بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۲
ریزش شاخص‌های بورس در دو روز گذشته و احتمال ادامه‌دار بودن این وضعیت، سهامداران خرد و کلان بازار را با چالش تعجیل درفروش یا صبر روبه‌رو کرده است.
کد خبر : ۱۸۱۰۷۹

به گزارش خبرنگار بورس‌نیوز اتفاقات دو روز گذشته در بورس و ریزش شاخص‌ها، فضایی را ایجاد کرد تا التهاب سایر بازارها ازجمله طلا و سکه به بازار سرمایه نیز سرک بکشد.

اما موضوع این ریزش‌ها و التهاب چیست؟

کارشناسان فعال در بازار سرمایه‌بر این باور هستند که اتفاقات روزهای اخیر در بورس عادی بوده و به‌زودی به روال معمول خود بازخواهد گشت. استارت این ریزش‌ها با یک شایعه آغاز شد. شایعه این بود: یک دستورالعملی در سازمان بورس و اوراق بهادار به تصویب رسیده تا معاملات اعتباری متوقف شود.

این شایعه صحت نداشت اما؛ اثر مخرب خودش را گذاشت حتی با تکذیبیه سازمان بورس هم بازار به روال قبل خود بازنگشت و روند تعدیل و اصلاح قیمت‌ها ادامه یافت.

سؤال این روزهای سهامداران و شرکت‌ها این است که آیا بازار به نقطه آرامش خواهد رسید یا تاریخ این آرام شدن چه زمانی است؟

یک داستان برای اتفاقات اخیر این است: بازار از ابتدای امسال تا 195 هزار واحد شاخص رشد داشته و بازدهی بازار 100 درصد افزایش پیداکرده است. مطمئناً این رشد نمی‌توانست ادامه‌دار باشد و در یک نقطه می‌ایستاد و امروز این مهم رخ‌داده است.

به نظر می‌رسد که بازار دست به اصلاح خود زده و حالا دیگر زمان استراحت بورس پس از 6 ماه افزایش و تکاپو رسیده است.

اما موضوع دیگر که برای اتفاقات اخیر ممکن است به‌عنوان محرک و دلیل بیان شود، سودجویی برخی افراد برای استفاده از فضای هیجانی ایجادشده در بین سهامداران به دلیل ریزش بازار است.

کارشناسان بر این عقیده هستند که شایعه فوق از سوی برخی افراد سودجو بیان و پخش شد تا مردم و سهامداران به دلیل ترس از زیان، سهام خود را فروخته و شایعه‌سازان این سهام را با 10 درصد زیر قیمت و یا حتی بیشتر خریداری کنند.

وقتی شما به‌عنوان سهامدار، سهم خود را فروختید، خریدار خاص، تنها چند روز تعامل می‌کند و سپس همان سهم را با سود 30 درصدی می‌فروشد و شاید خریدار آن سهم خود شما باشید.

در چنین مواقعی به نظر می‌رسد پرهیز از رفتارهای هیجانی بسیار مهم باشد و جامعه باید حواسش باشد که این روزها، زمان مناسبی برای فروش سهام نیست.

در روزهای اخیر بازار هیجانی عمل کرده است و سهامداران نیز در این فضا در حال حرکت هستند اما؛ بعد از چند روز بورس به روال عادی خود بر خواهد گشت و رفتار بازار منطقی و عقلانی می‌شود.

از سوی برخی کارشناسان خارج از بازار سرمایه، ورود پول‌های پتروشیمی و اختلاف فروش ارز این واحدها دلیل افزایش شاخص‌های بورس اعلام‌شده و دلیل این ریزش نیز تثبیت قیمت ارز در روزهای گذشته عنوان می‌شود.

اما مدیران سایزمان بورس به‌صورت جد این موضوع را رد می‌کنند. از نگاه ایشان، پول پتروشیمی‌ها به بورس وارد نمی‌شود که بخواهد اثرگذار باشد. بورسی‌ها بر این عقیده هستند که پول جدید و هوای تازه‌ای به بازار سرمایه واردشده است اما این پول هیچ ربطی به پتروشیمی‌ها ندارد بلکه مردم سرمایه‌های خود را از بازار ارز، سکه و طلا خارج و به بورس تزریق کرده‌اند.

اگر کمی به عقب برگردیم یعنی بیش از یک سال پیش، ارزش معاملات بورس در یک روز به 40 میلیارد تومان رسیده بود یعنی اندازه درآمد یک بنکدار در میدان محمدیه تهران که فقط چای و برنج می‌فروشد. اما امروز ارزش معاملات بورس و فرابورس با همدیگر به بیش از 2500 میلیارد تومان رسیده است که یک رشد و رکورد مناسب برای بازار سرمایه به‌حساب می‌آید.

به گفته کارشناسان بازار بورس زیان سهامداران بورس به دلیل ریزش‌های اخیر بسیار اندک بوده زیرا رشد شاخص‌ها از ابتدای سال آن‌قدر رشد داشته است که ریزش 15 هزار واحدی این روزها، اثری در سود سهامداران نگذاشته است.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۴
این همه حرف ها داستانهای تکراریه نوسان گیراس