بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۳
نوسانات شدید و فراز و فرودهای بازار سهام و سرمایه در چند روز اخیر همگان را دچار تشویش و بلاتکلیفی کرده است.
کد خبر : ۱۸۱۱۸۷
فردین آقابزرگی کارشناس بازار سرمایه در مورد اتفاقات اخیر بازار سرمایه به خبرنگار بورس نیوز، گفت: نوسان جزئی از ذات بازار سرمایه و بورس است. این نوسان به دو بعد بنیادی و روانی تقسیم می‌شود که بخشی از بعد روانی مربوط به مسائل برون مرزی و خارج از کشور و مسائل مرتبط با ناملایمات و تحریم‌ها و امثال آن است که هر از چند گاهی تعلل بنیادی داخلی را به افزایش و یا کاهش وادار می‌کند.

وی ادامه داد: بزرگترین وزن اثرگذاری حاکم در حال حاضر به مباحث روانی، بین‌المللی و تصمیماتی مانند FATF مربوط می شود. یکی از مراحل تصویب و هماهنگ‌سازی ارتباطات مالی کشور که در سطح بین‌الملل حل شد، مساله تصویب در مجلس و مرحله بعد از آن مجمع تشخیص مصلحت نظام بود. به عبارتی این مسائل از روان بازار خارج نشده است.

آقابزرگی تاکید کرد: با توجه به بازدهی و سودآوری قابل توجهی که بورس در یک ماهه اخیر داشته، بسیاری از فروشندگان در صف فروش فعلی، کسانی هستند که اغلب رقمی بالاتر از ۲۰ تا ۲۵ درصد سود و بازدهی را کسب کرده‌اند البته با وجود این‌که در صف فروش هستند باز هم اصرار به فروش و خروج از بازار به این نیت است که به بازار سودمندتری ورود کنند.

وی افزود: اتفاقات این روزها تا حدودی به‌دلایلی که عرض کردم و هم‌چنین بازدهی مناسب اخیر، مولفه‌های اقتصادی اثرگذار همگی نشان دهنده این مطلب است که ما تورم ناخواسته‌ای پیش رو داریم که این تورم ناخواسته یا حادث شده ناشی از افزایش قیمت ارزها و کاهش ارزش پول ملی است که سودآوری شرکت‌ها را افزایش خواهد داد؛ به‌خصوص در ۶ماهه پیش‌رو که نسبت به سال گذشته و یا ۶ ماهه اول سال ۹۷ رشد قابل توجهی خواهد داشت. هرچند این امکان وجود دارد که در سال ۹۸ این اتفاق با جهش کمتری رخ دهد زیرا نرخ فروش محصولات و خدماتی که شرکت‌ها ارائه می‌دهند، تناسب بهتر و موزون‌تری نسبت به قیمت تمام شده محصولات خواهد داشت. به دلیل اختلافی که بین قیمت تمام شده و نرخ فروش شکل‌ گرفته، سود شرکت‌ها رو به رشد خواهد بود.

وی افزود: سرمایه‌گذارانی که در ابتدای سال ۹۷ این‌گونه موارد را پیش‌بینی کرده و مطلع‌ بودند و یا تحلیل‌های مناسب‌تری داشتند، طبیعتا با بازدهی بیشتری مواجه شدند. در حال حاضر تضارب یا تقابل دیدگاه‌ها وجود دارد که از یک سو برخی احساس می‌کنند این فرایند در غالب شاخص به قله رسیده و دیگر جای رشد نیست و از سویی دیگر، به‌نظر روند صعودی کماکان وجود دارد؛ با این تفاوت که شیب آن نسبت به ۶ ماهه اول متفاوت‌تر و کمتر خواهد بود.

این کارشناسا بازار سرمایه خاطرنشان کرد: احتمال وقوع اتفاقات مهمی در آینده وجود دارد که تاثیرات زیادی بر روند بازار به جا خواهد گذاشت؛ از جمله ۱۳ آبان و تحریم‌های نفتی و یا تشریح جزییات صادرات محصولات که مستلزم تعیین تکلیف بیمه کشتی‌هایی است که قصد تبادل یا حمل دارند. مطلب مهم دیگر این که اروپا و بانک مورد نظر که قرار است تاسیس شود تا چه حد می‌تواند در مراودات مالی اثر مثبت داشته باشد. البته ایران در طول ۱۰ تا ۲۰ سال اخیر آموزه‌ها و تجارب خوبی در عرصه تحریم داشته و به نظر می‌آید که بتواند بار دیگر از این پیچ به‌سلامت عبور کند.

آقابزرگی سهامدارن را مخاطب قرار داد و گفت: روند بازار مثبت است و امکان رشد بیشتر وجود دارد. هر کسی به اقتضای شرایط و یا میزان پرتفوی و نقدینگی، برای آینده خود تصمیم‌گیری می‌کند. مقایسه بین بورس با سایر بازارها با هدف سرمایه گذاری در جهت نگهداری و حفظ ارزش دارایی و سرمایه ارجحیت دارد. یکی از بهترین راه‌ها و مکان‌ها برای حفظ و نگهداشت ارزش دارایی و گذر سلامت سرمایه از ناملایمات و بحران‌ها که امکان دارد در فضای اقتصادی به‌وجود آید و ازجمله امن ترین راه‌ها، فضای بورس است که تجارب گذشته نیز نشانگر این موضوع است.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص این موضوع که آیا بانک‌ها از محل تسعیر ارز می‌توانند سودهای کلان کسب نمایند اظهار داشت: اصول حسابداری حکم بر انجام این وضعیت خواهد داشت، یعنی این واقعه اتفاق خواهد افتاد‌. به همین منظور صنعت بانکداری رشد و جهش قابل ملاحظه‌ای را اخیرا شروع کرده است. در حال حاضر اختلاف قیمت‌ ارز در بازار آزاد نسبت به بازارهای ثانویه و نیما تقریبا به حداقل ممکن رسیده؛ بنابراین بانک‌ها ناگزیر از شناسایی سود و یا زیان اتفاقی هستند و البته این موضوع همیشگی نیست.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۴
بر ای کشف فساد در بورس خواهشمنداست بررسی نماییدسهامداران بورس انرژی چه کسانی هستند اولا قیمت آنرا از۴۰۰تومان به ۶۰۰۰تومان رساندندثانیا یک روبزقبل ازشروع ریزش بازار یعنی روزیکشنبه۹/7/97سهم رابستن ،درتمام این مدت ریزش بورس سهم بسته بود ،تااز ریزش در امان باشدحتمابعدازاتمام ریزش بازار وشروع صعود نمادها انرژی رابازمینمایند