بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۷
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه دادن کارت سوخت بنزین به مردم در دستورکار است، گفت: با توجه به محاسبات انجام شده قرار است در موضوع سهمیه‌بندی شدن بنزین و دادن کارت سوخت حداکثر تا یک ماه آینده تصمیم گیری شود تا زمان اجرای آن مشخص شود.
کد خبر : ۱۸۱۱۱۳
به گزارش بورس نیوز، محمدرضا پورابراهیمی، با اشاره به جلسه غیرعلنی امروز مجلس برای بررسی وضعیت اقتصادی گفت: نزدیک به یک دوم از مصرف بنزین نامتعارف است. این بدان معناست که یا بنزین بیش از حد مصرف می‌شود و یا اینکه قاچاق صورت می‌گیرد. آن هم در شرایطی که قیمت سوخت در کشور ما نسبت به کشورهای همسایه عدد بسیار پایینی است. این یعنی اتلاف انرژی صورت می‌گیرد.

وی افزود: در این باره سناریو آن است که سرانه مصرف برای هر خودرو و هر فرد در نظر گرفته شود که هر مدل از آن یکسری ویژگی و نکات مثبت و منفی دارد. با توجه به این مقرر شد حداکثر ظرف یک ماه آینده دولت و مجلس درباره موضوع سوخت تصمیم‌گیری کند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا این به معنای سهمیه بندی شدن بنزین است؟ گفت: قرار است کارت سوخت داده شود که در این کارت سوخت حدود ۶۰ لیتر بنزین برای یک ماه شارژ می‌شود. طبیعتا مصرف مازاد به معنای استفاده بنزین با قیمت آزاد است. در این باره ظرف یک ماه آینده تصمیم‌گیری می‌شود و معلوم خواهد شد این تصمیم از کِی اجرا خواهد شد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، موضوع دیگر مطرح شده در جلسه غیرعلنی را ارائه بسته حمایتی دولت به هر خانوار آسیب پذیر در دو مرحله جمعا ۶۰۰ هزار تومان عنوان و اظهار کرد: پیشنهاد شد که دولت در دو مرحله یعنی هر مرحله ۳۰۰ هزار تومان بسته حمایتی به اقشار آسیب پذیر دهد. اعتبار ریالی در کارت‌های اعتباری شارژ خواهد شد البته که این میزان تنها برای خرید کالا خواهد بود و عملا در حوزه دیگر کاربردی ندارد. به عبارتی دیگر انجام خرید کالا از طریق شارژ کارت خواهد بود.

پورابراهیمی گفت که جامعه هدف ۲۰ میلیون خانوار خواهد بود که جمع کل اعتبار تخصیص یافته حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس موضوع دیگر را تفاوت نرخ ارز براساس پیش بینی در بودجه و تحولات اخیر عنوان و اظهار کرد: در بودجه ۹۷ نرخ تبدیل دلار به ریال ۳۸۰۰ تومان بود که این عدد در بودجه و فضای واقعی اقتصاد متفاوت شده است. پیشنهاد شد که سازمان برنامه بر روی عددها کار کرده و محاسبات انجام دهد.

وی افزود: علی رغم اینکه موضوع تحریم در اقتصاد ایران مطرح است و اقداماتی از طرف آمریکایی‌ها شده است پیش بینی می‌شود به خاطر افزایش قیمت جهانی نفت،‌ میزان درآمدهای نفتی ما حتی با اعمال تحریم‌ها تغییر چندانی نخواهد کرد البته باید بحث فروش نفت با تدبیر دولت و حمایت مجلس به عنوان یکی از موضوعات مهم پیگیری کرد.

وی اضافه کرد: ما بودجه را براساس هر بشکه ۳۵ دلار محاسبه کردیم که تغییرات قیمت جهانی نفت نشان می‌دهد که پیش بینی‌ها بسیار بالاتر است اکنون میانگین هر بشکه از متوسط ۷۰ دلار هم گذشته است. این یعنی مجموعه درآمدهای نفتی ما علاوه بر پوشش بخشی از هدف گذاری بودجه علی‌رغم اعمال تحریم‌ها درآمد مازادی خواهد بود که دولت می‌تواند آن را به کالاهای اساسی اختصاص دهد لذا میزان تفاوت کالاهای اساسی و عرضه دلارهای ناشی از فروش ارز در سامانه نیما میزان ریالی جدیدی را برای دولت ایجاد می‌کند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در این جلسه مقرر شد محاسبات و میزان عددها مشخص و استخراج شود تا برای نیمه دوم سال تصمیم گیری کنیم چون به دلیل کاهش قدرت خرید مردم آن هم به خاطر کاهش ارزش پول ملی اثرات منفی را در اقتصاد شاهد هستیم. قرار شد بخشی از کاهش قدرت خرید در قالب پرداخت یارانه و یا تمهیداتی برای جبران مابه‌التفاوت نرخ ارز پیش بینی شود.

پورابراهیمی افزود: موضوع دیگر بررسی امکان افزایش حقوق و دستمزد برای جبران بخشی از کاهش قدرت خرید مردم است که باید در این حوزه تصمیم‌گیری شود. امیدواریم با نشست امروز و جمع بندی هیات رئیسه ظرف یک ماه آینده در این محورها جمع بندی شود و با دولت به توافق مشترک برسیم. تمامی تلاش آن است که در راستای کاهش مشکلات و دغدغه‌های اقتصادی مردم گام برداشت.

نماینده کرمان در پایان درمورد موضوع معرفی وزرای پیشنهادی گفت: طبق قانون دولت باید دو وزیر اقتصاد و تعاون، کار و رفاه اجتماعی را به مجلس معرفی کند. گمانه زنی‌ها آن است که قرار است وزرای صنعت،‌ معدن و تجارت و راه و شهرسازی هم تغییر کرده و دولت معرفی کند. به هر حال این موضوع به هفته بعد از تعطیلات مجلس موکول می‌شود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر