بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۲
چین سال‌هاست که بازاری موثر برای خودروسازان بزرگ جهان محسوب می‌شود. رشد سریع اقتصادی باعث شده که میلیون‌ها نفر در طبقه متوسط قرار بگیرند و بتوانند خرید کنند.
کد خبر : ۱۸۱۱۷۳

به گزارش بورس نیوز، فروش در بزرگترین بازار خودروی جهان رو به سقوط است. این سقوط باعث ایجاد مشکلاتی در برندهای جهانی شده است که روی فروش در چین و رشد خود حساب کرده بودند. سیانان گزارشی در این باره منتشر کرده است.

طبق این گزارش، چین سال‌هاست که بازاری موثر برای خودروسازان بزرگ جهان محسوب می‌شود. رشد سریع اقتصادی باعث شده که میلیون‌ها نفر در طبقه متوسط قرار بگیرند و بتوانند خرید کنند. به طور مثال جنرال موتورز و فولکس واگن در چین درآمد بیشتری نسبت به ایالات متحده و اروپا دارند.

اما این شرکت‌ها حالا با مشکلاتی مواجه شده‌اند. بازار چین امسال چندان خوشایند نبوده و جنگ تجاری با امریکا وضعیت را بدتر کرده است.

شرکت فولکس‌واگن روز سه شنبه اعلام کرد فروشش در چین در ماه گذشته نزدیک به 11 درصد کاهش داشته است. یک روز قبل از او هم جنرال موتور اعلام کرد فروشش در این کشور در سه ماه سوم 15 درصد کاهش را تجربه کرده است.

جگوار لندوور، در ماه سپتامبر، دو هفته بعد از اینکه فروشش در چین با 46 درصد کاهش مواجه شد، یکی از کارخانه‌های بریتانیایی اش را تعطیل کرد. همچنین فروش فورد هم در مدت چند ماه گذشته با کاهش همراه بوده است.

انجمن تولیدکنندگان خودرو چین می‌گوید فروش خودرو در چین در ماه‌های جولای و آگوست کاهش یافته است. به گفته تحلیلگران بعد از سال‌ها رشد نجومی، حالا بازار خودروی چین به زمین خورده است.

فولکس واگن می‌گوید: جنگ تجاری با ایالات متحده باعث ایجاد عدم قطعیت عمومی در میان مصرف کنندگان شده است. به همین دلیل هم مردم دیگر تمایلی به خرید اتومبیل‌های جدید ندارند.

علاوه بر این هم استانداردهای جدید گازهای گلخانه‌های که قرار است از سال آینده ایجاد شود، باعث شده مصرف کنندگان در حالت انتظار باقی بمانند و فعلا تمایلی به خرید نداشته باشند.

*برندهای خارجی در خط مقدم

طبق داده‌های انجمن تولیدکنندگان، به نظر می‌رسد برندهای خارجی با مهمترین افت مواجه شده اند. فروش مدل‌های امریکایی در ماه آگوست نسبت به ابتدای سال ناگهان 20 درصد کاهش یافت. این میزان دو برابر بیشتر از همتایان چینی بوده است.

برخی از خودروسازان بین المللی با مشکلات خاصی مواجه شده اند. شرکت‌هایی مانند جگوار لندوور و جنرال الکتریک در چین به عنوان خودروهای پرمصرف شناخته می‌شود. این باعث می‌شود که این خودروها بعد از افزایش اخیر قیمت‌های سوخت کمتر جذاب باشند. به گفته کارشناسان، قیمت گاز قطعا بر فروش خودروها تاثیر خواهد گذاشت.

برندهای دیگر مانند «بی‌ام‌و» و فورد ممکن است دچار مشکل شوند چرا که آنها در معرفی آخرین محصولات خود با کندی پیش رفتند و حالا مصرف‌کنندگان تمایل دارند منتظر محصولات جدیدتر بازار باشند.

*جنگ تجاری ضربه می‌زند

بسیاری از خودروسازان غربی کارخانه‌های خود را با شرکای محلی در چین راه‌اندازی کرده‌اند تا بتوانند خودروها را مستقیم در بازار چین به فروش برسانند و از تعرفه‌های وارداتی سنگین دوری کنند. اما برخی از برندهای با کیفیت و گران‌قیمت هنوز از خارج از کشور وارد می‌شونند و حالا جنگ تجاری می‌تواند معادلات آنها را بهم بریزد.

دایملر، شرکت مادر مرسدس بزن، در ماه ژوئن هشدار داد که تعرفه‌های جدید چین روی خودروهای اسپرت بلند ساخت امریکا می‌تواند به سود این شرکت‌ها صدمه بزند.

بی‌ام‌و هم در ماه جولای اعلام کرد که قیمت‌ها در چین برای خودروهای اسپرتی که از ایالات متحده صادر می‌شود، افزایش خواهد یافت. این در حالی است که بزرگترین کارخانه بی‌ام‌و در امریکا مستقر است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر