بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۴
ارتباط اقتصادی و داد‌و‌ستد با کشورهای صنعتی جهان می‌تواند راه را برای صنعتی شدن کشورهای در حال توسعه هموارتر کند. در این بین برخی کشورهای کوچک از این فرصت استفاده کردند که نتایج بسیار مطلوبی کسب کردند.
کد خبر : ۱۸۱۱۹۵

به گزارش واحد آبسیم بورس نیوز، بررسی روابط تجاری برخی کشورهای در حال توسعه و نوظهور با آمریکا طی سال های 2001 و 2017 نتایج جالبی را نشان می دهد.

فرصتی ناب اما دور / موج سواری در کشور فرصت ها
بر این اساس، کشورهایی همچون چین و مکزیک با بهره گیری از فرصت تجارت با کشورهای توسعه یافته از جمله آمریکا، صادرات خود را در بهبود و در وضعیت بهتری قرار داده اند.

در سال 2001 صادرات چین به آمریکا حدود 102 میلیارد دلار بود که در سال 2017 با رشد 5 برابری، به رقم 526 میلیارد دلار رسید. مکزیک نیز وضعیت مشابهی دارد و طی سال های اخیر منفعت بالایی از تجارت با آمریکا کسب کرده و توانسته میزان صادرات خود به آمریکا را از حدود 131 میلیارد دلار در سال 2001 به 317 میلیارد دلار در سال 2017 برساند.

اما نگاهی به کشورهای کوچکتر با اقتصاد نوظهور نیز مؤید بهبود اوضاع از طریق داد و ستد با کشورهای پیشرفته است. کشور کوچک ویتنام که زمانی در جنگ مستقیم نظامی با آمریکا قرار داشت، یکی دیگر از کشورهایی است که رشد بالایی در بحث صادرات تجربه کرده است. صادرات این کشور به آمریکا در سال 2017 نسبت به سال 2001 رشد خیره کننده 44 برابری را ثبت کرده و تراز تجاری این کشور با آمریکا از 600 میلیون دلار به 40 میلیارد دلار رسیده است که تغییر بسیار مثبتی برای این کشور بوده است.

فرصتی ناب اما دور / موج سواری در کشور فرصت ها

در مجموع باید گفت که بسیاری از کشورهای در حال توسعه و نوظهور توانسته اند از مراودات تجاری تجاری با کشورهای توسعه یافته بیش از کشور مقابل به منفعت برسند. البته از این نکته نیز نباید گذشت که لازمه استفاده بهینه از این فرصت، وجود ساختار اقتصادی مطلوب است؛ وگرنه ممکن است در این زمینه با بن بست مواجه شوند.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
بازارهای جهانی ناامید از برقراری صلح تجاری میان چین و آمریکا

بازارهای آسیایی در نخستین ساعات معاملاتی امروز کاهشی شد

ارسال نظر