بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۳
مدیرعامل سابق سایپا در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

دهه 90 ورق خودروسازان برگشت / زیان خودروساز مانع رشد نماد خودروئی‌ها در بورس

صنعت خودرو کشور زیان‌ده هستند و تا زمانی که این زیان اصلاح نشود، فعالیت‌های بازار سرمایه تأثیری در این صنعت نخواهد گذاشت.
کد خبر : ۱۸۱۱۱۸

سعید مدنی مدیرعامل سابق سایپا در گفت‌وگو با خبرنگار بورس‌نیوز در مورد شرایط خودرویی‌ها در بورس و تأثیری که از بازارسرمایه می‌گیرند، گفت: صنعت خودرو در دهه 80 شمسی تأثیر بسیار خوبی از بازار سرمایه گرفت؛ درواقع این صنعت به دلیل رشد سالانه مناسبی که داشت سالانه 20 تا 30 درصد رشد در بزار سرمایه را تجربه می‌کرد.

وی ادامه داد: این روند مثبت تا سال‌های 85 و 86 نیز ادامه داشت و جالب‌ترین اتفاق این بود که در آن سال‌ها شاخص‌های بورس معمولاً توسط صنعت خودروسازی بالا و پایین می‌رفت.

مشاور مدیرعامل سایپا در مورد شرایط فعلی خودروسازان در بورس گفت: در دهه 90 ورق کاملاً برای خودروسازان برگشت زیرا شرکت‌های خودروسازی ما با بحران‌های مختلفی ازجمله بحث قیمت‌گذاری روبه‌رو شدند که جلوی پیشرفت ایشان را گرفت.

وی افزود: خودروسازان به این دلیل که نتوانستند متناسب با افزایش قیمت ارز و تورم قیمت‌های خود را افزایش دهند، EPS شرکت‌ها یا همان میزان سود شرکت به ازای هر سهم، کاهش پیدا کرد بنابراین کسی حاضر به سرمایه‌گذاری بیشتر در خودروسازی‌ها نشد.

مدنی با اشاره به این مطلب که در دهه 90 شمسی هیچ سرمایه‌گذار جدیدی در بورس برای خودروسازان وجود نداشت گفت: اشخاصی سهام خودروسازان را می‌خرند که احساس کند در آن سود و منفعتی وجود دارد. وقتی شرکت‌های خودروسازی و قطعه‌سازی مرتب زیان می‌دهند، کسی حاضر به سرمایه‌گذاری در این بخش نمی‌شود.

وی در مورد بالا و پایین شدن شاخص‌های بورس در سال جاری گفت: سال 97 در تمام بازارها رشد دیده شد زیرا مردم قصد داشتند سرمایه‌های خود را نجات دهند بنابراین بورس نیز مانند خودرو، طلا، ارز و سکه مورد هجوم سرمایه‌های مردم قرار گرفت و شاخص‌ها رشد کرد اما در روزهای گذشته این سرمایه همان‌طور که افزایش پیداکرده بود رونده کاهشی پیدا کرد که باید دید سرمایه‌های خارج‌شده از بازار سرمایه قرار است کدام بازار را نابود کند!

مدیرعامل سابق سایپا تأکید کرد: نقدینگی جامعه باید توسط سیاست‌های دولت و کاملاً حساب‌شده، هدایت شود. چرایی این صحبت کاملاً مشخص است زیرا اگر دولت این سرمایه‌ها را هدایت نکند، پول‌های مردم مثل یک سیل آب وارد هر بازاری می‌شوند و ویرانی به بار می‌آورند.

وی تصریح کرد: برنامه‌ریزی دولت‌ها مانند یک کانال است که می‌تواند سیلاب ایجادشده را به یک مسیر درست هدایت کرده و در فعالیت‌های توسعه‌ای و پروژه‌های ملی و استانی به کار ببندند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر