بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۳
نوسانات اخیر بورس و ترس از تکرار خاطرات سال 91 موجب شد تا خرید و فروش ها روز های اخیر بیشتر بر پایه جو بازار و هیجان رخ دهد.
کد خبر : ۱۸۱۱۹۱
محمد اقبال نیا معاونت سرمایه گذاری شرکت سبدگردان آسمان و کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز در مورد شرایط حاکم بر بازار در روزهای اخیر گفت: بورس در یک ماه اخیر رشد پرشتابی را تجربه کرد و اکنون مقداری استراحت و اصلاح قیمت ها اجتناب ناپذیر است.
وی ادامه داد: در حال حاضر تقابل دو دیدگاه در بارار مشهود است؛ کسانی که سودی را به دست آوردند حالا با توجه به مساله 13 آبان و شروع تحریم ها، اقدام به خروج از بازار کردند.

معاونت سرمایه گذاری شرکت سبدگردان آسمان تصریح کرد: در روزهای گذشته بازار دچار افت شد، این افراد به بهانه افزایش خوراک پتروشیمی‌ها و نگرانی برای تصویب FATF که بهانه‌ای بیش نبود از بازار خارج شدند اما موضوع اصلی این بود که بازار رشد کرده بود و افرادی که محتاط تر هستند درصدد بودند در یک زمان مناسب سود خود را شناسایی و از بازار خارج کنند.

وی افزود: این گروه فشار فروش مشهودی را در بازار ایجاد و باعث منفی شدن بازار شدند. نقطه مقابل کسانی هستند که با  توجه به چشم انداز سودآوری شرکت ها در سال 98 و نوع نگاه خاصی که نسبت به مسائل سیاسی و تحریم دارند کماکان معتقدند که بازار با چالش خاصی مواجه نیست و آن را فرصتی برای خرید می پندارند.

اقبال نیا تاکید کرد: بعد از این که بازار در روزهای اخیر و در مقاطعی در این چند روز جمع آوری می شد، همان دسته اول مجدد مجال فروش پیدا کردند و از طرف دیگر خریداران هم زمانی که فضای بازار را به این شکل دیدند، به فکر نوسان گیری افتادند.

وی تصویب FATF اتفاق مثبتی دانست و افزود: اگر این مهم رخ نمی داد، در نقل و انتقال و مبادلات پولی حتی با کشورهای چین و روسیه نیز دچار مشکل می شدیم. همچنین از جهت مشکلاتی که برای شرکت های صادرات محور ممکن بود پیش بیاید، بازار سرمایه دچار تلاطم می شد. به این ترتیب یک نگرانی مهم از بیخ گوش بورس گذشت.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: به طور کلی زمانی که بازار دچار تلاطم و نوسانات شدید می شود، از دیدگاه فعالین بازار ریسک در بازار افزایش یافته و این افزایش ریسک کار را سخت تر می کند. به هر حال هر دو دیدگاه در بازار وجود دارد و تا زمانی که افراد محتاط با کسب سودهای اندک از بازار خارج شوند و نوسان گیران حضور داشته باشند، شاهد این نوسانات خواهیم بود.

وی اظهار داشت: بخشی از این نوسانات به کاهش نرخ ارز مربوط می شود. روز گذشته نیز با وجود روند خوبی که در ساعات آغازین شاهد بودیم اما در ساعات پایانی بازار، فشار فروشندگان مشهود بود. کسانی که در بازار فعالیت می کنند نباید اسیر هیجانات بازار شده واگر معتقد به رشد در بازار هستند و قصد ماندن در بازار را دارند، در روزهای منفی از بازار خارج نشده و به جای فروش سهام اقدام به خرید نمایند؛ زیرا این روزها می تواند فرصت خرید بسیار خوبی برای آنان بوده و در روزهای مثبت نیز بر اساس هدف‌گذاری‌هایی که برای خود قرار دادند؛ باید عمل کنند نه بر اساس هیجانان زود گذر.

معاونت سرمایه گذاری شرکت سبدگردان آسمان پیش بینی کرد: همچنان نوسانات در بازار وجود خواهد داشت و سرمایه گذاران نیز بر اساس قدرت ریسک‌پذیری که دارند و با توجه با استراتژی خاص خود، اقدام به خرید یا فروش سهام می‌کنند. برخی که ریسک‌گریز هستند از بازار خارج شده ولی گروهی که در بازار می‌مانند رمز موفقیتشان از این مقطع به بعد، در کنترل هیجانات است.

وی تجربه پایین برخی از سهامداران را دلیل خروج از بازار در روزهای منفی بورس دانست و افزود: در واقع باید در چنین فضای نوسانی برعکس عمل کرد؛ به این معنا که در روزهای منفی سهامی که به لحاظ بنیادی جذاب است و به قیمت‌های خوبی رسیده‌اند را خرید کرد و در روزهای مثبت که هیجان خرید بی جهت افزایش پیدا می‌کند اقدام به شناسایی سود کنند.

وی در رابطه با رفتار حقوقی‌ها در شرایط کنونی گفت: حقوقی‌های بازار در یکی دو روز اخیر که بازار منفی شد، ورود خوبی داشته و حمایت مناسبی از سهم ها کردند. این که در روزهای مثبت نیز فروشنده باشند حق مسلمشان است و نمی توان ایرادی گرفت. نکته مهم تنها در نحوه فروش است که با گرفتن موضوع فروش، نباید سهمی را از مثبت به منفی سوق دهند. این که در روزهای مثبت بخشی از سهام را به فروش برسانند و در روزهای منفی در نقش حامی بازار خرید کنند و نگرانی‌ها را از سهامداران خرد بگیرند کار پسندیده ای است.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر