بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۴
عضو هیات مدیره سندیکای آلومینیوم گفت: جنگ اشتباهی بین صنایع بالادستی و پایین دستی به وجود آمده که به موجب آن صنایع بالادستی مواد را به قیمت ارزان صادر می کنند بنابراین واحدهای تولیدی داخل متوقف یا با کاهش ظرفیت مواجه می شوند و قیمت ها نیز به طور کاذب افزایش می یابند.
کد خبر : ۱۸۱۱۴۶

آریا صادق نیت حقیقی عضو هیات مدیره سندیکای آلومینیوم به بورس نیوز گفت: تامین کنندگان آلومینیوم برای تامین پودر آلومینا بعنوان مواد اولیه آلومینیوم دچار مشکل هستند زیرا در حال حاضر 250 هزار تن آلومینا توسط آلومینیوم ایران تولید می شود که این مقدار برای تولید 130 هزار تن آلومینیوم یعنی کمتر از نصف نیاز فعلی کشور به مواد معدنی کفایت می کند.

وی با بیان اینکه 400 هزارتن آلومینا نیز از طریق واردات تامین می شود، افزود: درآینده جاجرم و آلومینیوم جنوب نیز به مدار تولید اضافه خواهند شد بنابراین نیاز به مواد معدنی افزایش خواهد یافت که با سرمایه گذاری در منطقه پارسیان و سراب بخشی از این نیاز تامین می شود.

وی با بیان اینکه کشورهای حوزه خلیج فارس یکی از قطب های تولیدآلومینیوم محسوب می شوند، گفت: دیگر کشورها بدون داشتن مواد معدنی و صرفا با استفاده از انرژی بسیار بیشتر از ایران تولید می کنند.

صادق نیت با بیان اینکه باید سرمایه گذاری برای تامین پودر آلومینا انجام شود، گفت: به دلیل وجود تحریم ها تولیدکنندگان مواد اولیه آلومینیوم کشور در مضیقه هستند لذا دولت باید در تامین ارز مورد نیاز برای واردات به آن ها کمک کند در غیر اینصورت باید در ازای فروش شمش به دیگر کشورها پودر آلومینا دریافت کنیم که این امر موجب کمبود مواد اولیه برای صنایع پایین دستی خواهد شد.

وی تاکید کرد: دولت باید صنایع مادر را تامین کند که این صنایع مجبور به صادرات مواد اولیه خام از کشور نشوند.

عضو هیات مدیره سندیکای آلومینیوم با اشاره به اینکه جنگ اشتباهی بین صنایع بالادستی و پایین دستی به وجود آمده است، گفت: صنایع بالادستی مواد را به قیمت ارزان صادر می کنند که به تبع آن واحدهای تولیدی داخل متوقف یا با کاهش ظرفیت مواجه می شوند و قیمت ها به صورت کاذب افزایش می یابند.

صادق نیت با اشاره به اینکه مواد اولیه آلومینیوم در بورس هم عرضه نمی شود، گفت: در هفته های اخیر مسئولین قول عرضه 5000 تنی آن را مطرح کردند اما این قرارها ضمانت اجرایی ندارند و فقط بعنوان بهانه ای برای افزایش قیمت این مواد محسوب می شوند.

وی ادامه داد: با افزایش قیمت ها بازهم شاهد کاهش یا عدم عرضه این مواد خواهیم بود و این سناریوی چرخ باطل تکراری چند سالی است که انجام می شود که مسئولین نیز اقدام مثبتی در این زمینه انجام نداده اند.

صادق نیت در تشریح تاثیر تحریم ها در میزان تولید آلومینیوم، گفت: آلومینیوم مصرف دوگانه داشته و در تسلیحات نظامی و هسته ای نقش مهمی ایفا می کند به همین دلیل فلز آلومینیوم مشمول تحریم است.

وی با بیان اینکه باید مراقب موجودی آلومینیوم کشور باشیم، ادامه داد: ولی کاملا با دست و دلبازی مواد خام این محصول را به کشورهای رقیب صادر می کند.

صادق نیت خاطرنشان کرد: تحریم ها مانعی برای مراودات مالی با دیگر کشورها محسوب می شوند که اجرای FATF بخشی از این مشکلات را برطرف خواهد کرد.

عضو هیات مدیره سندیکای آلومینیوم ادامه داد: در حال حاضر اندک تلاش دولت در راستای کاهش سهم از صنایع پایین دستی و انتقال آن به صنایع بالادستی یا بالعکس بوده و تاکنون این صنایع را زیر چتر حمایت خود قرار نداده است.

وی با بیان اینکه در دیگر کشورها دولت ذخیره استراتژیکی بنام انبار ذخیره استراتژیک برای کالاهای استراتژیک دارد، گفت: زمانی که تقاضا در بازار کاهش یابد مواد به این انبار سرازیر می شوند که از این طریق مانعی برای رکود صنایع بالادستی ایجاد شود اما اگر تقاضا افزایش و مواد اولیه کاهش یابد برای جلوگیری از رکود در صنایع پایین دستی مواد از این انبار وارد بازار می شوند.

صادق نیت افزود: این نوع انبارها در ایران صرفا به برنج و روغن اختصاص یافته اند اما امیدواریم که دولت از این مدل برای دیگر محصولات نیز استفاده کند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر