدوده ۱۲۰۰۰ تومان به تعادل رسیده است.

وی افزود: در بررسی نرخ دلار باید علاوه بر این موارد، تحریم‌ها و کاهش درآمدهای ارزی دولت را نیز لحاظ کرد. فراموش نکنید که در فروردین‌ماه روزانه ۲.۷ میلیون بشکه نفت از کشور صادر می‌شده و درآمد روزانه کشور بابت صادرات نفت و میعانات گازی ۱۵۰ میلیون دلار بوده است. با شروع تحریم‌ها و کاهش تقاضای هند و کره جنوبی و ژاپن، صادرات روزانه نفت به ۱.۷ میلیون بشکه در روز رسیده و پیش‌بینی می‌شود این رقم صادرات بعد از اعمال تحریم‌های جدید در آبان ماه بیشتر کاهش یابد. بنابراین باید خودمان را برای شرایط سخت آماده کنیم.

وی اضافه کرد: در روزهای اخیر دولت اقدام به تزریق ارز به بازار کرده است. این اقدام یا به دلیل خوش‌بینی دولت به یافتن مسیری جدید برای انتقال ارز بوده و یا از ذخایر ارزی صرف کنترل بازار ارز شده است. قطعاً نگهداری ارز در منازل صحیح نیست و باعث آسیب رساندن به اقتصاد کشور می‌شود و باید ارز در قالب سپرده‌های ارزی در اقتصاد کشور در گردش باشد.

برزیگر در رابطه با تأثیر نرخ ارزبر بازار سرمایه اظهار داشت: ارزش دلاری بورس تهران تا سال گذشته، حدود ۱۰۰ میلیارد دلار بوده و ارزش دلاری فعلی بورس تهران تقریباً ۴۸ میلیارد دلار است. ازاین‌رو باید گفت نه‌تنها بورس تهران متناسب با افزایش نرخ دلار رشد نکرده، بلکه با کاهش ارزش دلاری هم مواجه شده است. این در حالی است که ارزش جایگزینی شرکت‌های بازار سرمایه بسیار بالا بوده و با در نظر گرفتن ارزش جایگزینی، بازار سرمایه هنوز جای رشد بسیار دارد.

تأثیر نرخ ارزبر بازار سرمایه را می‌توان با وضعیت سال‌های ۸۸ تا ۹۲ مقایسه کرد. در آن دوران شاخص کل بورس تحت تأثیر کاهش حجم و افزایش نرخ فروش شرکت‌های پتروشیمی و معدنی و سنگ آهنی، رشد شدیدی داشت و در حال حاضر هم سودآوری صنایع فلزی و معدنی و پتروشیمی و پالایشی، رشد قابل‌توجهی نسبت به سال قبل داشته و منجر به رشد بازار سرمایه شده است؛ این رشد نه الزاماً به جهت رشد تولید بلکه به دلیل سودآوری ناشی از نرخ تسعیر ارز بوده است. البته در تحریم‌های جدید احتمالاً شرکت‌های پتروشیمی و فلزی برای فروش مشکلات بیشتری خواهند داشت؛ چراکه هم جامعه بین‌الملل از ترامپ هراس بیشتری نسبت به اوباما داشته و هم در این دوره از تحریم‌ها نمی‌توانیم روی کانال ارتباطی امارات متحده حساب کنیم.

این کارشناس بازارهای مالی تصریح کرد: ناامن کردن و افت‌وخیز سرمایه‌گذاری در بازار ارز برای جلوگیری از افزایش لجام‌گسیخته نرخ آن، ایرادی ندارد؛ مشروط بر آنکه بازار مولدی مانند بازار سرمایه به‌عنوان بازار جایگزین، نقدینگی را جذب کند. در غیر این صورت احتمال ورود پول به بازار خودرو خارجی و مسکن و تشدید مشکلات گرانی مسکن مردم وجود دارد.

این فعال بازار سرمایه ضمن تأکید بر لزوم تقویت این بازار گفت: اقتصاد بر ۳ پایه پول، بورس و بیمه استوار است. در اکثر کشورهای جهان سوم بازار پول بیشترین حجم اقتصاد را به خود اختصاص داده و در کشور ما نیز چنین است. حجم بورس تهران کمتر از ۵ درصد اقتصاد کشور را تشکیل می‌دهد و بازار پول ارتباط کمرنگی با بورس دارد. باوجود جمعیت ۸۰ میلیونی کشور، فقط حدود ۳ میلیون کد معاملاتی فعال است.

وی افزود: بازار سرمایه کشور جای رشد بسیار دارد و متأسفانه در این سال‌ها توسعه کمی و کیفی بورس جدی گرفته نشده است. بهتر است مسئولان به‌جای شعار حمایت از بازار، در عمل بازار سرمایه را در اولویت فعالیت‌های اقتصادی قرار دهند. بعضی از مسئولان سازمان بورس هم حمایت تمام‌قد از این بازار نکرده‌اند و همواره از این نگران هستند که با تشویق ورود مردم به بورس و بعضاً افت بورس به‌عنوان مقصر زیان دیدن سرمایه مردم جلوه کنند.

مادامی‌که بورس آتی سکه و آتی زعفران با یک دستور مقامات ارشد اقتصادی متوقف می‌شود و مقاومت جدی در مقابل بستن دستوری بازارها صورت نمی‌گیرد و یا هرروز ده‌ها سهم بورسی به دلیل رشد ۲۰ درصدی متوقف می‌شود نمی‌توان به جذب پول و جلب اعتماد سرمایه‌گذاران دل‌خوش کرد.در حال حاضر سیستم معاملات آنلاین سهام و آتی کالا عقب‌مانده و فاقد حد سود و حد ضرر است.

برزیگر در خصوص دلایل ریزش بازار در روزهای اخیر عنوان کرد: با کاهش نرخ ارز، اصلاح و استراحت بازار سرمایه منطقی است؛ ولی هیجان فروکش کرده و بازار مجدداً رشد خود را آغاز خواهد کرد. با توجه به ابهامات بازار نسبت به مسائل پیش رو و تردید در تائید FATF توسط شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت، طبیعی است که برخی سرمایه‌گذاران تا شفاف شدن اوضاع صبر کنند و پس از تعیین تکلیف FATF اقدام به خرید کنند. البته منفی‌های بازار می‌تواند فرصتی برای خرید باشد ولی یک سرمایه‌گذار حرفه‌ای باید بجای آنکه نگران اخبار و تحریم‌ها باشد هم به چارت به‌عنوان یک تکنسین نگاه کند و هم تحلیل بنیادی بلد باشد و هم قلق دلالان را بداند و هر سهامی که می‌خرد باید بداند برای کوتاه‌مدت خریده یا میان‌مدت و کاری به اخبار نداشته باشد و همین‌که حد ضرر فعال شد بفروشد و در کانال‌های تلگرامی به دنبال این نباشد که چرا ریخت یا چرا بالا رفت چون تکنسین بر اساس آنچه در نمودار می‌بیند تصمیم می‌گیرد نه بر اساس آنچه در اخبار می‌شنود بنابراین اگر حد ضرر فردی فعال شد نباید به امید خبری در آینده سهام خود را نگه دارد و باید فورا از بازار خارج شود..منتها حتماً باید تکلیف خودش را معلوم کند که سرمایه‌گذاری‌اش کوتاه‌مدت است یا میان‌مدت چون این دو تایم فرم. ابزارهای تحلیلی متفاوتی را مطلبند.

وی در معرفی گزینه‌های برتر برای سرمایه‌گذاری بیان کرد: هیجان بازار به‌زودی فروکش کرده و احتمالاً تا پایان همین هفته بازار سرمایه متعادل خواهد شد. گروه پالایشی، پتروشیمی، فلزات اساسی و معدنی پتانسیل بیشتری برای رشد دارند؛ ولی گروه پالایشی را مناسب‌تر میدانم؛ چراکه هم از تحریم‌ها کمتر اثر می‌پذیرند و هم ارزش جایگزینی بالایی دارند. ارزش جایگزینی هر پالایشگاه بزرگ تقریباً ۳ میلیارد دلار بوده و ارزش بازار فعلی این پالایشگاه‌ها فعلی کمتر از ۱ میلیارد دلار است.

رئیس هیئت‌مدیره شرکت کارآفرین محور دانا سرمایه با تأکید بر لزوم آموزش همگانی سرمایه‌گذاری در بورس گفت: بازار سرمایه مناسب‌ترین گزینه‌ای است که می‌تواند نقدینگی جذب کند. حتی می‌توان سرمایه‌گذاران بازار ارز و سکه و کشاورزی و پتروشیمی را هم جذب بازار سرمایه کرد تا از طریق معاملات نقدی و آتی کسب سود کنند و بازارهای فیزیکی فشار کمتری متحمل شوند. با توجه به چشم‌انداز مثبت بازار سرمایه و تأکید سران ۳ قوه بر تقویت بازار سرمایه، آموزش افراد جهت ترغیب به حضور در این بازار ضروری است.

وی با اشاره به فعالیت گسترده شرکت کارآفرین محور دانا سرمایه اظهار داشت: دانا سرمایه رکورددار آموزش در تاریخ بورس بوده و با ایجاد شعب متعدد در استان‌ها، در اختیار داشتن مؤسسات آموزش عالی و خبرگزاری‌های مختلف و برگزاری همایش‌های رایگان و دوره‌های آموزشی و انجام مصاحبه‌های تلویزیونی و... گام بلندی در راستای فرهنگ‌سازی در حوزه سرمایه‌گذاری در بورس برداشته است. به‌طوری‌که موفق به ورود ۸ هزار نفر به بورس و سرمایه‌گذاری در بورس‌های سهام و کالا و... شده‌ایم.

برزیگر تصریح کرد: رسالت ما آموزش افراد برای سرمایه‌گذاری مبتنی بر دانش و خرد و تحلیل بوده و معتقدیم با فرهنگ‌سازی می‌توان ۷۰ درصد از جمعیت کشور را جذب بورس کرد. سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی نیازمند دانش روز بوده و با آموزش تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال و رفتارشناسی بازار و... افراد را برای سرمایه‌گذاری در بازار آماده می‌کنیم.

وی افزود: آموزش افراد می‌تواند از سن نوجوانی آغاز شود و محدود به سن یا شرایط خاصی نیست. در دوره‌های آموزشی دانا سرمایه از پزشکان و قضات و... تا افراد عادی جامعه حضور دارند. آموزش سبب پرهیز از رفتارهای هیجانی شده و لزوم آموزش تنها مختص تازه‌واردهای بازار نیست.

توصیه می شود علاقه مندان در همایش های رایگان این مجموعه شرکت کنند و برای این کار می توانند با شماره های ۰۹۱۹۷۲۷۳۰۰۴ در تهران و ۰۹۱۷۰۰۳۳۰۰۱ در شیراز تماس حاصل نمایند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر