بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۷
پس از بالا گرفتن حاشیه‌های بازار ارز، صنایع مختلف داخلی با مشکلاتی از قبیل تأمین ارز موردنیاز خود باقیمت دولتی و خرید به‌موقع مواد اولیه روبه‌رو شدند که این مهم می‌تواند تولید صنایع مکمل را نیز با مشکلاتی مواجه سازد.
کد خبر : ۱۸۱۲۰۶

به گزارش خبرنگار بورس نیوز یکی از مشکلات صنایع تولیدی کشور تأمین منابع موردنیاز برای تولید یا همان مواد اولیه است. مواد اولیه جزو جدایی‌ناپذیر تولید هستند یعنی وقتی قرار است چرخ تولید به حرکت خود ادامه دهد ابتدا باید چرخ تولیدی تأمین‌کنندگان مواد اولیه حسابی بچرخد وگرنه هم تأمین‌کننده و هم تولید کنند چاره‌ای جز دست کشیدن از کار نخواهند داشت.

از ابتدای سال 97 به دلیل نوسانات نرخ ارز و تغییر قیمت فروش برخی تأمین‌کنندگان داخلی و بازگشت تحریم‌های کشور از سوی آمریکا، تأمین نیاز صنایع داخلی با مشکل روبه‌رو شده و این مشکل هرروز ابعاد تازه‌تری پیدا می‌کند.

اقتصاد وابسته به صنعت و البته صنعت نیز وابسته به ماده اولیه است و نقصان در هرکدام از این 3 حوزه می‌تواند تمام بخش‌های دیگر را نیز درگیر کند. صنایع مختلف داخلی به دنبال ایجاد راهکارهایی برای تأمین نیاز خود به مواد اولیه هستند.

صنعت تایر ایران نیز ازجمله صنایعی است که در ماه‌های گذشته با مشکل تأمین مواد اولیه مواجه شد و همین اتفاق کافی بود تا تأمین نیاز داخل ازجمله برای تکمیل خودروهای داخلی ساز با مشکل مواجه شود.

مصطفی تنها سخنگوی انجمن تایر در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز در مورد مشکل تأمین مواد اولیه برای صنعت تایرسازی کشور گفت:  شک نکنید که در حال حاضر اصلی‌ترین مشکل صنعت تایر کشور همین تأمین مواد اولیه برای تولید است. اساساً حیات و بقا تایر سازان به تأمین مواد اولیه بستگی دارد و این مهم در ماه‌های اخیر بسیار سخت محقق می‌شود.

وی ادامه داد: در روزهایی که نوسانات ارزی باره دوچندانی بر دوش صنعت گذاشته است، برخی مواقع با تلاش فراوان سعی می‌کنیم تا منابع ارزی را برای خرید مواد اولیه تأمین کنیم اما به‌یک‌باره بخشنامه جدیدی از سوی مسئولان از راه می‌رسد و کل سیستم تغییر کرده و ما باید ثبت سفارش قبلی را باطل و دوباره ثبت سفارش جدید انجام دهیم.

سخنگوی انجمن تایر کشور افزود: این اتفاقات و بخشنامه بازی‌ها، زمان‌بر است اما ما برای تولید و ادامه حیات نیاز داریم تا به‌صورت مستمر مواد اولیه وارد کنیم.

وی صدور بخشنامه‌های مختلف و گپ‌هایی که در واردات مواد اولیه ایجاد می‌شود را دلیل اصلی کاهش تولید در صنعت تایر دانست و افزود: وقتی تولید تایر سازان با اختلال روبه‌رو شود برای صنایع دیگر مانند خودرو نیز مشکلاتی ایجاد می‌شود و این یعنی زنجیره تولید ضعیف می‌شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر