بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۰
فعالان بازار فولاد این روزها بر این باورند که نباید اجازه رقابت درونی میان صنوف فولادی را از آن‌ها گرفت، درواقع فراهم آوردن این فضا برای فولادی‌ها باعث می‌شود عرضه‌های متمادی و زیاد این صنعت اجازه ایجاد فضا برای افزایش‌های هیجانی در بستر روانی بازارها را ندهد.
کد خبر : ۱۸۱۰۸۶
با افزایش قیمت قراضه، دغدغه‌ای تازه برای برخی صنایع ایجاد شد. برای پیگیری دلایل این افزایش قیمت به سراغ محمدصادق چیت‌ساز عضو هیات مدیره اتحادیه آهن و فولاد رفتیم تا از وی دلیل این نابسامان در بازار را جویا شویم.

محمدصادق چیت‌ساز در گفت‌وگو با بورس نیوز ، در مورد دلایل این اتفاقات گفت: بی‌ثباتی بازار و ایجاد فاکتورهای صوری طی یک‌ساله اخیر را می‌توان از دلایل افزایش قیمت قراضه دانست.

وی ادامه داد: مجوز‌های بسیاری به شرکت‌های فولاد‌سازی داده‌شده و برخی از این شرکت‌ها که محصولات UPVC تولید می‌کنند، مانند گذشته اقدامی برای ساخت درب و پنجره‌های آلومینیومی نمی‌کنند؛ به دلیل عدم استفاده از کوره‌های القایی، رو به‌سوی آهن‌قراضه‌ها آوردند، به همین سبب با کاهش آهن‌قراضه مواجه هستیم.

عضو هیات مدیره اتحادیه آهن و فولاد با اشاره به این مطلب که در حدود یک سال گذشته بازار پاداشی برای کسانی‌ که آهن‌قراضه جمع‌آوری می‌کنند تعیین کرده است گفت: این پاداش به‌صورت اضافه پرداخت به میزان هر کیلو ۲۰۰ تومان مازاد بر قیمت اصلی آهن‌قراضه است. این پاداش نیز از دلایل افزایش قیمت قراضه است.

وی افزود: البته به‌طورکلی تولیدات صنایع فلزی کاهش‌یافته و این صنایع به تولید شمش روی آورده‌اند، نکته بعد مربوط به حوزه مسکن است یعنی این‌که بافت‌های فرسوده زمانی به‌سرعت بازسازی می‌شدند اما؛ مدتی‌ است که شهرداری مانند گذشته اقدامی برای تغییر بافت‌های فرسوده و نوسازی این ساختمان‌ها نکرده است.

چیت‌ساز افزود: ساخت‌وساز در بافت‌های فرسوده تولید آهن‌قراضه زیادی به همراه داشت و یکی از دلایل کمبود آهن‌قراضه کاهش تخریب بافت‌های فرسوده است‌. بنابراین تمامی عوامل مذکور سبب شد تا قیمت آهن‌قراضه در کشور افزایش یابد.

عضو هیات مدیره اتحادیه آهن و فولاد، در مورد راهکارهای پیش روی بازار برای کاهش قیمت‌ها تأمین نیاز خود گفت: به نظر می‌رسد در حل این مشکل باید انجمنی از تولید‌کنندگان فولاد تشکیل و جلسه‌ای مشترک با شرکت‌های مرتبط با بازیافت و پخش آهن‌قراضه صورت گیرد تا با برنامه‌ریزی صحیح بتوان نیازها را مرتفع و مشکلات را به بهترین شکل حل کرد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر حدود ۶۰ هزار واحد بازیافت و قراضه در کشور وجود دارد که برخی حتی پروانه کسب نیز ندارند؛ اتحادیه آهن‌قراضه و وزارت کشور در حال گفت‌وگو و تعامل در این خصوص هستند تا برای این واحدها پروانه کسب صادر شود. در این شرایط با یک برنامه‌ریزی صحیح و اصول حسابداری مدرن که بر پایه اصول مالیاتی و حداقل داشتن فاکتور باشد می‌توان قوانین و مقرراتی را وضع و از افزایش قیمت آهن‌قراضه در این واحد‌های خاص جلوگیری کرد.

عضو هیات مدیره اتحادیه آهن و فولاد در رابطه با علل ریزش قیمت صنایع فلزی گفت: هرساله با سرد شدن هوا خصوصاً در نیمه شمالی کشور ساخت‌وساز کاهش می‌یابد، زیرابه دلیل زلزله‌خیز بودن این مناطق می‌بایست از بتون برای ساخت ساختمان‌ها استفاده شود و بتون در هوای سرد ترک می‌خورد و طبیعتاً در فصل سرما روند ساخت‌وساز کند می‌شود‌ و به‌تبع آن نرخ آهن‌آلات نیز در نیمه دوم سال کاهش خواهد یافت.

وی افزود: مطلبی که باید یادآور شوم اینکه، تحریم بر کل اقتصاد کشور تأثیرگذار است و صنایع فولادی یک‌نیمه تحریم فولادی را پشت سر گذاشته‌اند؛ صنعت فولاد در سال ۹۶ حدود ۹.۵ میلیون تن صادرات محصول داشت، درصورتی‌که در ۶ ماهه اول سال ۹۷ میزان صادرات محصولات فولادی ۴.۵ میلیون تن بود بنابراین؛ صادرات نیز از این مسئله تأثیر گرفته به‌طوری‌که مازاد آهن و فولاد به داخل کشور سرازیر می‌شود و این خود سبب کاهش قیمت آهن و فولاد خواهد شد.

چیت‌ساز خاطرنشان کرد: راه‌کار مناسب برای این کاهش و افت قیمت‌ها می‌تواند امضای معاهده FATF باشد که امتیازاتی را برای اقتصاد ما به همراه خواهد داشت و سبب می‌شود مبادلات کشور با بانک‌های بین‌المللی تسهیل و گشایشی در نقل‌وانتقال پول ایجاد شود، البته دارای مضرات و معایبی مانند محدود شدن نظام بانکی نیز هست.

چیت‌ساز در مورد ارزیابی خود از روند حرکتی صنایع فولادی در ۶ ماهه اول و دوم سال گفت: در ۶ ماهه اول سال روند نسبتاً خوبی را شاهد بودیم و در صورت کاهش تحریم و امضای تعهدنامه‌ها، امید است در ۶ ماهه دوم نیز به اهداف قابل قبولی دست پیدا کنیم.

وی افزود: سال گذشته ۲۴ میلیون تن فولاد خام و محصولات فولادی در کشور تولید شد که ۱۴.۵ میلیون تن در داخل عرضه و ۹.۵ میلیون تن صادر شد.

برای فولاد در سال جاری نسبت به سال گذشته کاهش‌یافته و توازن بین تولید و تقاضا برقرار نیست.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
مدیر مالی شرکت آهن و فولاد ارفع در گفت‌وگو با بورس‌نیوز اعلام کرد:

سرد نشدن کوره‌ها هنر فولادسازان برای کنترل هیجان بازار

تامین نیاز داخل از طریق بورس، بعد مجوز صادرات

استمرار عرضه‌ها در بورس کالا، موجب تعادل قیمت‌ها شده است

ارسال نظر